Vanja Pirc

 |  Mladina 2  |  Kultura

Sklad v sanaciji

Kako globoke so težave, v katerih je Filmski sklad, in kako realni so načrti za njihovo razrešitev?

Nova ekipa: Ministrica za kulturo Majda Širca in državni sekretar dr. Stojan Pelko

Nova ekipa: Ministrica za kulturo Majda Širca in državni sekretar dr. Stojan Pelko
© Borut Krajnc

Sredi decembra je ministrica za kulturo Majda Širca predlagala prve kadrovske zamenjave na področju kulture. Tri člane nadzornega sveta Filmskega sklada Republike Slovenije, ki jih je v ta organ predlagalo kulturno ministrstvo, je obvestila o nameri, da jih bodo zaradi nezadovoljstva z njihovim delom predčasno razrešili. Za spremembe v ustanovi, ki je pristojna za razdeljevanje proračunskega denarja za slovensko filmsko dejavnost, naj bi se odločili zaradi vse pogostejših protestov strokovne javnosti, pisne pritožbe enega od članov nadzornega sveta o grožnjah s fizičnim nasiljem na zadnji seji nadzornega sveta ter vse večjih dvomov o preglednosti pogodbenih in finančnih povezav na relaciji ministrstvo-Filmski sklad.
»Na ministrstvu smo sprožili postopek, nadzorniki so bili obveščeni, da bodo zamenjani, obenem pa so dobili tudi možnost, da se do naših navedb opredelijo. Namesto da bi na vprašanja odgovorili, so nam poslali vrsto vprašanj, čeprav so oni tisti, ki so za svoje delovanje odgovorni ministrstvu in ne obratno,« pravi državni sekretar na ministrstvu za kulturo dr. Stojan Pelko. S položaja se bodo tako najverjetneje morali posloviti Igor Prodnik, ki je obenem predsednik nadzornega sveta Filmskega sklada, Stane Malčič in Jože Pogačnik. Ker naj bi svojega predstavnika Tomaža Peršeta v nadzornem svetu Filmskega sklada kmalu zamenjalo tudi finančno ministrstvo, saj ta ni več njihov uslužbenec, naj bi ta organ na koncu dobil štiri nove nadzornike od sedmih.
Direktorica Filmskega sklada Jelka Stergel, ki je funkcijo nastopila novembra lani, pravi, da je glede na bližnjo zgodovino dogajanj v zvezi s Filmskim skladom njegovo negativno javno podobo in izgubo zaupanja stroke predlog za prenovitev članstva v nadzornem svetu logična poteza nove ekipe na ministrstvu za kulturo. Poleg tega ima ministrstvo kot ustanovitelj sklada tudi dolžnost, da poskrbi, »da se delo na Filmskem skladu odvija v normalnih, ne konfliktnih razmerah; uprava je namreč pri svojem poslovanju neposredno odvisna od odločitev nadzornega sveta, ki potrjuje, daje soglasje predlogom pravnih aktov, imenovanjem v strokovna telesa ipd.«.
In kdo naj bi postali novi nadzorniki Filmskega sklada? Kulturno ministrstvo naj bi po novem zastopali Marjetica Mahne, Dušan Jovanović in Nikola Todorović. Najbolj seveda izstopa predlog za imenovanje Mahnetove, ki je bila v preteklosti kot predstavnica finančnega ministrstva že nadzornica Filmskega sklada, a je bila, potem ko je javno opozorila na nepravilnosti, za katere naj bi bila odgovorna Prodnik in Malčič ter pred katerimi si je večina nadzornikov zatiskala oči, ta organ prisiljena zapustiti. Ker ji ni želel prisluhniti niti njen nadrejeni, nekdanji finančni minister Andrej Bajuk, je postala nekakšen simbol problematičnega dogajanja na Filmskem skladu in filmski politiki nasploh. Mahnetova se je začela po pregonu iz nadzornega sveta Filmskega sklada sicer politično udejstvovati; postala je članica in nato tudi predsednica sveta stranke Zares, in ker je članica te stranke tudi nova kulturna ministrica, bi njeno tokratno imenovanje lahko razumeli tudi kot politično odločitev. A v strokovni javnosti njeno imenovanje prav zaradi njenega dosedanjega angažmaja na Filmskem skladu odobravajo. Predsednik Društva slovenskih filmskih ustvarjalcev (DSFU) in izredni profesor za področje zgodovine in teorije filma na AGRFT dr. Igor Koršič denimo pravi, da je »Mahnetova dokazano odlična izbira«. Tudi drugima dvema kandidatoma, Jovanoviću in Todoroviću, strokovna javnost načeloma ne nasprotuje, saj je prvi ugleden režiser, dramatik in esejist, drugi pa pravnik, ki je v preteklosti že opravljal nadzorno funkcijo na Filmskem skladu.

