
Marcel Štefančič jr.
-
10. 12. 2021 | Mladina 49 | Kultura | Film
Tudi če ne jeste mesa, si boste ob Tanovićevi dramediji Deset v pol zaželeli porcije čevapov – sarajevskih. Originalnih. Tako originalnih, kot so originalni liki le v Sarajevu. Lana (Helena Vuković) se s kulinaričnega študija v Berlinu vrne v covidsko Sarajevo, kjer Izetu (Izudin Bajrović), svojemu očetu, lastniku čevapdžinice na Baščaršiji, razkrije nekaj šokantnega – ne, ni zanosila z vojnim zločincem, ampak je nehala jesti meso. »Niti piščanca ne ješ več?« Ne. »Ribo?« Ne. »In koliko časa že to traja?« Izet je obupan. Je lahko Bosanec vegetarijanec, se sprašuje neki štikel, medtem ko da Izet Lani jasno vedeti: ali bo prevzela čevapdžinico ali pa jo bo zaprl. Lana pa bi mu najraje zavrtela štikel: Should I Stay or Should I Go! S svojim fantom, Orhanom (Kerim Čutuna), hoče »zbežati« v Nemčijo – za ostalimi razseljenimi Bosanci. Enis (Branko Đurić), njegov oče, ima konkurenčno čevapdžinico čez cesto. Kar Orhana in Lano prelevi v Romea in Julijo. Izet je Richard III, ki bi dal kraljestvo za konja, Enis pa je Malvolio (iz Dvanajste noči), ki nenehno naivno, pretenciozno, snobovsko sanjari o poslu, s katerim bo obogatel (stroj za izdelavo in pakiranje čevapov). Nevaren je le sebi.
-
10. 12. 2021 | Mladina 49 | Kultura | Film
Ko se Phil Burbank (Benedict Cumberbatch), nemirni kavboj z divjega zahoda leta 1925, lastnik velikega ranča, zazre v prečudovito hribovje Montane (sicer posnete na Novi Zelandiji), se njegov obraz ne spremeni – pošastna mešanica resentimenta, prezira, zariplosti, mraka, sadizma in jeze je njegov modus vivendi. George (Jesse Plemons), njegov brat, je pravo nasprotje, umit, obrit, vljuden, uglajen in prijazen, toda ko se nepričakovano poroči z Rose Gordon (Kirsten Dunst), ovdovelo pianistko z občutljivim, artističnim sinom (Kodi Smit-McPhee), in ko ju pripelje na ranč, odpre vrata pekla – iz Phila bušne vsa toksičnost. Svojo grobost, krutost in žaljivost le stopnjuje, kot da je Rose ubila tisto, kar mu je bilo najdražje – divji zahod, čarobno utopijo, v kateri so bili moški junaški, svobodni, privilegirani in srečni. Phila, prepričanega, da lahko vidi to, kar je skrito, dobesedno raznaša od nostalgije po teh časih, tej mitologiji in predvsem Broncu Henryju, svojem že davno umrlem mentorju, zadnjemu »pravemu« kavboju, legendi divjega zahoda, ki ga je izmojstril v tem »načinu« življenja, tej »možatosti« – in tej toksičnosti.
-
10. 12. 2021 | Mladina 49 | Kultura | Film
Ljubezen terja vajo. Ljubezen terja vožnje. Dolge vožnje.
Naloga filma je, da s svojimi solzami in svojim znojem ustvari presežni čas – da torej spremeni percepcijo časa. Hamaguchijev film Drive My Car – ultimativni film o teksturi ljubezni, sicer posnet po noveli Harukija Murakamija – mine v nekaj minutah, traja pa tri ure. Nobene emocije, nobenega šepeta, nobenega krika, nobene strasti, nobene obsedenosti, nobene tišine, nobene dvoumnosti, nobenega trenutka ali metatrenutka noče skrajšati, kaj šele poenostaviti, ne, ničesar noče zamuditi, navsezadnje, ozre se v agonična, morbidna, karierno zelo uspešna zakonca, Yûsukeja Kafukuja (Hidetoshi Nishijima), gledališkega režiserja/igralca, in Oto (Reika Kirishima), scenaristko/dramatičarko, ki sta izgubila hčerko in ki zdaj svoje inovativne, transgresivne zgodbe – igre, scenarije, fikcije – »pišeta« tudi med seksom, s seksom, z »robovi« orgazmov, kot pravi Oto, ki vse to običajno sproti narekuje v magnetofon, da ne bi pozabila. Včasih ga prevara s kakim drugim moškim. In Yûsuke to ve. Celo vidi. Nič hudega – toliko bolje za njun teater, si verjetno misli. Vsak ima pri pisanju svoje trike. Transgresivnost ne pade z neba. Besede so itak premalo. Potrebujejo oder, na katerem lahko divjajo.
