Gregor Kocijančič
-
7. 6. 2019 | Mladina 23 | Kultura | Plošča
Čeprav od izdaje Curryjeve trap epopeje TA13OO – na njej je v treh poglavjih predstavil svoje tri plati: temno, svetlo in tisto vmes – ni minilo niti leto, se mladi raper vrača z delom, s katerim presega samega sebe. Tokrat predstavi še četrto (in še kakšno) plat svoje domiselne ustvarjalnosti, a to stori brez nepotrebne konceptualne zasnove, ki je bremenila prejšnjo ploščo. Niha med surovimi trap beati, frajersko synth nostalgijo in sklicevanjem na miami bass vragolije, pri divjaških bangerjih pa upraviči naziv black metal terorista, ki si ga je dal sam. V besedilih slikovito prikaže, da njegov rodni Miami ni zgolj mesto plažnega blišča, temveč območje pristne urbane kulture in drame uličnega nasilja, a to stori brez spotikanja ob klišeje.
-
31. 5. 2019 | Mladina 22 | Kultura | Plošča
Čeprav je Steve Lacy na dan izdaje prvenca Apollo XXI dopolnil šele enaindvajset let, se lahko pohvali s sodelovanji z velikani, kot sta Solange in Kendrick Lamar, ter z nominacijo za grammyja, ki jo je dobil z zasedbo The Internet, katere basist je. Je šele na začetku poti, a pravzaprav ni dvoma, da bo ta veličastna. Temu suvereno pritrjuje debitantski album, surova zbirka izrazito ležernih skladb na presečišču med neo-soulom, slacker popom in indie R & B-jem, Lacy pa se preizkusi tudi kot raper ter v tej vlogi zveni prav tako prepričljivo. Plošča je polna preprostih, a učinkovitih in izjemno spevnih komadov, ki imajo ogromen potencial za pop hite, toda Lacy zamisli rad nonšalantno zaključi ravno v trenutkih, ko se razživijo.
-
24. 5. 2019 | Mladina 21 | Kultura | Plošča
Tyler, The Creator se je ponovno transformiral. Med desetletno umetniško evolucijo je pokazal že veliko obrazov: iz raperja se je prelevil v producenta, iz homofoba v homoseksualca, iz problematičnega najstnika, ki v videospotih žveči ščurke, v romantika, ki poje o strtem srcu. Čeprav se je že v pozni puberteti, ko je vodil kolektiv Odd Future, uveljavil kot izjemno vešč raper, je pred leti dejal, da rapanje sovraži, saj ga preveč uokvirja. Na večer pred izdajo plošče IGOR nas je opozoril, naj ne pričakujemo rap albuma in naj pravzaprav ne pričakujemo ničesar. Kljub suspenzu, ki ga je s tem ustvaril, IGOR preseneča od uverture do zadnjega tona.
-
17. 5. 2019 | Mladina 20 | Kultura | Plošča
Mac DeMarco: Here Comes The Cowboy
Mac DeMarco je prvi mož ležernega indie kantavtorstva, ki je s svojim neobremenjenim pristopom do skladanja in neumorno iskrenostjo sprožil celoten podžanr indie glasbe. Temu nekateri pravijo slacker rock, sam mu pravi jizz-jazz, verjetno zato, ker je eden izmed največjih šaljivcev na sceni. Z bizarnim humorjem deluje kot Andy Kaufman glasbenega sveta: nekoč je na koncertu denimo dvajset minut preigraval glasbo iz filma Top Gun. Humor v veliki meri zaznamuje tudi novo ploščo, pogosto pretirano. Ko tri minute ponavlja stavek »prišel je kavboj« ali ko celotno skladbo oponaša zvok vlaka, plošča deluje kot DeMarcova interna šala, ki nasmeji zgolj njega. A v večini ponovno očara z zapohanimi rifi in neposrednimi besedili, ki so globoka kljub surovemu minimalizmu.
