Gregor Kocijančič

17. 11. 2017  |  Mladina 46  |  Kultura

Fekalni ekspresionizem oziroma poop-art

Umetnik The Miha Artnak naivneže pretental z lažno novico o milijonski prodaji umetniškega dela, narejenega iz golobjih iztrebkov

Golobja umetnina

Golobja umetnina
© The Miha Artnak, ZEK

Ljubljanski multimedijski umetnik The Miha Artnak je te dni uspešno izpeljal še eno izmed domiselnih potegavščin. S svojimi duhovitimi podvigi je doslej že večkrat marsikoga napetnajstil, denimo takrat, ko je policistom, ki so ga želeli ustaviti (in oglobiti) pri ustvarjanju Vzorca iz otroštva – osupljivo dolgega grafita, narejenega v eni potezi – suvereno predložil ponarejeno dovoljenje in mirno ustvarjal naprej.

Tokrat pa je Artnak izkoristil moč lažnih novic na družabnih omrežjih in tisoče spletnih naivnežev prepričal, da je svoje umetniško delo Dove & Peace za 1,2 milijona ameriških dolarjev prodal kitajskemu bančnemu velikanu AIIB (Asian Infrastructure Investment Bank). Umetnik je zatrdi, da je milijonsko plačilo prejel v kriptovaluti ethereum – najbrž zato, ker delovanja kriptovalut nepoznavalci ne razumemo prav dobro in si je s to trditvijo prihranil nezaželena vprašanja, ki bi morda razkrinkala njegovo pretkano laž.

Pri delu Dove & Peace gre pravzaprav zgolj za črno platno, na katero se je čez noč podelala druščina golobov. Naključen nanos golobjih iztrebkov na platnu pričara vtis abstraktne slike, ki kar kliče po poglobljenih interpretacijah kritikov konceptualne umetnosti.

Artnak je s to potegavščino dokazal, kako preprosto je širjenje lažnih novic na spletu. Na Facebooku je ustvaril stran izmišljene medijske hiše ZN in sproduciral kratek video o kupčiji z banko AIIB, ki je bil v celoti izdelan po preverjeni formuli t. i. viralnih videovsebin na Facebooku, kakršne ustvarja denimo Buzzfeed – vodilni proizvajalec vab za klike. Z željo po čim večjem dosegu objavljene vsebine je nato Facebooku plačal 70 evrov za sponzorirano objavo, to pa mu je omogočilo, da je video v zgolj nekaj dneh zbral več kot 75 tisoč ogledov.

Spletno prevaro je naslednji dan podkrepil še s člankom Entering a new era of art. Fianally!, objavljenim v lažnem časniku The Guadrain. Tako je, The Guadrain – napačno zapisano ime časnika ni krivda tiskarskega škrata ali utrujenega lektorja. Ker je umetnik spremenil zgolj zaporedje črk v spletni domeni ter obdržal postavitev in likovno zasnovo Guardianove spletne strani, članek deluje precej prepričljivo. Vsaj dokler ne preberemo vsebine, ki je v duhu celotne akcije napisana preveč šaljivo, da bi lahko učinkovala legitimno.

Sočasno se je lažna novica brez kakršnihkoli dvomov o pristnosti vsebine razširila po slovenski medijski krajini. Slovenske novice so v torek objavile obširen članek Golobje kakce prodal za 1,1 milijona evrov, umetnika pa so za izjavo prosili tudi pri Večeru in novinarji oddaje Svet.

Sicer je že zgolj pri kratkem vpogledu v Facebookovo stran izmišljenega medija ZN – nosilca lažnega videa – uporabniku takoj jasno, da gre za potegavščino. Kljub temu je Artnak s celotno akcijo dokazal, da se o legitimnosti takega početja očitno marsikdo ne sprašuje preveč, če je le lažna novica ustvarjena po zgledu najbolj razširjanih senzacionalističnih spletnih vsebin in objava prejme zadostno število lajkov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.