-
3. 12. 2021 | Mladina 48 | Kultura | Film
Bogataši ne vedo, kaj bi počeli, pa dolgčas preganjajo z lovom na ljudi. Ker se še vedno dolgočasijo, si naročijo nov »hard target« – Brucea Willisa. Toliko, če ste se slučajno spraševali, kaj počne Willis, nekoč največji akcijski zvezdnik. A ko to gledate, se itak zdi, kot da so njegov obraz le digitalno insertirali v kak kvazifuturistični vidiotski Z-džank iz druge polovice osemdesetih. (Amazon Prime)
-
3. 12. 2021 | Mladina 48 | Kultura | Film
Ko postavljajo Hamleta, običajno ne vedo, kako bi ga obdelali, da bi deloval sveže ali drugače – pa potem recimo Hamleta igra ženska. Ali pa se Hamlet sploh ne pojavi. Ali pa se pojavi, a slovite replike »Biti ali ne biti« ne izgovori. Podobno je z božičnimi filmi – filmarji kar ne vedo, kaj bi počeli, da bi ti filmi izgledali sveže ali drugače. Pozabljeni božič, kičasti mladinski božičnik, nas preseli v norveško vas, ki za božič ni razsvetljena – nobenih lučk, nobenih cigljanj, nobenih pričakovanj, nobenih obdarovanj. Ker domačine – čudaške, odbite, burleskne ljudi – muči huda kolektivna amnezija, tako da sproti vse pozabljajo, so pozabili tudi na božič. Zato ga morajo ponovno odkriti.
-
3. 12. 2021 | Mladina 48 | Kultura | Film
Jackie Justice (Halle Berry), nekoč borka, zdaj zapita snažilka v toksični zvezi, izgleda kot Randy »The Ram« Robinson (Mickey Rourke), Aronofskyjev Rokoborec, ali pa katerikoli drugi upehani, potolčeni, izgoreli ekstremni borec – upokojitev ji je spodletela, tako da se je prisiljena vrniti v ring, no, v kletko, v kateri bo testirala svoje mešane borilne veščine, prelivala kri, trpela zlorabe in cinizem kapitala, se žrtvovala za stravmatiziranega sinka, ki ga je nekoč dala v posvojitev, skušala preživeti rendez-vous z borko, ki ji pravijo Lady Killer (Valentina Shevchenko), in postati Punčka za milijon dolarjev. Materinstvo je gladiatorski šport, toda sam film, sicer tipični inspirativni film, je tako klišejski, da ni ravno inspirativen. Vseh teh udarcev ne čutite. (Netflix)
-
3. 12. 2021 | Mladina 48 | Kultura | Film
Aline je film o Pepelki iz velike, res velike in zelo quebeške pevske družine (14 otrok), ki ima »čudežen« glas, tako da že pri dvanajstih podpiše profesionalno pogodbo, ki jo pripelje v naročje precej starejšega menedžerja/agenta/mentorja, s katerim se kasneje poroči. A to je bil največji škandal v njenem življenju – in v njeni pevski karieri. No, edini škandal. Kar seveda pomeni, da njeno življenje ni bilo ravno konflikt ali cliffhanger, ki bi klical film. Jasno, Aline je wikipedijska biografija Céline Dion, le da ji je ime Aline, igra pa jo Valérie Lemercier – in to od dvanajstega leta pa do »danes«. Ali če naj to povem drugače: Aline – Céline Dion – ima ves čas obraz, ki se ne spreminja. Kar deluje morbidno.
-
3. 12. 2021 | Mladina 48 | Kultura | Film
Will Smith je pred leti v filmu V iskanju sreče igral Chrisa Gardnerja, socialnega deklasiranca, ki Rubikovo kocko sestavi v sekundi, a ne dobi priložnosti, zato ostane socialni deklasiranec, ki hodi od vrat do vrat in prodaja težke medicinske aparate. Sinu in sebi hoče zagotoviti blaginjo, varnost, srečo, pa ga povsod le zavračajo.
