Goran Kompoš  |  foto: Sebastijan Iskra

 |  Mladina 37  |  Kultura  |  Dogodki

Sporočilo ali provokacija?

Nastop kontroverzne raperke Princess Nokie je tudi tokrat spodbudil polemike

Feminizem v rapu seveda ni nov pojav. Mnoge raperke so se ga lotevale celo bolj pronicljivo, toda zelo redko tako konfrontativno in eksplicitno kot Nokia.

Feminizem v rapu seveda ni nov pojav. Mnoge raperke so se ga lotevale celo bolj pronicljivo, toda zelo redko tako konfrontativno in eksplicitno kot Nokia.

Lani so ob izidu njenega raperskega prvenca 1992 (letnica njenega rojstva) Destiny Frasqueri alias Princess Nokii mnogi napovedali vzpon med hiphop zvezdnice, toda najbrž si je le malokdo mislil, da se bo to zgodilo tako rekoč čez noč. In to kljub temu, da s svojimi (radikalnimi) feminističnimi stališči močno polarizira občinstvo. Moško dominantna hiphoperska skupnost je ne mara, bojda zaradi njene emsijevske tehnične nedovršenosti. Se pa zdi, da je to bolj kot ne krinka za njihovo nelagodnost ob poslušanju Nokijinih rim in spremljanju njenega aktivizma, s katerim podpira ženstvenost, queerovstvo in transspolnost. Resda se tega loteva precej klišejsko, pogosto tudi kontradiktorno, kar pa ne pomeni, da so vprašanja, ki jih odpira, zato kaj manj aktualna. To ne nazadnje potrjujejo tudi njeni koncerti, na katerih v ospredje pridejo ženske. Na odru in pod njim.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Goran Kompoš  |  foto: Sebastijan Iskra

 |  Mladina 37  |  Kultura  |  Dogodki

Feminizem v rapu seveda ni nov pojav. Mnoge raperke so se ga lotevale celo bolj pronicljivo, toda zelo redko tako konfrontativno in eksplicitno kot Nokia.

Feminizem v rapu seveda ni nov pojav. Mnoge raperke so se ga lotevale celo bolj pronicljivo, toda zelo redko tako konfrontativno in eksplicitno kot Nokia.

Lani so ob izidu njenega raperskega prvenca 1992 (letnica njenega rojstva) Destiny Frasqueri alias Princess Nokii mnogi napovedali vzpon med hiphop zvezdnice, toda najbrž si je le malokdo mislil, da se bo to zgodilo tako rekoč čez noč. In to kljub temu, da s svojimi (radikalnimi) feminističnimi stališči močno polarizira občinstvo. Moško dominantna hiphoperska skupnost je ne mara, bojda zaradi njene emsijevske tehnične nedovršenosti. Se pa zdi, da je to bolj kot ne krinka za njihovo nelagodnost ob poslušanju Nokijinih rim in spremljanju njenega aktivizma, s katerim podpira ženstvenost, queerovstvo in transspolnost. Resda se tega loteva precej klišejsko, pogosto tudi kontradiktorno, kar pa ne pomeni, da so vprašanja, ki jih odpira, zato kaj manj aktualna. To ne nazadnje potrjujejo tudi njeni koncerti, na katerih v ospredje pridejo ženske. Na odru in pod njim.

Njen aktivizem izvira iz osebnih izkušenj, na eni strani močno zaznamovanih z njenim afrolatinskim izvorom, raznoterimi religijami (santeria, katolištvo, islam, židovstvo ...), ki jim je bila izpostavljena v družinskem krogu, in na drugi strani z odraščanjem na rasno mešanih ulicah Harlema in Lower East Sida v New Yorku. Glasbeno pot je kot (naivna) najstnica začela v na pol resnih popevkarskih vodah, nato pa je pozornost usmerila v rap, ki ga je spretno križala z nauki riot grrrl gibanja. Komadi in mikstejpi, ki jih je objavljala na spletu, so hitro zbudili veliko pozornosti, zato so jo kmalu začeli oblegati založniki. Ker pa so jo hoteli ukalupiti po svojih idealih klasičnih pop glasbenic, jim je preprosto rekla »ne« in si s to potezo pridelala še več simpatij fenov oziroma fenic, ki so v njej prepoznale vzor močne, svojeglave ženske.

Tudi veliko dvorano Kina Šiška so prejšnji teden napolnile predvsem njene fenice, ki jih morda bolj kot forma rapa privlačijo Nokijina fantovska odrska prezenca in njena stališča. Feminizem v rapu seveda ni nov pojav. Mnoge raperke so se ga lotevale celo bolj pronicljivo, toda zelo redko tako zelo konfrontativno in eksplicitno kot Nokia. Ja, po raperskih standardih njena izvedba ni bila perfektna. Rapala je čez posnete komade, z vokali vred. Precej nerodno se je lovila tudi ob kvazi freestylanju in zvočna slika je bila vse prej kot popolna. Toda vse to ni preprečilo tega, da njeno sporočilo ne bi prišlo do tistih, ki jim ga namenja. To je navsezadnje potrdilo tudi evforično razpoloženje vsaj polovice obiskovalcev, ki so očitno dobili točno to, kar so pričakovali. Če se je ob Nokijinem hujskanju proti »zlim belim moškim srednjih let« in postavljanju po robu šovinizmu in seksizmu kdo počutil nelagodno, pa to, kar samooklicana neprilagojenka počne in zagovarja, dobi le še večji smisel.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.