Nadina Štefančič

 |  Mladina 47  |  Kultura

Ženske z levega brega

Komična nadaljevanka Boljše stvari (Better Things) zgodovini neplačanega dela žensk zada šah mat

Glavna junakinja, samohranilka Sam (Pamela Adlon), in njene tri hčerke

Glavna junakinja, samohranilka Sam (Pamela Adlon), in njene tri hčerke

Véliko vprašanje »Kaj ženska hoče?« morda ostaja brez odgovora zato, ker je ženska preutrujena, da bi razlagala. Vsaj tako je videti Sam Fox, glavna junakinja komične TV-serije Boljše stvari (Better Things), ko najstniško hčerko z besedami »stopiva v mojo pisarno« povabi v pralnico, natrpano s čistili, goro neopranih oblačil, pralnim strojem in spečim psom.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Nadina Štefančič

 |  Mladina 47  |  Kultura

Glavna junakinja, samohranilka Sam (Pamela Adlon), in njene tri hčerke

Glavna junakinja, samohranilka Sam (Pamela Adlon), in njene tri hčerke

Véliko vprašanje »Kaj ženska hoče?« morda ostaja brez odgovora zato, ker je ženska preutrujena, da bi razlagala. Vsaj tako je videti Sam Fox, glavna junakinja komične TV-serije Boljše stvari (Better Things), ko najstniško hčerko z besedami »stopiva v mojo pisarno« povabi v pralnico, natrpano s čistili, goro neopranih oblačil, pralnim strojem in spečim psom.

Sam Fox, lik mame samohranilke s tremi hčerami in na stranske like obsojene hollywoodske igralke, na ameriškem programu FX že drugo sezono zapored ustvarja Pamela Adlon, tudi v resnici mama samohranilka trem puncam in igralka, znana kot Marcy Runkle iz serije Kaliforniciranje, kot z emmyjem nagrajeni glas Bobbyja Hilla iz animirane serije King of the Hill in kot producentka, igralka in soscenaristka Louieja, TV-serije v žanru dramedije.

V ta žanr Pamela Adlon postavi Boljše stvari, svoj izmučeni, preobremenjeni šah mat zgodovini neplačanega dela žensk. Pravi, da je bilo njeno življenje solo starša pravzaprav boot camp za ustvarjanje televizijske serije, napisane v paru z Louisom C.K.--jem, v kateri je glavna igralka, producentka in režiserka. Gospodinjstvo in vzgoja otrok sta žensko pripravila za vlogo nepremagljive vodje.

Zadnja epizoda v ZDA ravnokar zaključene druge sezone se konča na odru, na katerem ženska zasedba različnih generacij v črnih oblačilih pripravi plesni nastop kot maturitetno presenečenje za najstnico, ki ravnokar stopa v odraslo življenje. Ženske v zadnjem kadru skupaj zaplešejo, kot da bi razglasile novo dobo šovbiznisa, in usmerijo pogled v Hollywood, od koder je po aferi Weinstein odplaknilo tudi (zdaj že nekdanjega) soscenarista te serije, Louisa C.K.-ja. Na ameriški zahodni obali so ostale le še ženske.

Družino serije Boljših stvari sestavlja ženska peterka s spolno nevtralnimi imeni, poleg mame Sam ter hčerk Max, Duke in Frankie je tu še babica Phil, ki živi v sosednji hiši. Moški se v seriji pojavi samo na ravni redkih stranskih vlog. V drugi sezoni je v vlogi dedka Arnolda nastopil hrvaški igralec Rade Šerbedžija, a se je oglasil le na hitro, da bi Sam Fox, bivšo ženo svojega sina, zaman poskušal prepričati, naj ne preneha plačevati preživnine bivšemu možu. Slednjega serija skorajda ne omenja, pač pa moškost včasih razporedi med ženske, ko denimo srednja hči Frankie vztraja pri uporabi moških šolskih toalet, mama Sam pa na ginekološkem pregledu plodnosti vpraša: »Sem že blizu temu, da postanem moški?«

Serija Boljše stvari televizijo človeči z liki, kot smo mi sami – šibkimi, negotovimi in tečnimi, česar se lotevajo tudi druge dramedije zadnjih let, Punce Lene Dunham, Fleabag Pheobe Waller-Bridge in Transparent Jill Soloway. Epizode nas skozi vožnje v šolo, kupovanje šolskih potrebščin, večerno uspavanje najmlajše hčerke, jok, kričanje in priložnostni viski pred spanjem povabijo k spremljanju vrste načinov, na katere so starši srečni samo toliko, kolikor je srečen njihov najbolj žalostni otrok. Ob tem Sam Fox za kuhinjskim pultom ob nenehnem šundru obveznosti in opravil vedno znova zbere moč, da ponovno dvigne rulete, ko se sonce dviga nad zahodno obalo, in vsake toliko kljub usedlinam težkih dni obnemi pred lepoto običajnosti.

Komedije in z njimi komične TV-serije so lahko prve, ki posredujejo v družbi še ne sprejete politične spremembe, saj se liki v komedijah zdijo tako neverjetni, da jih brez grožnje resničnosti spustimo v svojo dnevno sobo – z njimi pa politične spremembe.

Ne glede na avtobiografskost Boljše stvari presegajo dokumentaristični prikaz posameznic, ki so like navdihnile. Ko Pamela Adlon svoj lik Sam Fox in situacije prižene do skrajnih meja verjetnega, ni več ena od nas, ampak komični lik iz serije, skorajda utopična, levičarsko spolirana mama, ki ji hčerke popolnoma zaupajo. Celo toliko, da jih mora prositi, naj z njo ne delijo čisto vsega o svojem spolnem življenju, da one njo prosijo, naj jim kupi kakovostno travo, in toliko, da namesto ene od hčerk pusti fanta.

Komedije in z njimi komične TV-serije so lahko prve, ki posredujejo v družbi še ne sprejete politične spremembe, saj se liki v komedijah zdijo tako neverjetni, da jih brez grožnje resničnosti spustimo v svojo dnevno sobo – z njimi pa politične spremembe. Ko razvijemo nežnost do gejevskega para iz Sodobne družine, pravzaprav podpiramo vse gejevske družine; ko se navežemo na transstarša iz serije Transparent, poskušamo razumeti vse, ki so spremenili spol. In ko sprejmemo bridkost, s katero Sam Fox govori o tem, kako se zaradi vsakodnevnih skrbi vsakič znova počuti »neopazno umorjeno«, potem neplačanega dela žensk ne moremo več spregledati.

Ženska z levega brega Pamela Adlon ve, da smo ves čas na poti k več prihodnostim. Med njimi izbira tiste, ki ženskim imenom brišejo zgodovinsko podložnost, opominjajo na krhkost za ženske varnih okolij, zavarujejo tope vogale srca in obsedajo s svobodo, da bi lahko kakor holivudske delavke, ki so dvignile glas proti spolnim zlorabam, stale neomajne pred družbo, ki je imela z njimi drugačne načrte.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.