-
3. 12. 2021 | Mladina 48 | Kultura | Film
Kapitalizem jih je pustil na cedilu: »Se ti ne zdi, da bi lahko to, da si živ, stalo manj?«
Jack Lemmon je leta 1973 v Avildsenovem filmu Rešite tigra igral Harryja Stonerja, malega, nervoznega, depresivnega, stresnega biznismena, veterana II. svetovne vojne, razvalino srednjih let. Zbuja se v znoju, v spanju kriči, »moderna« Amerika se mu gnusi – plinske napeljave puščajo, ljudje se pobijajo, kiti crkavajo, polucija je vse hujša, bejzbolisti so zanič, mediji so odvratni, otroci se ameriške zgodovine učijo na pokopališču, nihče ni več dvajset, ministrstva za logiko ni, pravil ni več, obstajajo le še sodniki. Film je pokazal troje: prvič, psihični stroški ameriškega sna so zelo visoki, drugič, vsi Američani prej ko slej postanejo odbleski Millerjeve Smrti trgovskega potnika, in tretjič, če se že ravno izmažejo Millerjevi Smrti trgovskega potnika, pa jih potem trešči Albeejevo Občutljivo ravnovesje, v katerem Agnes, ena izmed številnih udeleženk družinskega srečanja, opozori, da ljudje ponoči spijo zato, ker se bojijo teme – ker torej spustijo demone, znorijo svoj um in čakajo, da s svetlobo ponovno pride red.
-
26. 11. 2021 | Mladina 47 | Kultura | Film
V filmu Sam doma si je mali Kevin (Macaulay Culkin) zaželel, da bi vsi njegovi – ata, mama, brata, sestra in vsi njihovi sorodniki – izginili. In res izginejo – ko odpotujejo v Pariz, ga pozabijo doma. V animiranem filmu Čarobnem potovanju na Luno, posnetem po bestsellerju Gerdta Von Bassewitza, pa si mali Peter (Aleks Le) zaželi, da bi lahko svojo »zoprno« sestrico poslal na Luno – in Mož z Lune, a ne Andy Kaufman (niti Jim Carrey), jo potem res ugrabi in odpelje na Luno. Kar je seveda priložnost, da se Peter – nemška verzija Petra Pana – odpravi na poskočno, hiperaktivno, a povsem generično potovanje, na katerem utrdi družinske vrednote in pomežikne gibanju #MeToo. (kino)
-
26. 11. 2021 | Mladina 47 | Kultura | Film
Tale 200-milijonska akcijska karikatura, v kateri se FBI-jev profiler (Dwayne »The Rock« Johnson) in dva perfidno briljantna globalna tatova umetnin (Ryan Reynolds in Gal Gadot) bučno prerivajo, gnetejo, varajo in izigravajo, ko iščejo tri »Kleopatrina« zlata jajca (dražja od tega filma!), je videti tako, kot bi jo režiral algoritem, ki je ugotovil, da je treba filme Hitri in drzni, Nacionalni zaklad, Zadeva Thomasa Crowna, 6 Underground, Prevarantki, Krij mi hrbet, Past, Nebotičnik, Misija nemogoče, Deadpool, Ful gas, Casino Royale in Lov za izgubljenim zakladom le napol ringelšpilsko, napol macguffinsko splesti, pa bo svet njihov.
