Vanja Pirc  |  foto: Uroš Abram

10. 1. 2014  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Portret

Bi-ko-fe, organizatorji kulturnih dogodkov

... ki so svoj lokal spremenili v pomembno kulturno platformo

Naslednji petek bodo minila tri leta, odkar je svoja vrata v sedanji preobleki odprl ljubljanski lokal Bi-ko-fe. Z novo, mlado in zagnano ekipo, lucidno prenovljeno notranjostjo in bogatim, skoraj vsakodnevnim brezplačnim kulturnim programom je hitro opozoril nase in si zasluženo izboril naziv enega najpomembnejših kulturnih dogajališč v prestolnici. O tem niso prepričani le njegovi mlajši ali kulturi naklonjeni obiskovalci, temveč tudi mnogi vidni kulturniki.

Mednje sodi tudi N’toko, ki je lani v podporni izjavi zapisal, da imajo zasluge za ta uspeh zlasti trije najemniki, ki so »iz lokala naredili kulturno hišo«. In točno tega so si Jure Črnič, Peter Marinič in Stojan Georgiev želeli tudi sami. Že vse, odkar so prvič pomislili, da bi imeli svoj lokal, jim je bilo jasno, da se ta ne sme vrteti le okrog kavic in džintonikov, temveč mora biti v prvem planu kulturno dogajanje, pa tudi zagon platforme, kjer bi se srečevali kreativni ljudje in si izmenjevali ideje.

Spoznali so se, ko so delali kot natakarji. In to točno tam, kjer delajo še danes. V Bikofeju, ki ga je tedaj še upravljal njegov lastnik. Odlično so se ujeli, a vse bolj ugotavljali, da bi kulturni program, ki ga je lokal pripravljal že takrat, sami zastavili drugače. Še bolj intenzivno. Še bolj udarno. Še bližje mlajšim generacijam. Vedeli so, da morajo na svoje. Na njihovo veliko presenečenje jim je šef predlagal, naj najamejo Bi-ko-fe.

Ta je medtem postal ena glavnih postojank domačih snovalcev elektronske glasbe, sploh naprednejših didžejev in producentov, ki jim mešalno mizo odstopijo v povprečju trikrat na teden. Vseh, ki so se doslej zvrstili za njo, je že okoli 110. V Bikofeju in pred njim se je doslej zvrstilo tudi že približno 50 koncertov, na katerih so večinoma nastopili bolj inovativni glasbeniki, ki jih drugi organizatorji v strogem centru prestolnice praviloma ignorirajo, čeprav lahko dokazano pritegnejo množico domačih obiskovalcev in tudi turiste. V sodelovanju z Mino Fino in Aljažem Koširjem - Fejzom pa so se lotili tudi vsakomesečnih razstav, kjer ob prekaljenih vizualcih priložnost dajejo tudi novincem.

Izpostavljajo le tiste ustvarjalce, ki so jih prepričali s svojimi deli. Pa sploh ne le na dogodkih, še pred uradno otvoritvijo so denimo mlade oblikovalce iz ekip Multipraktik in Rompom povabili, naj osvežijo notranjost lokala. In čeprav so jih omejili z minimalnim budžetom in reciklažo, so njihovi šank iz deščic iz zavrženega pohištva, prenovljeni stoli, fleksibilne luči in toaletni prostori, prebarvani v črno in porisani z belimi flomastri, na predlanskem Mesecu oblikovanja uplenili nagrado za najboljši interier. Pozneje so 14 domačih vizualnih ustvarjalcev povabili, naj s svojimi deli porišejo zunanje mize. Dogovorili so se v pičle pol ure. In vedno je tako. Ko sestankujejo v lokalu, pride kdo mimo, beseda da besedo, nastane nov projekt ...

Zadnja tri leta pa niso bila le rožnata. Zaradi konfliktov s sosedi, ki jih, čeprav se držijo omejitev in predpisov, motita glasba in množica ljudi, so ves čas deležni obiskov inšpektorjev in policije. Sosedje so lani pripravili celo peticijo in od župana zahtevali ukinitev vseh dogodkov, ki višajo glasnost in privabljajo obiskovalce. Z izjavami podpore jim je takrat v bran stopilo več kot 50 vidnih ustvarjalcev na področju kulture. Tudi Vuk Ćosić, ki živi v neposredni bližini in je za razliko od drugih sosedov prepričan, da je pogrom zoper lokal nedopusten – že zato, ker se tam zbira kreativni del mlajše generacije, ki »komentira in ustvarja najbolj kakovostno kulturno ponudbo v tem prostoru«.

Kljub negotovi usodi s polno paro delajo dalje. Tudi nove projekte. Najpomembnejši se zdijo njihovi poskusi, da bi Slovenija končno dobila tudi pravi festival elektronske glasbe, morda celo na prostem. Dosedanja tovrstna prizadevanja na njihovi terasi in v metelkovskih klubih so požela odlične odzive. Njihov zadnji dogodek, silvestrovanje na Gradu Kodeljevo, kjer je 23 didžejev, od teh trije tuji, na treh floorih vso noč držalo pokonci 700 obiskovalcev, pa je bil sploh zadetek v polno. Bil je celo – če odštejemo silvestrovanje na prostem – največji žur v prestolnici.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.

Pisma bralcev

  • Martina Lipnik, univ. dipl. inž. arh., Ljubljana

    Bi-ko-fe

    Bi-ko-fe je postojanka ustvarjalcev elektronske glasbe, ki moti sosede s svojo glasnostjo, tako v lokalu, kot v okolici lokala, kjer po poročanju sosedov trpita tudi red in čistoča. Več