26. 4. 2018 | Mladina 17 | Kultura
Ne čakaj na maj
Kako Hollywood z novo TV-serijo Čudovita ga. Maisel (Marvelous Mrs. Maisel) nadaljuje, kar je začel slovenski Čeh František Čap
Midge Maisel (Rachel Brosnahan) se po nenadnem razpadu zakona skuša prebiti kot ena prvih standup komičark.
František Čap bi lahko od najbogatejšega človeka na svetu, lastnika spletne platforme Amazon, zahteval honorar za soavtorstvo. Nova Amazonova TV-serija Čudovita ga. Maisel (Marvelous Mrs. Maisel) namreč izgleda kot multiepizodno visokoproračunsko nadaljevanje Čapovih klasik Vesne (1952) in Ne čakaj na maj (1957). Nadaljevanka je letos z nagrado za najboljšo TV-komedijo/muzikal in nagrado za najboljšo igralko postala velika zmagovalka podelitve zlatih globusov, drugo sezono začnejo snemati to pomlad.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
26. 4. 2018 | Mladina 17 | Kultura
Midge Maisel (Rachel Brosnahan) se po nenadnem razpadu zakona skuša prebiti kot ena prvih standup komičark.
František Čap bi lahko od najbogatejšega človeka na svetu, lastnika spletne platforme Amazon, zahteval honorar za soavtorstvo. Nova Amazonova TV-serija Čudovita ga. Maisel (Marvelous Mrs. Maisel) namreč izgleda kot multiepizodno visokoproračunsko nadaljevanje Čapovih klasik Vesne (1952) in Ne čakaj na maj (1957). Nadaljevanka je letos z nagrado za najboljšo TV-komedijo/muzikal in nagrado za najboljšo igralko postala velika zmagovalka podelitve zlatih globusov, drugo sezono začnejo snemati to pomlad.
Ga. Maisel spregovori, kjer je Čap utihnil – po poroki, ko se romantična komedija prekvalificira v antispektakel. Takrat številni klonejo, med njimi tudi Joel (Michael Zegen), v angleščino sinhronizirani Samo, ki judovsko različico Vesne, Midge Maisel (Rachel Brosnahan iz Hiše iz kart), zapusti zaradi tajnice in odkoraka iz njunega snažnega stanovanja v ugledni newyorški četrti Upper West Side, da bi postal poklicni standup komik.
Podobe blišča – New York leta 1958, vseameriška obljuba njunih nasmehov, njen ozki pas in sijoča koža – z njegovim odhodom obstanejo kot artefakti natega, vendar pa Midge kakor Vesna ostane lahkotna in »camera-ready« tudi takrat, ko pogleda v brezno. Ve, da je moralna zmagovalka zgodbe, čeprav njen oče, center represije, nevrotični gospod profesor (igra ga televizijski Monk Tony Shalhoub), vpije, da jo je prosil le za eno stvar v vsem življenju (»Ne izberi si šibkega moškega!«), in čeprav jo mama med glasnim jokom pokonča z vprašanjema: »Zakaj te je zapustil? Kaj si mu storila?«
Holivudizirana Vesna ne čaka na maj 1968, ampak svojo revolucijo začne isti hip, ko ukinejo njeno naročnino na holivudski način življenja. Takrat ne le pogleda v brezno, ampak vanj vstopi – v kleti nočnega kluba Gaslight v bohemskem Greenwich Villageu, kjer je navadno spodbujala nenadarjenega moža pri nočnih standup poskusih, s steklenico manischewitza v roki pograbi mikrofon in vstane iz pepela anonimnosti, ko uprizori svoj prvi standup nastop. Brezno jo pogleda nazaj skozi očarano občinstvo.
Ker pa Midge na odru tudi kolne in se slači, času primerno pristane v zaporu. Njena osuplost ob tej cenzuri v marsičem spominja na vse zgrožene odzive tistega dela današnje javnosti, ki se ne želi ukloniti družbenim medijem, kjer se golota preganja s še učinkovitejšimi metodami – z uničenjem dokazov o obstoju golote v obliki brisanja »spornih« spletnih objav in uporabniških računov.
Nadaljevanka je letos z nagrado za najboljšo TV-komedijo/muzikal in nagrado za najboljšo igralko postala velika zmagovalka podelitve zlatih globusov.
Zgodba junakinje in njenega boja proti cenzuri vendarle potrdi pregovorno resnico, da prijatelja spoznaš v nesreči. Obupana poteza v raztreščeni svet Midge Maisel pripelje Susie Meyerson (Alex Borstein), prvo žensko menedžerko, in obscenega Lennyja Bruca (Luke Kirby), ustvarjenega po resničnem heroju standup kontrakulture. Vsak zase so poraženci, skupaj pa so kulturna vojna.
Z njuno pomočjo Midge v nadaljevanju zgodbe izstopi iz buržoazije, prvič postane delavka, se zaposli v veleblagovnici kot prodajalka ličil, začne kaditi travo, se postavi za pravice temnopoltih in glasno podvomi o pravilnosti svoje odločitve za materinstvo, medtem ko v ozadju slišimo pesem Rebel Rebel Davida Bowieja.
Ustvarjalka nadaljevanke Amy Sherman-Palladino (znana po TV-nadaljevanki Midve z mamo oziroma Gilmore Girls), enciklopedija popkulturnih referenc, pred nas postavi idilično sliko sveta z natančnimi razporeditvami med dobrim in slabim. Pretkano nam ta merila sveta pokaže le zato, da jih lahko nato raztrešči. Razume, da je sistem mogoče uničevati od znotraj. Ne postavi se na obrobje, ne marginalizira se – pikira v srž meščanskega udobja in znanih razmerij moči. Tja postavi žensko, ki bo spremenila svet, ko bo spremenila sebe.
Čudovita ga. Maisel je metaserija, serija o nastanku lika. Glavna junakinja Midge skozi epizode spoznava in ustvarja sebe, nenadoma spremenjeno žensko, ki je prvič opazila svojo svobodo, da postane tisto, za kar ni bila rojena – mnenjska voditeljica. S tem je njen lik hommage komičarki Joan Rivers, jezikavosti, nepričakovanim zaletom in je pomežik avtorice serije očetu Donu, s katerim je otroštvo preživela v newyorških standup beznicah, v svojih zadnjih letih pa so bili njegovi nastopi del zabavnega programa na ladjah za križarjenje. Obenem je Midge tudi znanilka praške pomladi in minuta tišine za Čapa, ki je z Metko Gabrijelčič (kakor Amy Sherman-Palladino z Rachel Brosnahan) z zaslonov pregnal zimo.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.