-
26. 11. 2021 | Mladina 47 | Kultura | Film
Novi Izganjalci duhov, podnaslovljeni Zapuščina, se izredno lepo podajo covidskim časom, saj publiko neprestano prepričujejo: glejte, kako fajn je bilo nekoč! Glejte, kakšne filme so nekoč snemali! Ja, film Izganjalci duhov, ki ga je posnel Jason Reitman, je absolutni fen filma Izganjalci duhov, ki ga je leta 1984 posnel Ivan Reitman, Jasonov oče. Ko dr. Egon Spengler, eden izmed originalnih »ghost busterjev« (igral ga je pokojni Harold Ramis), umre, se na njegovo razpadajočo oklahomsko kmetijo preseli njegova obubožana hči Callie (Carrie Coon), oprtana z otrokoma, Trevorjem (Finn Wolfhard) in Phoebe (Mckenna Grace), ki nimata pojma, kaj je počel njun ded (in da se je »počutil kot pod taksija«), toda ko na YouTubu pogledata nekaj klipov iz originala, ko najdeta nekaj retro opreme in ko spoznata še dva vrstnika, Lucky (Celeste O’Connor) in Podcast (Logan Kim), dobimo novo, »mladinsko«, bolj ko ne spielbergovsko postavo izganjalcev duhov – po ženski iz leta 2016. Pred vrati je konec sveta. Vemo. »Paranormalni« sunki, ki prihajajo iz bližnjega rudnika, so očitno spremenili klimo, ki pa – nostalgična, kot je – komaj čaka, da citira original. Takšna je kot sam film: ko bi moral povedati kaj novega, pove nekaj starega.
-
26. 11. 2021 | Mladina 47 | Kultura | Film
Ker je drugi Južni veter precej bolj nadaljevanje istoimenske serije kot pa prvega Južnega vetra, ne bodite presenečeni, če Peter Maraš (Miloš Biković) ni več le avtomobilski tat, temveč že kar mali gospodar srbskega podzemlja, il patrino, ki skuša ruskemu Južnemu toku zagotoviti zemljišča, zato kmetom daje ponudbe, ki jih ni mogoče zavrniti, po malem pa že tudi počne to, kar je v drugem Botru počel Michael Corleone: konkurence drugih »družin« se znebi, mafijske posle – ilegalne projekte – pa skuša legalizirati. Ilegalno nagrabljeni denar spumpa v wellness center, čigar vodenje prepusti svojemu bratu Nenadu (Luka Grbić), ki pa je tako šibak, nerealiziran in poln resentimenta kot Michaelov brat Stan – ko začne skrivaj delati »zase« (heroin), ga bolgarski »kartel« ugrabi, kar je priložnost, da se Peter zaleti v Bolgarijo, ki je videti kot »vzporedna« mehiška divjina v Netflixovih Narcosih.
-
26. 11. 2021 | Mladina 47 | Kultura | Film
V nekem trenutku v ateljeju stojita Paolo Gucci (Jared Leto), divji, zapostavljeni, pompozni, idiotski sin Alda Guccija (Al Pacino), enega izmed dveh vladarjev Guccijevega imperija, in Rodolfo Gucci (Jeremy Irons), njegov vzvišeni, ošabni, aristokratski stric, drugi vladar Guccijevega imperija. Paolo mu kaže svoje načrte za novo Guccijevo modno linijo. Rodolfo – po malem stric Scar iz Levjega kralja, po malem general Korchnoi iz Rdečega vrabca, po malem Rodrigo Borgia iz Borgijcev, po malem Antonio iz Beneškega trgovca – si te načrte ogleduje. Ne skriva svoje navdušenosti, celo očaranosti. To dobro skrij – tega nikomur ne pokaži, dahne. In ko že mislite, da je Paolo narisal novo modno mojstrovino, Rodolfo doda, da so njegovi načrti, polni »rjavih« in »pastelnih« (netipičnih za Guccija), le »triumf povprečnosti« in dokaz njegove »popolne nesposobnosti«. Ne, nad njegovimi načrti ni navdušen, še manj očaran, ampak zgrožen – celo šokiran. Ko odhaja, s prstom pokaže na šal, njegovo prestižno kreacijo, ki visi nedaleč stran: »Vrat so si z njim grele Jackie O., Elizabeth, Sophia.« Ha. Ko odide, Paolo – sam, nepriznan, grotesken – krikne: »Jaz sem Gucci! Naredim lahko, kar hočem!« In potem to tu naredi: z gnusom prime šal, ga spusti na tla – in poščije.
-
19. 11. 2021 | Mladina 46 | Kultura | Film
V zakotni Brentwood se ponoči pripeljeta poklicna morilca, ki sta prišla likvidirat Šveda (Burt Lancaster). Šved ve, kaj ga čaka, a ne zbeži, temveč povsem stoično pusti, da ga ustrelita. In potem se privrtijo flešbeki, ki pokažejo, kako se je ta nekdanji boksar zapletel s femme fatale (Ava Gardner), gangsterji in »popolnim« zločinom. Morilci, ki jih je po noveli Ernesta Hemingwaya posnel Robert Siodmak so klasični film noir, ki ga bodo v Kinodvoru zavrteli le enkrat, zato planite, saj jih je Hemingway videl več kot 200-krat.
