Marcel Štefančič jr.

24. 1. 2020  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

Čas deklištva

Little Women, 2019, Greta Gerwig

zelo za

Poroka ali smrt.

“Če je v tvoji zgodbi glavna ženska, poskrbi, da se do konca zgodbe poroči – ali pa umre,” dahne urednik neke newyorške revije mladi, temperamentni, ambiciozni pisateljici Jo March (Saoirse Ronan), eni izmed štirih sester, ki v šestdesetih letih 19. stoletja, med ameriško državljansko vojno v Concordu (Massachusetts), čakajo na očetovo vrnitev. Ker živijo v relativni revščini, Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh) in Beth (Eliza Scanlen) – po malem dedinje junakinj Jane Austen – računajo na poroko (tudi teta Meryl Streep jih opozori, da ženska, ki se ne poroči dovolj dobro, tvega revno starost), toda osvobojena, neodvisna, uporniška Jo bi raje umrla, kot pa se poročila. Noče se podrediti. Ostati hoče lastnica svojega dela in svojega telesa. Ko gledamo, kako se skušajo sestre vklopiti v ta staromodni, patriarhalni svet (Jo piše in objavlja, Meg, razpoložena za ljubezen, se poroči iz ljubezni, Amy, nadarjena slikarka, se odpove umetniški karieri, Beth, nadarjena pianistka, ostane doma), in s kakšno progresivno resigniranostjo to spremljajo njihove predhodnice (mama Laura Dern, teta Meryl ipd.), ki točno vedo, kaj jih čaka (podrejenost, regresivne vrednote, klišejsko življenje), se lahko še enkrat prepričamo, kakšna zmaga je bila nekoč za žensko to, da je postala pisateljica – in kakšen dosežek je bil to, da se ji ni bilo treba poročiti.

Še enkrat pa lahko tudi vidimo, kako nastane revolucija, ali bolje rečeno – kako je nastajala emancipacija: med sestrskimi objemi, za kuhinjsko mizo, med sedenjem ob kaminu, na božičnih večerjah, med pisanjem romanov, v nelinearnosti ženske želje, da se reči ne bi vedno spremenile ravno tedaj, ko so najpopolnejše – v transformativnih kadencah nostalgije. Louisa May Alcott je umrla leta 1888 (nikoli se ni poročila), nekaj let pred rojstvom filma, toda s filmom ima neverjetno srečo – vse filmske verzije njenega avtobiografskega romana Čas deklištva so namreč blestele. In tudi najnovejša, ki jo je posnela Greta Gerwig, izgleda tako prožno in rapsodično, kot da je bil roman Čas deklištva ustvarjen in mišljen za film. (tudi Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.