Kralj Arthur
Umrl je Arthur Miller, gledališki klasik, ki je ustvaril tekste, v katerih še vedno živimo
Arthur Miller je za sabo vedno puščal trupla. Bil je kot Django, junak špageti vesternov - za sabo je vlekel pokopališče. Ameriško pokopališče. Bolje rečeno - pokopališče ameriškega sna. Junaki njegovih dram so na koncu vedno umrli, bodisi iz principa ali pa iz obupa. Okej, najraje iz obupa. In smrt - običajno samomor - je tu le drugo ime za neuspeh. Smrt je dokaz, da jim ni uspelo. Da je bilo njihovo življenje neuspeh. Millerjeve drame so zgodbe o ameriškem neuspehu. Že če vzamete Smrt trgovskega potnika (Death of a Salesman, 1949), ki mu je prinesel slavo, denar in Pulitzerja, hitro ugotovite, da naslov ni le besedna igra - ne, Willy Loman, trgovski potnik, na koncu res umre. Z avtom se raztrešči - samomor. Ne da bi moralo to koga presenetiti, saj ves čas misli na samomor, še več - že nekaj časa se skuša de facto ubiti, saj veste, s plinom in avtom. Celo življenje je tezgaril, se gnal in lovil ameriški sen, toda na koncu je ostal brez vsega - utrujen je, scuzan in depresiven, za delo praktično nesposoben, delodajalec, ki mu je služil celo življenje, ga je odpustil, z ženo ne klikneta več, njegova sinova, Happy in Biff, pa sta luzerja, ki se nista nikoli zresnila in prilagodila očetovim pričakovanjem. Loman je žrtev ameriškega sna, tehnološki višek oznanila, da ti lahko srečo prinese le kapitalizem - pač Američan, ki ga ameriški sen zgrabi, obsede, znuca, zlorabi in vrže na smetišče demokracije. Vmes se sicer spominja sanjskih priložnosti, ki jih je zamudil, predvsem bratovih vabil, da naj gre z njim na Aljasko po zlato, oh, ali pa v Afriko po diamante, toda to so le nostalgične, "kolonialne" fantazije, del pop mitologije, ki ameriškemu snu daje seksapil. Miller ne skriva, da je ameriški sen v resnici ameriški stres, nekaj represivnega torej. Ameriškemu snu se ne moreš upreti - lahko se le zbudiš. In ko se zbudiš, umreš. Willy je patriot, ki umre za ameriški sen. Hja, ameriški sen je kot revolucija - žre svoje otroke.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?