-
19. 11. 2021 | Mladina 46 | Kultura | Film
Army of Thieves je zgodba o izvoru Ludwiga Dieterja (Matthias Schweighöfer), alias Sebastiana Schlencht-Wöhnerta, youtubskega vlomilca iz Potsdama, enega izmed protagonistov Snyderjevega zombijskega metaspektakla Army of the Dead, iritantnega kot Jar Jar Binks v Lucasovi Grozeči prikazni, toda ultrakinetične zombije, ki apokaliptično žrejo Ameriko, boste videli le v TV-dnevniku, saj Dieter ostane v dobri, stari, počasni Evropi, kjer mora pod okriljem Gwendoline (Nathalie Emmanuel) in njene bande, v kateri je tudi tip z imenom Brad Cage (!), v treh mestih – Parizu, Pragi in St. Moritzu – odpreti tri legendarne sefe, prave umetnine, zmodelirane po Wagnerjevi operi Nibelunški prstan (kdor je videl Army of the Dead, ve, da je sef, imenovan Götterdämmerung, parkiran nekje v Las Vegasu), tako da pričakujte veliko škrtanja labirintnih sefov, ki so očitno tako neprebojni, da stražarjev sploh ne potrebujejo, medtem ko ta generični, brezosebni film, ki rad koketira z Grand Budapest hotelom, Oceanovimi enajstimi, Italijansko misijo in drugimi boljšimi filmi, pa očitno ne potrebuje ne napetosti ne kakega tehtnega razloga za svoj obstoj. (Netflix)
-
19. 11. 2021 | Mladina 46 | Kultura | Film
Doku The Velvet Underground, ki ga je posnel Todd Haynes, avtor treh sijajnih biomjuziklov, filmov o Bobu Dylanu (Bob Dylan: 7 obrazov), Davidu Bowieju (Žametne noči ) in K ar e n Carpe nte r ( Supe r -star: The Karen Carpenter Story), je videti kot ekstatični, psihedelični, disonantni, mozaični plaz asociacij, kot kontrakulturni, dobro nasičeni, nasekani, nezadržni kolaž, ki ga je posnel Andy Warhol ali pa kdo iz njegove Factory, a to je logično, saj vizualnih posnetkov benda The Velvet Underground obstaja tako malo (ali pa jih je tako malo preživelo), da Haynesu ni preostalo drugega, kot da se je zanašal na svojo imaginacijo, na svoj lucidni vizualni trans, na »nadomestni« jezik, ko je spletal zgodbo o tem, kako je nastal ta mračni, čudovito radikalni, kultni bend, kako sta Lou Reed in John Cale kombinacijo svojih garažnih obsesij, gotskih travm, napetega zeitgeista, voajerskega eksistencializma, urbane postnormalnosti, chandlerjevsko-burroughsovsko-ginsbergovskih verzov, brutalne sofisticiranosti, ustvarjalne črnine in transgresivnega art-rocka prelevila v hipnotični soundtrack ekstremne tesnobe in alternativni zvok prihodnosti ( ja, v fiks »Vseh jutrišnjih zabav«), kako je njihova »sanjska glasba« zvenela kot nikoli posnet film, kako se je bendu pridružila nemška ledenka Nico, kako se je nanje prilepila vsa tista mitologija in kako je vsak, ki je slišal njihov prvi – sicer finančno propadli, ignorirani – album (The Velvet Underground & Nico, 1967), takoj ustanovil bend, tako da je le vprašanje, koliko igralcev bi igralo Louja Reeda, če bi Haynes o bendu, ki je že sam izgledal kot svoja lastna dekonstrukcija, posnel igrani film. (AppleTV+)
-
19. 11. 2021 | Mladina 46 | Kultura | Film
Če hočete videti popoln vihar konstruiranja spolne, rasne in razredne identitete, potem si poglejte delikatni črno-beli Passing, ki ga je slovita igralka Rebecca Hall, sicer mulatka (njen ded je bil črnec), posnela po romanu, ki ga je leta 1929 napisala Nella Larsen, mulatka, velikanka »harlemske renesanse«, in ki govori o dveh mulatkah, Irene »Rene« Redfield (Tessa Thompson) in Clare Kendry Bellew (Ruth Negga), nekdanjih sošolkah, ki se po dolgih letih spet nenadoma – v segregiranem hotelu – srečata. Irene, ki je poročena z doktorjem (André Holland), s katerim živita v prestižni harlemski hiši s služabnico (Ashley Ware Jenkins), ima svetlo polt, tako da tu in tam kdo misli, da je belka, kar ji sicer po malem imponira, a tega ne izkorišča, kaj šele zlorablja, zato je še toliko bolj zgrožena, ko ugotovi, da Clare počne natanko to – dela se, da je belka. Še več: poročena je z nič hudega slutečim rasistom (Alexander Skarsgård), seksističnim, patološkim, res toksičnim bogatašem, s katerim ima hčerko (Irena ima dva sinova) in ki nima pojma, da je njegova žena v resnici tudi črnka. Da ima torej dvojno identiteto, a se je odločila, da bo afirmirala svojo belsko identiteto, črnsko pa prikrila, potlačila. V nasprotju z Irene, ki afirmira svojo črnsko identiteto, a nima nič proti, če jo ima kdo za belko.
