Brane Kovič

10. 7. 2001  |  Mladina 27  | 

Kreativci ali onesnaževalci ?

Oglaševalski lobi si prizadeva ustvariti vtis, da bi bila brez njega oblikovalska stroka obsojena na životarjenje.

© Tomo Lavrič

V tržnem gospodarstvu državljani menda za državo sploh nismo pomembni kot posamezniki, temveč zgolj kot potrošniki oziroma davkoplačevalci. Ker je proračunsko brezno nenasitno, birokratski aparat pa se množi prek vseh obvladljivih meja ter si nenehno izmišljuje nova delovna mesta, s katerimi kamuflira svojo nesposobnost in neučinkovitost, je v interesu države, da trgovci čimveč prodajo in v njeno vrečo brez dna prispevajo kar se da veliko davkov, prispevkov in sploh vsakršnih dajatev, od katerih na račun tistih, ki delajo, udobno živijo tisti, ki hodijo v (državne) službe. Da bi trgovci lahko prodajali, morajo potrošnike neprestano obveščati o svoji ponudbi, jih posiljevati s kopico izdelkov, ki jih pravzaprav nihče ne potrebuje ali pa jih noče kupiti, ker so preprosto zanič. To umazano nalogo v njihovem imenu (in v interesu države) opravlja stroka, ki smo ji včasih rekli ekonomska propaganda, zdaj pa jo poznamo kot oglaševanje oziroma, kakor bolj ustreza svetovljanskim in globalizacijskim imenitnežem, advertising. V razmeroma kratkem času si je to področje izdelalo impresiven aparat za (s)tiskanje denarja, si izmislilo cel kup "teorij", s katerimi utemeljuje svoje početje, ustoličilo svoje guruje in velike mage, sproduciralo vrsto domnevno nepogrešljivih poklicev, predvsem pa poskrbelo za to, da je samega sebe naredilo za bistveno pomembnejšega od vsebin in blaga, zaradi katerega je njen obstoj sploh možen. Za nameček pa je svoje nasilno spreminjanje urbanega pejsaža in medijskega prostora razglasilo za višek kreativnosti, ob katerem so vse doslej znane umetniške prakse zgolj anahronizmi, o katerih ni vredno izgubljati besed.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje: