4. 10. 2016 | Kultura
Problematika kolektivne amnezije spomina
Moscow Fragments (2004)
V ljubljanski Galeriji Photon bo od 4. oktobra do 4. novembra na ogled razstava z naslovom Shadowing the Black Square, mednarodno uveljavljene hrvaške umetnice Ana Bilankov, ki že več kot dvajset let živi in dela v Berlinu. Na ogled bo izbor video in fotografskih del iz različnih obdobij, ki jim je skupno to, da se ukvarjajo s problematiko kolektivne amnezije spomina ter nekoč in danes vseprisotnega nadzora.
Ana Bilankov (1968) je zaključila študij umetnostne zgodovine in germanistike v Zagrebu. Fotografijo in medijsko umetnost je študirala v Veliki Britaniji in Nemčiji, kjer je v Berlinu zaključila tudi podiplomski študij na Universität der Künste. Področje njenega dela zajema konceptualni in eksperimentalni video, fotografijo in instalacijo. Za svoja dela je prejela številne nagrade in se udeležila mnogih rezidenc. Njena dela so bila med drugim razstavljena v galerijah in muzejih predvsem v Nemčiji in Angliji, v ZDA, na Moskovskem Bienalu sodobne umetnosti.
V svojem dosedanjem opusu se v glavnem ukvarja z raziskovanjem t.i. "geografije spomina," ki je prežeto z osebnimi zgodbami in svojevrstnim "migrantskim" pogledom na svet. Tematski fokus njenega dela je v iskanju in odkrivanju novih prostorov tako fizičnih kot psihičnih. Avtorico posebej zanimajo “medprostori”, ki jih poskuša zapolniti z brskanjem ter iskanjem po subjektivnem in kolektivnem spominu. Na tokratni razstavi tako predstavlja dela, ki jim je skupno to, da se ukvarjajo s problematiko kolektivne amnezije spomina, nastala pa so v različnih časovnih obdobjih avtoričinih "dislociranosti."
Ta amnezija je najbolj prisotna v video delu z naslovom In War and Revolution (V vojni in revoluciji), kjer avtorica zgodbo iz družinske zgodovine postavi v širši družbeno-politični kontekst. V delu je prikazana tako osebna kot kolektivna amnezija polpretekle zgodovine, ki je bila zaznamovana z umikom knjig in gradiv, ki se niso skladala s tedanjim političnim režimom. Skozi intervju s 97-letno babico spregovori o vojni na Hrvaškem v 90-ih letih ter jo preplete s spomini babice, ki je bila v času 2. svetovne vojne učiteljica. Njene spomine odkriva s pomočjo fotografij iz izgubljene knjige z naslovom"Šola v vojni in revoluciji," ki jo je napisal njen ded. Video govori o ideološkem brisanju spomina in umikom knjig o NOB po razpadu Jugoslavije na Hrvaškem v zgodnjih 90-ih letih.
Spomin in preteklost sta prisotna tudi v videu z naslovom Revolutionary Reality Show, ki je nastal leta 2007 v Moskvi. V njem spremljamo skupino starejših ljudi, ki demonstrirajo z rdečimi komunističnimi zastavami. Z napisi "Stalin je naš rešitelj" v času kapitalizma kažejo na izgubljenost ljudi in politično absurdnost. Video je posnet v počasnem teku, da še bolj poudari občutek že poznanega, ponavljajočega.
V seriji fotografij z naslovom Shadowing the Black Square: Moscow Fragments, ki je prav tako nastala v Moskvi, se posveča raziskovanju Malevičevega črnega kvadrata in iskanju paralel med politično in umetniško revolucijo. Video z naslovom 200 Roubles (200 rubljev) prikazuje avtorico v skupini zamaskiranih ikon rusko-sovjetske zgodovine: carja Nikolaja, Karla Marxa, Lenina in Putina, ki predstavljajo absurdno kombinacijo nostalgije in post-socialističnega spektakla.
Zaključek raziskovanja “geografije spomina” pa predstavlja serija fotografij z naslovom Without Title (Berlin Teufelsberg), ki jih je avtorica posnela v t.i. Teufelsbergu, nekdanji ameriški obveščevalni postaji na vrhu hriba, ki je nastal iz ruševin Berlina iz 2. svetovne vojne. Na njem je Ameriška agencija za državno varnost (NSA) zgradila eno največjih prisluškovalnih postaj, ki je služila za prestrezanje komunikacije Sovjetov in Vzhodnih Nemcev. Na fotografijah so prikazani še zadnji ostanki te razvpite postojanke ter simbola vsesplošnega nadzora.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.