-
19. 11. 2021 | Mladina 46 | Kultura | Film
Po morju plavata 16-letna Julija (Gracija Filipović) in njen oče, Ante (Leon Lučev), ki se nenadoma potopita in naskočita moreno, za katero je znano, da se ne pusti ujeti – da bi se osvobodila, se je pripravljena celo požreti. Julija je morena, ki se skuša osvoboditi. Oče, ki obvlada vseh petdeset odtenkov patriarhalnega terorja, je avtoritativen, grob, zatiralski, posesiven, tiranski – primer toksičnega moškega. Mama Nela (Danica Ćurčić), prav tako njegova ujetnica, še vedno lepotica, ne govori veliko, Morena tudi ne – oče je ta, ki daje in jemlje besedo. Zaklenil ju je nekam na idilične, rajske Kornate, kamor pripotuje Javier (Cliff Curtis), živahni bogataš, Nelin nekdanji ljubimec, ki hoče tam kupiti zemljišče in ki ne prebudi le Nele, temveč tudi Julijo, ki je prepričana, da z materjo »zaslužita boljše življenje«, in ki iz svoje sobe z daljnogledom špega v tuja življenja, toda njena soba je ječa.
-
19. 11. 2021 | Mladina 46 | Kultura | Film
V filmu Grace Monaška se v Monte Carlo pripelje Alfred Hitchcock, ki Grace Kelly (Nicole Kidman), zdaj monaški kneginji, nekoč filmski zvezdi, ponudi vlogo v filmu Marnie. »To bo tvoja življenjska vloga,« dahne. »A se ti zdim nesrečna,« vpraša Grace. »Ne, utrujena,« odvrne Hitchcock. »Boljšega od tega ni,« pravi Grace – in pokaže na stene palače, v kateri živi, toda malce kasneje, ko začne vendarle listati scenarij in ponavljati repliko »Če se me še enkrat dotakneš, bom umrla«, zveni kot Diana (Kristen Stewart), ki v filmu Spencer tridnevni božični vikend leta 1991 preživi v Sandringhamu, kjer je med stenami kraljevske podeželske palače in ledenimi obrazi kraljevske družine videti nesrečna in utrujena, napeta in izgubljena, depresivna in agonična – in če bi se je njen mož, princ Charles (Jack Farthing), še samo enkrat dotaknil, bi umrla. Itak se ločujeta – Charles si je že omislil drugo žensko. Ko si je drugo žensko omislil kralj Henrik VIII., je dal svojo ženo, Anne Boleyn, obglaviti.
-
12. 11. 2021 | Mladina 45 | Kultura | Film
Robbie Robertson, član benda The Band, v Zadnjem valčku, Scorsesejevem slovitem dokuju o zadnjem, poslovilnem koncertu benda The Band, pove, zakaj se bodo razšli – ker so na turnejah že predolgo in ker so turneje smrtno nevarne. »Vzele so mnoge velikane. Hanka Williamsa. Buddyha Hollyja. Otisa Reddinga. Janis. Jimija Hendrixa. Elvisa. To je jebeno nemogoč način življenja.« Toma Zdravković (Milan Marić), priljubljeni srbski pevec, kralj narodnjaškega krila nekdanje jugoslovanske estrade, to logiko pervertira: ko ugotovi, da je staknil redko bolezen in da mu je preostalo le še nekaj mesecev, krene na zadnjo, poslovilno turnejo. Zdi se, da hoče umreti v boju.
