Grega Repovž

 |  Mladina 7  |  Uvodnik

Najprej je bil stolp

Korupcija je nevarna za vsako družbo - prinaša njen razkroj, razkroj temeljnih meril. O tem ni dvoma. A ko mednarodni strokovnjaki govorijo o korupciji, prav tako ne pozabijo dostaviti: nič manj kot korupcija ni nevarno razglašanje vsega, kar se v družbi dogaja, za korupcijo. Toliko kot korupcija je torej nevarno tudi govorjenje o korupciji kar tako. Seveda ne velja to le za korupcijo; vsako dejanje politike na primer tudi ni apriori slabo le zato, ker je nastalo v glavah politikov. In negativen odnos do politike in politikov je vsaj tako slab kot slabi politiki in slabe politike - že v izhodišču takšen odnos javnosti do politike povzroča, da se s politiko ne ukvarjajo sposobni in kredibilni ljudje - ti se v takšnem ozračju namreč politiki potem raje izogibajo, saj ne želijo tudi sami dobiti tega negativnega predznaka.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Grega Repovž

 |  Mladina 7  |  Uvodnik

Korupcija je nevarna za vsako družbo - prinaša njen razkroj, razkroj temeljnih meril. O tem ni dvoma. A ko mednarodni strokovnjaki govorijo o korupciji, prav tako ne pozabijo dostaviti: nič manj kot korupcija ni nevarno razglašanje vsega, kar se v družbi dogaja, za korupcijo. Toliko kot korupcija je torej nevarno tudi govorjenje o korupciji kar tako. Seveda ne velja to le za korupcijo; vsako dejanje politike na primer tudi ni apriori slabo le zato, ker je nastalo v glavah politikov. In negativen odnos do politike in politikov je vsaj tako slab kot slabi politiki in slabe politike - že v izhodišču takšen odnos javnosti do politike povzroča, da se s politiko ne ukvarjajo sposobni in kredibilni ljudje - ti se v takšnem ozračju namreč politiki potem raje izogibajo, saj ne želijo tudi sami dobiti tega negativnega predznaka.

Podobno previden velja biti pri ocenjevanju velike policijske in tožilske akcije, v okviru katere so bili za več kot 36 ur pridržani trije vodilni gospodarstveniki. Čeprav imamo vlado, ki je v treh letih pokazala, da nima nobenih zadržkov, ko želi poseči v domnevno avtonomne sfere, najsi gre za podjetja, medije ali raziskovalne inštitute, bi bilo napačno in tudi škodljivo razglasiti akcijo tožilstva in policije za politično - s tem bi privolili v dvom o vsakem kriminalistu, tožilcu in policistu, s tem pa tudi v dvom o sposobnosti in kredibilnosti institucij, v katerih delujejo. Ta trenutek ni nobenega razloga, da bi o upravičenosti akcije dvomili. Seveda se lahko prihodnje tedne in mesece izkaže nasprotno.

Vladajoča politika bo brez dvoma naredila vse, da bi tudi sama pridobila kredibilnost zaradi morebitne profesionalnosti izpeljane akcije. Če je bila ta izpeljana profesionalno in če bodo tako izpeljani tudi prihodnji postopki, ima seveda tudi politika pravico, da si pripiše del zaslug.

A vendar velja biti pri vsem skupaj pozoren na celoto in širino celotne zgodbe. Kot kažejo dosedanja poročila, naj bi domnevna korupcija potekala ob oddaji javnega naročila za gradnjo 99 metrov visokega kontrolnega stolpa na Letališču Jožeta Pučnika. Težava je torej s samim izvajalcem in z izbiro izvajalca. Vendar ni mogoče mimo nenavadnosti samega naročila. Na osrednjem državnem letališču naj bi zgradili kontrolni stolp, ki bo neprimerno višji od kontrolnih stolpov na primerljivo velikih letališčih. Še več: tudi na neprimerno večjih letališčih, razen redkih izjem, kjer pristaja in vzleta na uro tudi do desetkrat več letal, nimajo tako visokih kontrolnih stolpov. Kontrolni stolp londonskega letališča Heathrow, s katerim se slovensko sploh ne more primerjati in se tudi nikoli ne bo moglo, je na primer visok 78 metrov. Kontrolni stolp na letališču O'Hare v Chicagu, gre za enega najprometnejših letališč na svetu, je visok 79 metrov. Kontrolni stolp letališča v Luksemburgu pa je visok le 30 metrov. Čeprav se strokovnjaki s tega področja ne želijo javno oglašati - lahko namreč delajo le za eno zračno upravo v državi -, so že v času prvih zamisli o gradnji novega kontrolnega stolpa v javnost prišla opozorila, da bo stolp ne le megalomanski, ampak tudi nespametno višji od običajne meje, na kateri se na brniškem letališču pogosto zadržuje megla. Torej bo prav zaradi svoje višine v smislu vidljivosti neredko celo neuporaben. "Ta višina je potrebna za zagotovitev potrebnih pogledov za delo letališke kontrole zračnega prometa ob upoštevanju predvidenega razvoja letališča," je junija lani projekt utemeljeval direktor kontrole zračnega prometa Srečko Janša. In megla? Problem megle naj bi reševali z zemeljskim radarjem, ki ga bodo prej ali slej potrebovali, saj je na sodobnih letališčih nujen. Tak je bil uradni odgovor vodstva kontrole zračnega prometa.

Če se sklepajo kartelni dogovori in dajejo podkupnine, to zagotovo vpliva na ceno. In višja ko je zaradi tega cena, bolj je obremenjen državni proračun - in bolj so zato obremenjeni državljani. Premier Janša ima prav: preprečevanje takšnega ravnanja posredno razbremenjuje davkoplačevalce. In kako se reče megalomanskim projektom, kakršen je sam kontrolni stolp? Oziroma: kako se imenuje razlika med ceno racionalno zgrajenega stolpa in ceno takšnih stolpov? Kako se reče tem milijonom evrov?