16. 10. 2002 | Mladina 41 | Kultura
Avto umetnost
Avtomobilska industrija kot opora kulturni politiki
© Vinko Kernc
Pred slabim mesecem so bili nekateri šokirani, ko se je sredi Stare Ljubljane, ki je v domeni bolj ali manj konzervativnih mestnih kulturnih oblastnikov, pojavila spektakularna predstavitev neke posebne serije Mercedesa. Modna revija z odrom čez Ljubljanico, najmodernejši reflektorji, modne kreacije največjih slovenskih modnih znamk, celo didžeji in glasba čez polnoč. Res neverjetno, saj so nas še pred časom vodilni možje, ki se ukvarjajo s kulturnimi trendi v prestolnici, prepričevali, da v mestnem jedru takšna urbana kultura nima kaj početi. A eden izmed pokroviteljev predstavitve avtomobila je bila celo Mestna občina Ljubljana.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
16. 10. 2002 | Mladina 41 | Kultura
© Vinko Kernc
Pred slabim mesecem so bili nekateri šokirani, ko se je sredi Stare Ljubljane, ki je v domeni bolj ali manj konzervativnih mestnih kulturnih oblastnikov, pojavila spektakularna predstavitev neke posebne serije Mercedesa. Modna revija z odrom čez Ljubljanico, najmodernejši reflektorji, modne kreacije največjih slovenskih modnih znamk, celo didžeji in glasba čez polnoč. Res neverjetno, saj so nas še pred časom vodilni možje, ki se ukvarjajo s kulturnimi trendi v prestolnici, prepričevali, da v mestnem jedru takšna urbana kultura nima kaj početi. A eden izmed pokroviteljev predstavitve avtomobila je bila celo Mestna občina Ljubljana.
Podobna zabava se je prejšnji teden zgodila v kinu Šiška, s katerim za zdaj upravlja mestna občina in je trenutno predmet poželenja slovenske alternativne kulturne srenje. V legendarni ljubljanski kino, ki je v osemdesetih slovel predvsem po Bruceu Leeju, King Kongu, Žrelu in podobnih likih, se je tokrat pripeljal sam grški mitološki junak Phaeton, ki si je od očeta Heliosa sposodil konje in voz, vendar je zaradi nespretnosti zažgal nebo in zemljo. Grški junak je posodil ime najmodernejšemu avtomobilu znamke Volkswagen, najnovejši petmetrski športnolimuzinski makini. Predstavo o Volkswagnovi ognjeni kočiji je zrežiral iz javnega sveta umaknjeni Vinči Vogue Anžlovar, v glavni vlogi je nastopil Sebastjan Cavazza, godli pa so celo filharmoniki. Vse to zaradi avtomobila, ki stane 27 milijonov tolarjev, eden prvih lastnikov tega modela pri nas pa naj bi postal prenovitelj ljubljanskega nogometa Jurij Schollmeyer.
Sama kulturno-avtomobilska predstava niti ne bi imela takšnega odziva, razen verjetno med ljubitelji novih prestižnih igrač, če se ne bi oglasila Asociacija nevladnih organizacij, samostojnih izvajalcev in ustvarjalcev na področju kulture in opozorila na hipokritsko mestno politiko do problematike kina Šiška. Kino Šiška je namreč razglašen za javno infrastrukturo na področju kulture, mesto pa se mora odločiti samo o programski namembnosti, vsebinah in o njegovi prenovi ter načinu upravljanja. Neodvisne kulturnike najbolj moti to, da so imeli od mesta zagotovila, da naj bi bil kino Šiška namenjen zgolj neinstitucionalni kulturi, predvsem pa naj ne bi bil na voljo za komercialne prireditve, vsaj do razpisa za upravljanje z nekdanjo kinodvorano, ki ga obljubljajo za januarja prihodnje leto. Komu bo mesto oddalo prostor v upravljanje, ali bo to komerciala ali neodvisna kultura, je predmet pogajanj in lobiranj različnih interesov. Neodvisni pa si želijo predvsem, da bi nekdanji kino zaživel kot večnamenska multimedijska dvorana, namenjena različnim neodvisnim kulturnim ustvarjalcem.
Trenutno v Kinu Šiška, pod pokroviteljstvom Cankarjevega doma, ustvarja neodvisni plesalec Goran Bogdanovski, ki se je moral zaradi avtomobilskega salona, sicer brez posledic za svoje ustvarjanje- organizatorji razstave so mu namreč ponudili rezervno lokacijo - umakniti v druge prostore. "To, da je prostor za nekonvencialne dejavnosti oddan za komercialne namene, se nam zdi sporno. Za nas pomeni to vprašanje, ali mestna občina krši lastne odločitve. Ali to pomeni začetek spremembe namembnosti? V pol leta, odkar upravljajo s kinom, še niso uspeli pripraviti razpisa, sedaj pa prostor oddajajo, kar morda pomeni, da bo šel tok dogajanja v to smer in da bo na koncu upravljanje dobil komercialni uporabnik," pravi Emil Hrvatin v imenu Asociacije, ki napoveduje, da bodo svoja razmišljanja in protest tudi uradno posredovali vsem ustreznim naslovom na občini. Odbor za Rock'n'roll v Kinu Šiška, ki deluje v okviru Asocijacije, pa od mestnih oblastnikov zahteva, da postane mestna investicija v kino Šiška ena prioritet. "Je Ljubljanski grad res neskončno pomembnejši od sodobne večnamenske dvorane, kakršne imajo že desetletja v Evropi? Za grad so že šle in bodo šle milijarde, za večnamensko dvorano - Kino Šiška pa za zdaj nič," so že pred časom na mesto apelirali alter rockerji.
In kaj pravijo na očitke Asociacije neodvisnih producentov kulture, da so snedli besedo in prostor, namenjen nekomercialnim dejavnostim, oddali prav za najbolj komercialno prestižno zadevo? "Načeloma je bil, glede na to, da je bila v kinodvorani predstava in da so igrali tudi filharmoniki, to kulturni dogodek. Dokler ne bo javnega razpisa, ta je sicer namenjen kulturni dejavnosti, pa nameravamo prostor oddajati za enodnevne tržne dejavnosti. Nekaj sredstev potrebujemo, da jih vlagamo v kinodvorano. Res je, da za zdaj nismo investirali niti tolarja, vendar so prireditelji avtomobilske razstave prepleskali dvorano, tako da smo imeli od tega samo korist," so prepričani na Mestni občini.