-
12. 11. 2021 | Mladina 45 | Kultura | Film
Edmonda Murraya (James McAvoy), Škota, ki že leta dela na naftnih poljih (od Iraka do Savdske Arabije), nenadoma panično pokliče Joan (Claire Foy), nekdanja žena, ki mu pove, da je Ethan, njun sedemletni sin, med kampiranjem v škotskem višavju izginil. Še huje: nekdo ga je ugrabil. A kdo? Nessie? Inšpektorju Royu (Gary Lewis) se zdi sumljiv Edmond, Edmondu pa Frank (Tom Cullen), Joanin novi partner, ki je dal načrt nove hiše izrisati tako, da v njej ni Ethanove sobe.
-
12. 11. 2021 | Mladina 45 | Kultura | Film
Predstavljajte si, da živite v Ameriki, da je nenadoma konec človeštva in da ste prav vi zadnji človek na svetu. Ves svet je vaš, počnete lahko, kar se vam zljubi, nevarnosti ni nobene, o kakih zombijih ni ne duha ne sluha, ceste so prazne, elektrike je na pretek, popkorna je še več, baterije so večne, imate avtodom in bencina, kolikor hočete – mar vas ne bi mikalo, da bi šli v tajno vojaško bazo Area 51 vsaj pokukat, če so tam res skrivali zunajzemeljska bitja? Tom Hanks, alias Finch Weinberg, zadnji človek na svetu, ima boljšo idejo: ker po okoljski kataklizmi, ki so jo povzročile podnebne spremembe, ostane sam s psom, ki ne govori, in ker je tik pred tem, da umre (radiacija), izdela govorečega robota, ki bo po njegovi smrti skrbel za njegovega psa.
-
12. 11. 2021 | Mladina 45 | Kultura | Film
Hej, pohecajmo se z vesternom, ultimativnim belskim filmskim žanrom, so si rekli avtorji tegale sarkastičnega, grotesknega, brutalnega, bujno stiliziranega, skoraj stomilijonskega – po malem tarantinovskega, po malem leonejevskega – vesterna o dveh črnskih bandah, ki pokažeta, zakaj je bil divji zahod divji. Prvo vodi Nat Love (Jonathan Majors), ropar roparjev, ki hoče maščevati smrt očeta in matere, drugo, v kateri sta tudi razvpiti Cherokee Bill (Lakeith Stanfield) in »Treacherous« Trudy Smith (Regina King), pa Rufus Buck (Idris Elba), Mefisto z zlatima koltoma, ki ga z Natom ne družijo le karizmatična samozavest, revolveraški žmoht in šekspirjanska vnema, temveč tudi številni vesterni, ki jih Jeymes Samuel, sicer pevec in glasbeni producent, pošlje pod oblake. Ob bajnem soundtracku.
-
12. 11. 2021 | Mladina 45 | Kultura | Film
Večni, ki jih je posnela Chloé Zhao, avtorica oskarjevske Dežele nomadov, so Marvelov optimistični spektakel o koncu sveta, ki bi ga lahko mirno vrteli na kontemplativno-brutalističnem double-billu s filmom Dune. V dveh urah in pol boste preživeli sedem tisoč let – čaka vas kratka zgodovina človeštva. In čakata vas nova kozmologija in nova mitologija, ki ju intonira štikel Time (via Pink Floyd), toda ne pričakujte le dejanj (nenehnih eksplozij, kaosa, trušča), temveč tudi besede – včasih je pač treba od dejanj preiti k besedam. Nebeški Arishem, neke vrste Bog (ki je videti kot prispodoba Velikega poka), je ustvaril Deviante, ki naj bi očistili Zemljo, eliminirali vse plenilce in pripravili teren za človeštvo, toda ko so plenili plenilce, so se tudi sami prelevili v strašne, srhljive, zverinske plenilce vsega živega, zato je Arishem ustvaril še Večne, vsemogočne, angelske, »sintetične« superjunake (nove Maščevalce, Varuhe ipd.), ki naj bi nevtralizirali Deviante.
