Knjige / Erika Fischer-Lichte: Estetika performativnega

Študentska založba, zbirka Koda, Ljubljana, 2008, 28 €

Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 29, 17. 7. 2008

+ + + + +

Marina Abramovič je leta 1975 v neki innsbruški galeriji izvedla sloviti performans Lips of Thomas: slekla se je, na steno nabila svojo fotografijo, pojedla kozarec medu, spila kozarec vina, kozarec z roko zdrobila, tako da je začela krvaveti, stopila pred fotografijo, se obrnila proti publiki, si z britvico v trebuh vrezala peterokrako zvezdo in se začela bičati. Publiko je tako zrevoltirala, da so nekateri planili in jo »rešili«. Njeno trpljenje so prekinili, ob tem pa se spraševali: kaj to pomeni? Kako naj si to razlagamo? Je hotela reči kaj o Jezusu Kristusu - ali o Jugoslaviji? Narobe, pravi Erika Fischer-Lichte v Estetiki performativnega: v hipu, ko so skušali v njenem performansu najti pomene, so pomen tega performansa zgrešili. Trik performansa ni v tem, da ga razumeš, ampak v tem, da ga sooblikuješ. In Marina Abramovič je gledalce spremenila v igralce. Performans ni tekst, sistem znakov, ki potrebuje dobrega hermenevtika, ampak dogodek, ki ga brez publike - brez njene reakcije, brez njene participacije, brez njene igre - ni. Performans Marine Abramovič je bil del tistega performativnega obrata, ki se je v zahodni umetnosti zgodil v zgodnjih šestdesetih letih in ki ga zaznamuje prav transformacija gledalcev v igralce. Ne le da so se meje med posameznimi umetnostmi izgubljale, ampak so »umetnosti vse bolj težile k temu, da bi namesto del ustvarjale dogodke,« ki pa niso vključevali le igralcev, ampak tudi gledalce. Pomen performansa ni vnaprej dan, ampak ga proizvede šele sam dogodek. To, kar se zgodi, je pomembnejše od pomenov, ki jih je temu mogoče pripisati. Gledalci si stvarnosti, ki jih je zrevoltirala, niso razlagali, temveč so jo na podlagi njenih učinkov predvsem izkusili, tako da so njihovi občutki in njihove reakcije »zdaleč presegli možnosti in napore za refleksijo, proizvajanje pomena ter interpretacijo dogajanja.« Ni jih šokiral pomen, ampak dogodek.


ŽELITE ČLANEK PREBRATI V CELOTI?

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?


Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay.

Tedenski zakup ogleda člankov
> Za ta nakup se je potrebno .


Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine. Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje.


Marcel Štefančič, jr.
MLADINA, št. 29, 17. 7. 2008

+ + + + +

Marina Abramovič je leta 1975 v neki innsbruški galeriji izvedla sloviti performans Lips of Thomas: slekla se je, na steno nabila svojo fotografijo, pojedla kozarec medu, spila kozarec vina, kozarec z roko zdrobila, tako da je začela krvaveti, stopila pred fotografijo, se obrnila proti publiki, si z britvico v trebuh vrezala peterokrako zvezdo in se začela bičati. Publiko je tako zrevoltirala, da so nekateri planili in jo »rešili«. Njeno trpljenje so prekinili, ob tem pa se spraševali: kaj to pomeni? Kako naj si to razlagamo? Je hotela reči kaj o Jezusu Kristusu - ali o Jugoslaviji? Narobe, pravi Erika Fischer-Lichte v Estetiki performativnega: v hipu, ko so skušali v njenem performansu najti pomene, so pomen tega performansa zgrešili. Trik performansa ni v tem, da ga razumeš, ampak v tem, da ga sooblikuješ. In Marina Abramovič je gledalce spremenila v igralce. Performans ni tekst, sistem znakov, ki potrebuje dobrega hermenevtika, ampak dogodek, ki ga brez publike - brez njene reakcije, brez njene participacije, brez njene igre - ni. Performans Marine Abramovič je bil del tistega performativnega obrata, ki se je v zahodni umetnosti zgodil v zgodnjih šestdesetih letih in ki ga zaznamuje prav transformacija gledalcev v igralce. Ne le da so se meje med posameznimi umetnostmi izgubljale, ampak so »umetnosti vse bolj težile k temu, da bi namesto del ustvarjale dogodke,« ki pa niso vključevali le igralcev, ampak tudi gledalce. Pomen performansa ni vnaprej dan, ampak ga proizvede šele sam dogodek. To, kar se zgodi, je pomembnejše od pomenov, ki jih je temu mogoče pripisati. Gledalci si stvarnosti, ki jih je zrevoltirala, niso razlagali, temveč so jo na podlagi njenih učinkov predvsem izkusili, tako da so njihovi občutki in njihove reakcije »zdaleč presegli možnosti in napore za refleksijo, proizvajanje pomena ter interpretacijo dogajanja.« Ni jih šokiral pomen, ampak dogodek.


Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si.

Delite članek:


Preberite tudi

V središču

Cerkvena protičlovečnost

Se bomo čez nekaj let znašli v vzdušju predvojne Slovenije, v kateri je Cerkev dirigirala vse politično in družbeno življenje?

Intervju

»Romski otroci smo imeli svoje razrede, pouk je potekal v barakah poleg šole«

Nataša Brajdič, romska aktivistka

Naslovna tema

Pustite nas pri miru

Cerkev si lasti pravico, da odloča o življenju od spočetja do smrti. Ostalim pa tega ne dovoli.