Matej Bogataj

 |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga

Hanif Kureishi: Polnoč ves dan

Prevedli Breda Biščak in Tina Mahkota, ŠZ (Žepna Beletrina), Ljubljana 2012, 151 str., 5 eur

Nakrizirani srednjeletniki

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga

Nakrizirani srednjeletniki

Kureishi, ki ga poznamo po nekaj precej radikalnih romanih, recimo po Budi iz predmestja, Intimnosti, po Nekaj ti moram povedati ali pa scenariju za Pralnico, je znan po problematiziranju manjšin. Kot v Londonu odraščajočemu Pakiju, ki se druži hkrati z dobro situiranimi dinastijami z Daljnjega vzhoda in obenem z novopečeno aristokracijo s področja industrije zabave, mu je uspelo ujeti v presečišče in ubesediti trenutek postthatcherjanske Anglije.

Vendar to v tokratnih zgodbah s preloma tisočletja ni več problematizirano, je bolj za zraven, čeprav se ljudje s prepoznavnimi etničnimi imeni še pojavljajo, čeprav je še nekaj filmskih producentov. Bolj ga zanima nekakšen srednji sloj, tudi udje kulturniškega proletariata ali pornografske industrije, ki se prebijajo iz dneva v dan, se ga pomalem zadevajo, se ga veselo nalivajo in imajo potem težave z rekonstrukcijo prejšnjega večera. Toda stvari niso več radikalne. Niti niso v pripovednem fokusu niti jih ne pripelje do skrajnih meja, to so pač ljudje, ki živijo s poklicem bolj kot zanj, ki imajo potrebo po spremenjenih stanjih zavesti, če ravno ne delajo, vendar ni v tem nobene notranje napetosti. Ta je zdaj predvsem v partnerstvu, v sovražnih odnosih z bivšimi, v ignoranci, boleči ignoranci tistih, s katerimi so si obetali preživeti ostanek življenja, dokler ni stvar odgnila. Nekje zraven so otroci, trmasti in razvajeni, s svojimi zahtevami, recimo tudi po ponovnem prividu srečne družine. Ali pa se možaka srečata in mož nagovarja ljubimca, naj pusti njegovo ženo, takšne stvari, patetične, bedne, vsakdanje; nošnja stolov v novi dom, negotovost, ali bo v drugo šlo, ali je mogoče preskočiti razliko v letih, v kaj bo odraščal otrok, ki je še v trebuhu.

Hanif Kureishi in Vesna Milek na festivalu Fabula 2012 v Cankarjevem domu

Hanif Kureishi in Vesna Milek na festivalu Fabula 2012 v Cankarjevem domu
© Miha Fras

Vendar Kureishijeve osebe kljub prelomnim, usodnim odločitvam ne delajo velikih dram, manjka jim idej in norosti, tudi kadar so nerazumne, vedno poplaknejo tablete s prav viskija, da jih rešijo, in ostanki stasti so popisani bolj pridušeno, kot da skozi vato ali filter, mogoče tudi tisto kopreno, ki jo čez vse poveznejo mamila in njihova izostrena, poudarjena vseenost. Ravno ta spleen, ta melanholija velikega mesta, v katerem niso čisto doma, ker pojem doma zanje ne obstaja, niti kot spomin, je verjetno najbolj določujoča lastnost te proze, in tudi izpisana je skozi melanholijo, ki jo prinese spoznanje, da so trenutni uspehi ali neuspehi samo še postaje na vrtiljaku, na katerem se vse tisto visoko slej ko prej spusti, če se že tisto z najnižje točke ne more več dvigniti. Bolj sem užival v njegovih daljših delih.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.