Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 2  |  Kultura  |  Film

Križ-kraž

Criss Cross, 1949, Robert Siodmak

zelo za

Popolni film noir.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 2  |  Kultura  |  Film

zelo za

Popolni film noir.

Steve Thompson (Burt Lancaster) se v Siodmakovem Križ-kražu (Criss Cross), kultnem filmu noir, enem izmed največjih, vrne domov – na losangeleški Bunker Hill, ki je bil dom filma noir. Tu – v tem »starem mestu, izgubljenem mestu, oguljenem mestu, sleparskem mestu«, kjer na verandah posedajo »starci z obrazi, ki izgledajo kot izgubljene bitke«, kot pravi Raymond Chandler v Visokem oknu – so se namreč dogajali številni filmi noir, recimo Visoko okno, Noč ima tisoč oči, Strah, Rop brez plena, Asfaltna džungla in Aldrichev Poljub smrti. Thompson, ki se preživlja kot stražar armiranega vozila, s katerim prevažajo denar, se Bunker Hilla patološko oklepa. Kot skrivnosti. Kot nezavednega zgodovine Los Angelesa. Kot fatalne Anne (Yvonne DeCarlo). Ko jo zagleda na plesišču nočnega kluba, je uročen. Spet ga je premamila, pa četudi ga je enkrat že prevarala. Ja, dobro jo pozna – z njo je bil poročen. Po ločitvi je odšel iz Los Angelesa – hotel si jo je izbiti iz glave. Pa si je ne more.

Ko jo zagleda, vso nedolžno, strupeno in mučeno (njen mož ji na hrbtu ugaša cigarete ali nekaj takega), gre še enkrat za njo: v chiaroscuro težave, sodelovanje pri ropu armiranega vozila, moraste prevare, katastrofo, avtodestruktivni jazz, mazohizem. Ona se je pripravljena zanj preleviti v seks, on pa se je v sprevrženi logiki filma noir zanjo pripravljen preleviti v kapital. Toda denar ljudi deli, ne pa združuje. Denar pomeni ločitev. Revolucija ne uspe. Križ-kraž je film o premoči kapitalizma. Zato je rop spodletel, še preden je kdo pomislil nanj. V resnici je spodletel, ko je Steve zagledal Anno. Križ-kraž se začne s slovito dolgo, inovativno, nočno, monumentalno helikoptersko-avtomobilsko vožnjo kamere, mi pa dobro vemo, da se dolge uvodne vožnje kamere v filmih noir – v Wylerjevem Pismu, Marinovem Nokturnu in Wellesovem Dotiku zla – vedno končajo s katastrofo. (Kinodvor – 16. januar)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.