Veljko Njegovan

 |  Mladina 26  |  Kultura

Neneh Cherry: »Improvizacija je pomembna za ustvarjalnost«

Slovita pop pevka, ki se bo na finalnem večeru Jazz festivala Ljubljana predstavila z udarno skandinavsko zasedbo The Thing

Neneh Cherry & The Thing

Neneh Cherry & The Thing
© www.pitchperfectpr.com

Letošnji Jazz festival Ljubljana nam je znova postregel z zanimivimi imeni iz sveta improviziranih godb, posebej pa bo presenetil z nenavadnim sodelovanjem švedsko-norveških udarnih improvizatorjev, tria The Thing, in slovite pop pevke Neneh Cherry, najbolj znane po uspešnem albumu Raw Like Sushi in skladbi Seven Seconds, ki je nastala v sodelovanju s Youssoujem N’Dourjem.

Čeprav ste ob koncu osemdesetih let začeli s hiphopom in postali zvezda, se po daljšem premoru in številnih sodelovanjih vračate s polnokrvno avantjazzovsko skandinavsko poslastico, The Thing. Kako se je porodilo to sodelovanje?

To se je preprosto moralo zgoditi. Glasbo skupine The Thing spremljam že dalj časa, pred petimi leti pa si je mož ogledal njen nastop in se vrnil več kot navdušen. Prepričal me je, da mi je ta glasba pisana na kožo, saj sem odraščala ob jazzu. Morda so na obeh straneh sprva še obstajali drobci dvoma o smiselnosti našega sodelovanja, a so se popolnoma razblinili po prvi skupni vaji. Šlo je za neverjetno, tako rekoč hardcorovsko energijo! Čeprav sem se takrat počutila, kot bi me nežno potiskal ogromen tovornjak, sem imela občutek varnosti. Energija free jazza s punkovskimi in hardcorovskimi vplivi …

Ste s tem tudi podoživeli svojo preteklost? Z jazzom ste živeli, ko ste bili še deklica, ko ste postali glasbenica, pa ste začeli s punkom.

Ja, sprva sem sodelovala z različnimi punk zasedbami, nato sem se ustalila v postpunk bendu Rip Rig + Panic, navdihnjenem z jazzom in različnimi drugimi žanri. Izkušnja improvizacije, ki jo ponuja jazz, je izjemno pomembna za ustvarjalnost. Zamisel, da bi se nekoč ustalila v jazzovski skupini, je v meni zorela dlje časa, čeprav tega nisem takoj dojela – pravzaprav tega nisem dojela, vse dokler nisem začela igrati s skupino The Thing in snemati materiala za ploščo The Cherry Thing. Zdaj se počutim kot radoveden otrok, ki se mu uresničujejo sanje … (smeh)

Kako pa ste se srečali s hiphopom?

Hiphop je sodil v svet, v katerem sem takrat živela. Odraščanje v Londonu in zlasti v New Yorku, kjer se je ta scena razživela, je precej vplivalo na mojo glasbeno usmeritev. Takrat je bil London v glasbenem smislu izrazito raznolik: postpunk, reggae, dance, hiphop – vse je bilo svobodno, neobremenjeno, enako zastopano, kot kakšen idealen prikaz demokracije. V tistem času je imel hiphop podobno težo kot punk nekaj let prej, saj je predstavljal napredna politična stališča neke generacije. Mnogoterost glasbenih žanrov in njihovo svobodno prepletanje pa sta pripeljala do zanimive, izvirne glasbene mešanice. Preprosto sta me prevzela stališče in predrznost hiphopa, čeprav se imam bolj za pevko kot za raperko. Hiphop mi je pomagal ubesediti in izraziti pozitivno jezo.

Vaše navdušenje nad jazzom najbrž izhaja zlasti iz tega, da ste odraščali ob očimu, slovitem trobentaču Donu Cherryju.

Ja, lahko rečem, da prav zdaj intenzivno podoživljam izkušnje iz otroštva. Življenje moje družine je bilo ves čas povezano z jazzom, celotna družina se je klatila po turnejah. Oder je bil del našega življenja, glasbo pa sem takrat doživljala kot odprto, svobodno, brez omejitev. Sedaj to podoživljam z Matsom, Ingebrigtom in Paalom, saj gre za glasbenike, ki so popolnoma predani ustvarjanju, tako kot je bil tudi moj očim.

Zanimivo je, da so se fantje poimenovali po njegovi skladbi …

Ja, morda gre za naključje, morda pa tudi ne. Mislim, da gre za komad z albuma Where is Brooklyn?, in sem počaščena, da na takšen način častijo njegov zvok in njegovo ustvarjalnost. Zdi se mi, da tisto, kar počnem s skupino The Thing, vključuje precej intuicije in vse poteka popolnoma naravno ter neobremenjeno, brez kakršnekoli manipulacije.

Kako ste zadovoljni z albumom The Cherry Thing?

Album je večinoma sestavljen iz priredb, je pa na njem tudi nekaj avtorskih komadov. Skladbo Cashback sem napisala, še preden sem začela sodelovati s skupino, med pripravami na vnovično snidenje z glasbo, Sudden Moment pa je Matsova skladba. Imam še osem skladb, ki sodijo v koncept delovanja zasedbe The Thing, skupaj pa smo jih ustvarili še nekaj, ki jih izvajamo v živo in jih bomo izdali na naslednjem albumu.

To pomeni, da se bo sodelovanje nadaljevalo?

Ja, zagotovo, sedaj ko smo začeli, delo tudi nadaljujemo. Zdaj smo na enomesečni turneji, med katero se bo porodilo veliko novih zamisli – osebno bom poskrbela, da posnamemo vsak nastop!

Tudi ljubljanskega?

Tudi. Veselim se nastopa na Jazz festivalu Ljubljana, saj so nam organizatorji omogočili bivanje in vaje tri dni pred nastopom, kar bo nedvomno zanimiva izkušnja.

Koncert:
Neneh Cherry & The Thing
Kje: Križanke, Ljubljana
Kdaj: 30. junija 2012

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.