Razkol med filmarji in skladom

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc

 |  Mladina 2  |  Kultura

Nova ekipa: Ministrica za kulturo Majda Širca in državni sekretar dr. Stojan Pelko

Nova ekipa: Ministrica za kulturo Majda Širca in državni sekretar dr. Stojan Pelko
© Borut Krajnc

Sredi decembra je ministrica za kulturo Majda Širca predlagala prve kadrovske zamenjave na področju kulture. Tri člane nadzornega sveta Filmskega sklada Republike Slovenije, ki jih je v ta organ predlagalo kulturno ministrstvo, je obvestila o nameri, da jih bodo zaradi nezadovoljstva z njihovim delom predčasno razrešili. Za spremembe v ustanovi, ki je pristojna za razdeljevanje proračunskega denarja za slovensko filmsko dejavnost, naj bi se odločili zaradi vse pogostejših protestov strokovne javnosti, pisne pritožbe enega od članov nadzornega sveta o grožnjah s fizičnim nasiljem na zadnji seji nadzornega sveta ter vse večjih dvomov o preglednosti pogodbenih in finančnih povezav na relaciji ministrstvo-Filmski sklad.
»Na ministrstvu smo sprožili postopek, nadzorniki so bili obveščeni, da bodo zamenjani, obenem pa so dobili tudi možnost, da se do naših navedb opredelijo. Namesto da bi na vprašanja odgovorili, so nam poslali vrsto vprašanj, čeprav so oni tisti, ki so za svoje delovanje odgovorni ministrstvu in ne obratno,« pravi državni sekretar na ministrstvu za kulturo dr. Stojan Pelko. S položaja se bodo tako najverjetneje morali posloviti Igor Prodnik, ki je obenem predsednik nadzornega sveta Filmskega sklada, Stane Malčič in Jože Pogačnik. Ker naj bi svojega predstavnika Tomaža Peršeta v nadzornem svetu Filmskega sklada kmalu zamenjalo tudi finančno ministrstvo, saj ta ni več njihov uslužbenec, naj bi ta organ na koncu dobil štiri nove nadzornike od sedmih.
Direktorica Filmskega sklada Jelka Stergel, ki je funkcijo nastopila novembra lani, pravi, da je glede na bližnjo zgodovino dogajanj v zvezi s Filmskim skladom njegovo negativno javno podobo in izgubo zaupanja stroke predlog za prenovitev članstva v nadzornem svetu logična poteza nove ekipe na ministrstvu za kulturo. Poleg tega ima ministrstvo kot ustanovitelj sklada tudi dolžnost, da poskrbi, »da se delo na Filmskem skladu odvija v normalnih, ne konfliktnih razmerah; uprava je namreč pri svojem poslovanju neposredno odvisna od odločitev nadzornega sveta, ki potrjuje, daje soglasje predlogom pravnih aktov, imenovanjem v strokovna telesa ipd.«.
In kdo naj bi postali novi nadzorniki Filmskega sklada? Kulturno ministrstvo naj bi po novem zastopali Marjetica Mahne, Dušan Jovanović in Nikola Todorović. Najbolj seveda izstopa predlog za imenovanje Mahnetove, ki je bila v preteklosti kot predstavnica finančnega ministrstva že nadzornica Filmskega sklada, a je bila, potem ko je javno opozorila na nepravilnosti, za katere naj bi bila odgovorna Prodnik in Malčič ter pred katerimi si je večina nadzornikov zatiskala oči, ta organ prisiljena zapustiti. Ker ji ni želel prisluhniti niti njen nadrejeni, nekdanji finančni minister Andrej Bajuk, je postala nekakšen simbol problematičnega dogajanja na Filmskem skladu in filmski politiki nasploh. Mahnetova se je začela po pregonu iz nadzornega sveta Filmskega sklada sicer politično udejstvovati; postala je članica in nato tudi predsednica sveta stranke Zares, in ker je članica te stranke tudi nova kulturna ministrica, bi njeno tokratno imenovanje lahko razumeli tudi kot politično odločitev. A v strokovni javnosti njeno imenovanje prav zaradi njenega dosedanjega angažmaja na Filmskem skladu odobravajo. Predsednik Društva slovenskih filmskih ustvarjalcev (DSFU) in izredni profesor za področje zgodovine in teorije filma na AGRFT dr. Igor Koršič denimo pravi, da je »Mahnetova dokazano odlična izbira«. Tudi drugima dvema kandidatoma, Jovanoviću in Todoroviću, strokovna javnost načeloma ne nasprotuje, saj je prvi ugleden režiser, dramatik in esejist, drugi pa pravnik, ki je v preteklosti že opravljal nadzorno funkcijo na Filmskem skladu.

Razkol med filmarji in skladom

Kako naprej?

Stara ekipa: član nadzornega sveta Filmskega sklada in predsednik sveta Slovenske kinoteke Stane Malčič, nekdanji minister za kulturo dr. Vasko Simoniti in nekdanji direktor direktorata za medije ter še aktualni predsednik nadzornega sveta Filmskega sklada in predsednik sveta Viba filma Igor Prodnik

Stara ekipa: član nadzornega sveta Filmskega sklada in predsednik sveta Slovenske kinoteke Stane Malčič, nekdanji minister za kulturo dr. Vasko Simoniti in nekdanji direktor direktorata za medije ter še aktualni predsednik nadzornega sveta Filmskega sklada in predsednik sveta Viba filma Igor Prodnik
© Borut Krajnc

Stara in nova nadzornica: Marjetica Mahne se, kot kaže, vrača na Filmski sklad, potem ko je morala položaj nadzornice v času prejšnje vlade zapustiti le zato, ker je opozarjala na nepravilnosti

Stara in nova nadzornica: Marjetica Mahne se, kot kaže, vrača na Filmski sklad, potem ko je morala položaj nadzornice v času prejšnje vlade zapustiti le zato, ker je opozarjala na nepravilnosti
© Ljubo Vukelić/DELO

»Razen klientelističnega nagrajevanja poslušnih in lojalnih ter podržavljanja filma niso imeli delujočih konceptov in meril.« - Dr. Igor Koršič, direktor Društva slovenskih filmskih ustvarjalcev

»Razen klientelističnega nagrajevanja poslušnih in lojalnih ter podržavljanja filma niso imeli delujočih konceptov in meril.« - Dr. Igor Koršič, direktor Društva slovenskih filmskih ustvarjalcev
© Borut Peterlin

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.