Miha Štamcar

 |  Mladina 6  |  Kultura

Slovenska sila

Pred vami je besedilo o vseh ali skoraj vseh ženskih glasbenih skupinah, ki so se v Sloveniji pojavile po 2. svetovni vojni. Alternativni naslov je: malo je bolje kot nič.

Devedeseta: Power Dancers

Devedeseta: Power Dancers
© dokumentacija Delo

Verjetno so odgovorni v pričujoči zgodbi pričakovali veliko besedi, ki se odlično rimajo na besedo rokenrol in iz njega bolj ali manj izpeljive besedice v nekajdesetletnem nadaljevanju, se pravi funk, soul, pop, glitter, punk, šank, pub, house, room, elektro, techno, simfo ... Da ne? Vse se rimajo! Ampak v našem besedilu se ne bojo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Miha Štamcar

 |  Mladina 6  |  Kultura

Devedeseta: Power Dancers

Devedeseta: Power Dancers
© dokumentacija Delo

Verjetno so odgovorni v pričujoči zgodbi pričakovali veliko besedi, ki se odlično rimajo na besedo rokenrol in iz njega bolj ali manj izpeljive besedice v nekajdesetletnem nadaljevanju, se pravi funk, soul, pop, glitter, punk, šank, pub, house, room, elektro, techno, simfo ... Da ne? Vse se rimajo! Ampak v našem besedilu se ne bojo.

V naši domovini so se ženske skupine in skupinice začele pojavljati tako pozno, da se bomo na začetku spomnili pevk, ki sta se sicer v duetu priključevali različnim narodnozabavnim skupinam v začetku petdesetih let. To sta bili Rezika in Sonja s polnima imenoma Sonja Hočevar in Rezika Koritnik. O tem, da ni šlo ravno za kake Power Dancerke, sam zase govori podatek, ki ste ga mnogi poznali - gre za eno najboljših slovenskih opernih pevk. Njuni posnetki so v arhivih še shranjeni. Specialiteta - slovenske narodne. Ampak če govorimo o skupinah, se zgodba začne nekaj let kasneje. Še mladoletne sestre Potočnik (Tatjana, Jelka, Erna) so nastopile v oddaji Pokaži, kaj znaš in leta 1967 postale uradne pevke Tržiškega kvinteta. Od takrat so bile (z različnimi instrumentalnimi zasedbami) redno nastopajoč tercet na pomembnih slovenskih prireditvah od Ptujskega festivala do Vesele jeseni in seveda Slovenske popevke, kjer so leta 1972 zapele Ko boš prišla jemat slovo od nas, mladost. Leta 1974 so nehale nastopati.

Če se približamo nenarodnozabavnim smerem glasbe, bi po ugotovitvi, da smo imeli vedno zelo veliko pevk in redko več kot dve hkrati, za hip pomislili na Deliale (konec šestdesetih, začetek sedemdesetih let). Res je sicer, da ni šlo za povsem ženski bend, dejstvo pa je, da so z njim prepevale tri odlične pevke Meta Močnik, Eva Seršen in Majda Jazbec. Zvon ljubezni, Horoskop, Sejem želja so komadi, kjer ob moškem briljirajo ravno omenjeni ženski vokali. Deliali so razpadli, dekleta so imela vsaka svojo (veliko) kariero, zdi pa se, da se ravno v sedemdesetih letih dokončno pojavi prava slovenska ženska skupina. Strune, ki jih je vodila Nada Žgur, so bile vsejugoslovanska spremljevalna skupina, ki ni manjkala na nobenem pravem festivalu. Same so ustvarjale manj, še najbolj znan, tako se zdi, je komad Šmarna gora, ki pa je bližje vokalnim improvizacijam na temo kot kaki tipični popevki. Popevkarski festivali so izumrli, Nada Žgur je postala popjazz pedagoginja, v eksploziji punka pa so se na naši grudi rodile Tožibabe. Dekleta s ceste, brez velike filozofije, brez klasične glasbene izobrazbe in brez velikih kozmetičnih posegov - punkerke z malo posnetki in s kratkim rokom trajanja. Sicer pa je po punkersko še vedno bolje umreti mlad kot pa se kot kak sod pri štiridesetih ali petdesetih valiti po odru.

Po Tožibabah se dolgo ni zgodilo nič posebej ženskega, sicer pa so bili trendi tako ali tako bolj naklonjeni drugačnim vrstam ustvarjanja. Dve ali več deklet pomnimo spet v devetdesetih letih, ko je Slavko Avsenik jr. odločil svoj podedovani talent usmeriti v lepotici s skupnim imenom M4M. Dekleti sta solidno peli, korektno migali in teksti so namigovali (Kiss me Hansi), glasba se je naslanjala tudi na genij starejšega Avsenika, bila pa je vseeno sodobnejše plesna. M4M nista osvojili publike, zdaj pa slišim, da naj bi se reinkarnirali ob manjši, petdesetodstotni spremembi ekipe.

Šele konec devetdesetih postreže z ambicioznejšimi sestavinami, čeprav je treba priznati, da so se Power Dancerke, najbolj energične v tem novem valu, skupaj z Auerjevimi projekti razvijale že nekaj pred drugimi. Štirim dekletom je tako uspelo natrenirati dober program, ki ga ob ritmičnih popevkah plemenitijo resne plesne atake. Občutek imam, da so druge dekliške zvezdnice bolj posledica plesnih Mariborčank, ampak omeniti jih je, v skladu z rubriko, v kateri nastopa tole besedilo, vseeno treba. U3nek so tri lepotičke, ki so doslej predstavile en sam hit in en sam video na isto temo. Make Up 2 je tudi trojka, ki je posnela nekaj več materiala in se po katastrofičnem razpadu prvega make upa počasi vrača. Foxy Teens so zaslovele z zmago na predzadnjem finalu Oriona, imajo dva velika hita in so videti (pedofili, pozor!) najbolj otroško. Znane so tudi po duplerici v Mladini. Mrhe d. o. o. so sicer mega seksi skupina petih mrh, ki pa je bila sestavljena očitno bolj za en sam projekt - priredbo hit teme iz filma Dobre mrhe.

A da ne bi končali z najstniškimi lepoticami, ki sicer vse bolj uspevajo in so nam dokončno omračile um, bomo omenili še Vesele Štajerke in Mlade frajle. Zdi se, da so po slogu bližje logičnemu nadaljevanju M4M in sester Potočnik, ampak v končni fazi so dekleta v narodnih nošah in zajetnejših oblin po svoje tudi seksi. Harmonika in mini krila, zakaj pa ne, le tega ne vem, ali kdo sploh še zares posluša harmoniko, ko se pojavijo na kakšni pravi veselici. Sicer pa, ali ne gre za veselico?

povezava

Šestdeseta: Ansambel Sava s sestrami Potočnik

Šestdeseta: Ansambel Sava s sestrami Potočnik
© dokumentacija Delo

Sedemdeseta: Strune

Sedemdeseta: Strune
© dokumentacija Delo