1. 8. 2007 | Mladina 30 | Uvodnik
Kučanova intervenca
"Pričakujem jasne opredelitve vseh predsedniških kandidatov do razmer, kakršne so v Sloveniji in ki jih je s svojim delovanjem povzročila vlada. Pričakujem torej jasno opredelitev do vrednot, za katere se bodo zavzemali, in tudi obrambo prostora javnega, v katerega je sedanja vlada s svojimi ukrepi neusmiljeno posegla."
Bivši predsednik Milan Kučan, na RTV Slovenija, 23. julija
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
1. 8. 2007 | Mladina 30 | Uvodnik
"Pričakujem jasne opredelitve vseh predsedniških kandidatov do razmer, kakršne so v Sloveniji in ki jih je s svojim delovanjem povzročila vlada. Pričakujem torej jasno opredelitev do vrednot, za katere se bodo zavzemali, in tudi obrambo prostora javnega, v katerega je sedanja vlada s svojimi ukrepi neusmiljeno posegla."
Bivši predsednik Milan Kučan, na RTV Slovenija, 23. julija
V zadnjih mesecih se je poskušalo predsedniško funkcijo - na eni strani zaradi izredno močnih nastopov predsednika republike Janeza Drnovška, na drugi strani pa zaradi prihajajočih predsedniških volitev - spet prikazati predvsem kot protokolarno, zlasti pa se je poudarjalo, da mora biti predsednik republike po svoji drži predvsem predsednik vseh. Kako vseh? Mar dejansko to ne pomeni, da se mora predsednik vesti tako, da se nikomur ne zameri? Pa ima lahko nekdo, ki želi biti vsem všeč, sploh kakšno res bolj kritično stališče? Sporočilo ni bilo tako preprosto, saj v tem trenutku Slovenijo razdvaja predvsem eno: in to je vlada, njen način vladanja in odločanja. In tisti, ki trdi, da mora biti predsednik za vse enak, trdi zlasti, da je za predsednika dober le tisti, ki ne bo imel do vlade kritičnega stališča. A prav kritično stališče aktualnega predsednika Janeza Drnovška do vlade in aktualne oblasti in njenih dejanj naj bi ga domnevno vzpostavljalo za predsednika le enih, ne pa vseh.
Ali naj bi bila res državotvorna takšna drža predsednika? Resnica je nasprotna - državotvoren pač ni tisti predsednik, ki je enak do vseh, državotvoren je tisti, ki opozarja na anomalije v družbi - pa čeprav bodo zaradi tega nekatere skupine volilcev nezadovoljne. V vsej okleščenosti funkcije je to v resnici glavna naloga, ki jo predsednik ima. Da s svojo moralno avtoriteto ocenjuje razmere v državi in se o njih tudi izreče. In kritične ocene predsednika Drnovška so v resnici dokazale, zakaj ta funkcija sploh obstaja. Ali kot je že pred časom na drugem primeru državotvornost opisal vodilni analitik političnega dogajanja, ko se je vprašal: je državotvoren tisti urednik, ki ne dopusti razkritja, da vlada "prodaja" slovensko manjšino v Avstriji, da vlade ne bi sramotili pred javnostjo, ali tisti novinar, ki se trudi razkriti vladno nesposobnost? Je državotvoren varuh človekovih pravic, ki nasprotuje nezakonitemu preseljevanju Romov in o tem obvesti naše evropske institucije, da bi s tem ustavil protiustavno ravnanje, ali vlada, ki se v isti situaciji trudi predvsem ugoditi javnemu mnenju oziroma svoji potencialni volilni bazi? In najbolj državotvorna dejanja Janeza Drnovška so bila povezana z njegovimi ocenami stanja v državi, njegovim nasprotovanjem politizaciji Banke Slovenije in ne nazadnje - z družino Strojan. In enako velja tudi za bivšega predsednika republike: kot predsednik republike ostaja v spominu predvsem s svojimi političnimi ocenami dogajanja v času, ko je bil predsednik republike. Pa čeprav še danes prav tiste njegove intervence ocenjujejo kot domnevno prestopanje dovoljenega za predsednika. A tovrstne intervence so tiste, ki iz predsednika naredijo Predsednika.
Kazalo je torej, da se bo predvolilna kampanja volitev za predsednika republike odpeljala v smer prijaznih, smejočih se kandidatov, ki sprejemajo vse, ki so za vse in ki zato predvsem pazijo, da nimajo izrazitih stališč.
Bivši predsednik republike Milan Kučan je preteklo nedeljo izrekel pomembno stališče - ki ga pred njim ni izrekel nihče, pa čeprav je bilo ves čas v zraku. Da so namreč v Sloveniji razmere zelo očitne in da se kandidati pač ne morejo delati, da aktualne razmere za njih ne obstajajo. Pa pri tem ne gre le za kandidata levice, ki bosta morala pred volilce predvsem z jasnimi stališči do razmer in vlade, ampak tudi za kandidata vladajočega trojčka, ki se bo prav tako moral opredeliti do ravnanj svoje vlade. Prva dva bosta s svojimi morebitnimi neulovljivimi in nedefiniranimi stališči namreč avtomatično odvzemala kredibilnost ocenam o razmerah v državi, ki so jih v preteklih dveh letih dajali tisti, na katerih podporo računata. Kandidat vladnih strank pa se bo moral do razmer opredeliti ne nazadnje tudi zato, ker to oceno pričakujejo volilci NSi in SLS, ki imajo do vladajoče stranke in predsednika vlade Janeza Janše - kot kažejo javnomnenjske raziskave - tudi vse bolj kritično stališče.
Šele jasna stališča bodo iz kandidatov naredila Kandidate.