-
29. 10. 2021 | Mladina 43 | Kultura | Film
“Hočete mojo dušo,” vpraša Sam Ali (Yahya Mahayni). Ne, odvrne Jeffrey Godefroi (Koen De Bouw): “Hočem vaš hrbet!” Ali je sirski begunec, ki se znajde v Evropi, Godefroi pa je evropski umetnik, pozerski konceptualist, kralj instalacij, ki “ničvredne objekte spreminja v umetnine, vredne milijone in milijone dolarjev”, in ki hoče Alijev hrbet okrasiti s tatujem šengenske vize, kakršno potrebuje begunec, če hoče “legalno” ostati v Evropi.
-
29. 10. 2021 | Mladina 43 | Kultura | Film
Kako veste, da se je serija iztrošila? Ko se začnejo pojavljati izgubljeni sinovi. Ali pa ko oče nenadoma ugotovi, da njegova hči v resnici sploh ni njegova. Serija Pri Addamsovih se je očitno iztrošila: zakonca Addams, ata Gomez in mama Morticia, namreč na road tripu, ki najbolj nedolžno družino na svetu odpelje v najbolj pregovorne ameriške kraje (kot je recimo Dolina smrti), ugotovita, da njuna hči Wednesday v resnici sploh ni njuna – ata je v porodnišnici zgrabil napačno dojenčico.
-
29. 10. 2021 | Mladina 43 | Kultura | Film
Spirala bolečine: nova zapuščina igre žaga
Serija Žaga, ki se je pred nekaj leti končala, se ponovno začenja. Neznani, skrivnostni maščevalec, veliki moralist in grizlijevski inkvizitor z živim smislom za komplicirani, labirintni, ekstremni torture porn, prvo žrtev postavi na metrojske tire, ji uklene jezik in ji pove pravila igre: če si boš jezik pravočasno iztrgal, se boš izmaknil metroju – če pa si ga ne boš iztrgal, te bo metro zgazil. Jasno, tip se težko loči od jezika, s katerim je opletal in lagal.
-
29. 10. 2021 | Mladina 43 | Kultura | Film
“Če bi lahko živela kjerkoli, potem bi živela v Londonu v šestdesetih,” dahne Eloise, alias Ellie (Thomasin McKenzie), naivna, idealistična podeželska sirota, ki jo je babica (Rita Tushingham) navdušila za swinging šestdeseta (Twiggy, Zajtrk pri Tiffanyju, vinil). Mamo ji je vzela shizofrenija, a je ne more pozabiti. Ko pride v London, da bi študirala na prestižni modni akademiji, si pri strogi, starokopitni gospe Collins (Diana Rigg) omisli garsonjero, ki izgleda kot relikt šestdesetih. In vsakič, ko zaspi, se preseli v šestdeseta, v intenzivno, zapeljivo, hipnotično neonsko noč, na jet-set premiero bondiade Thunderball, v popkulturni delirij, na Piccadilly Circus in Carnaby Street, v hiperaktivne klube, ki jih – s pomočjo zvodniškega menedžerja (Matt Smith) – osvaja Sandie (Anya-Taylor Joy), mlada pevka, naivna, idealistična podeželska sirota, njena zrcalna podoba (in njen simptom), po kateri se – tako kot po sami Ellie – stegujejo spolni plenilci vseh starosti, s Terencom Stampom vred. “London can be a lot,” slišimo.
-
22. 10. 2021 | Mladina 42 | Kultura | Film
Grozljivke ne puščajo nobenega dvoma: družina ustvarja pošasti, ki jih ni mogoče ubiti – nikoli ne umrejo, vse preživijo, vedno znova se vrnejo. Maskirani, brezobrazni, vsevidni, vsepovsodni Michael Myers je takšna pošast – produkt družine. Zato se neprestano vrača. Vse preživi in vse pobije, da bi se lahko vrnil – k družini. K svoji sestri Laurie (Jamie Lee Curtis), njeni hčerki Karen (Judy Greer) in njeni vnukinji Allyson (Andi Matichak). In ko se vrne, imajo prebivalci Haddonfielda (Illinois), ki malce spominja na Slovenijo (tudi tu je preteklost zelo živa), res občutek, da so na isti barki – Michael, izumitelj sodobnega slasherja, namreč ne diskriminira.