-
17. 5. 2019 | Mladina 20 | Kultura
Kanye West, rapersko-producentski superzvezdnik, ki iz rokava kot po tekočem traku stresa domiselne manevre za pritegovanje medijske pozornosti, je spet na delu. Zadnje čase prah dviguje s performativnimi mašami, imenovanimi Sunday Service, ki jih ob spremljavi gospelovskega zbora v spremstvu klana Kardashian in drugih zvezdnikov vsako nedeljo že od začetka leta prireja na svojem kalifornijskem veleposestvu in drugih prizoriščih, tudi v različnih cerkvah. Vrhunec je njegova nova faza pred nedavnim dosegla kot spremljevalni dogodek kalifornijskega puščavskega festivala Coachella, enega največjih svetovnih srečevališč influencerjev, springbreak razuzdank in testosteronskih bratov v majicah z V-izrezom. Organizatorji Coachelle so posebej za velikonočni spektakel zgradili hrib, na katerem je West, obkrožen z glasbeniki in zvezdniki, odetimi v barvno usklajene pastelne tunike in ponče, ves blažen in ekstatičen dirigiral dveurni koncert standardov gospela in pobožnih priredb svojih skladb, starih in še neobjavljenih.
-
10. 5. 2019 | Mladina 19 | Kultura | Plošča
Vampire Weekend: Father of the Bride
Vampire Weekend se po šestletnem zatišju, v katerem je zasedbo zapustil Rostam Batmanglij, eden krovnih članov, ki se je posvetil solistični karieri, vrača z najbolj dodelano in neobremenjeno ploščo doslej. Čeprav značaj prav vsake od kar osemnajstih skladb na albumu zaznamujeta pretirana prijaznost in nekoliko osladna pop spevnost, ki zasedbo spremljata že od začetkov, plošča ne neha presenečati: naj gre za večplastnost, ki skriva pretanjen žanrski eklekticizem (od countryja prek jazza do flamenka), za domiselne aranžmaje ali za igrive, skoraj duhovite produkcijske trike. Father of the Bride je nepredvidljiva zbirka nepreračunljivih kompozicij, ki v ameriško indie pop sceno vnaša ogromno svežine.
-
3. 5. 2019 | Mladina 18 | Kultura | Plošča
Beyoncé: Homecoming (The Live Album)
Ob dokumentarnem filmu Homecoming je izšla tudi istoimenska plošča, posnetek epskega koncerta nesporne kraljice popa, s katerim je Beyoncé na lanskem festivalu Coachella redefinirala pojem koncertnega spektakla. Popolno izveden nastop živih interpretacij štiridesetih skladb, ki se močno razlikujejo od svojih studijskih različic, zaobjame vse vrhunce njenega opusa – od uspešnic trojca Destiny’s Child do raperskih bangerjev zakoncev Carter. Ob spremljavi orkestra trobil in živih bobnov, ki se pretanjeno prepletajo z elektronskimi beati, dokazuje neverjeten razpon mogočnega glasu, nadnaravno kondicijo in veličastno prezenco brez primere. Občinstvo pa se nenehno odziva z evforičnimi kriki, ki glasbo na trenutke skoraj preglasijo.
-
26. 4. 2019 | Mladina 17 | Kultura | Plošča
Drugdealer je psevdonim Michaela Collinsa, nekoč lo-fi glasbenika, ki je outsiderske psych-pop plošče ustvarjal pod imeni RUN DMT in Salvia Plath, danes nostalgika, ki obuja starošolski zvok radijskih hitov z začetka sedemdesetih let. V prvencu smo še prepoznali vzporednice s čudaško indie psihedelijo, katere glavni predstavnik je Ariel Pink, ki s Collinsom pogosto sodeluje, z novo ploščo pa se je avtor popolnoma osvobodil lo-fi tendenc in se s polno paro zazrl v preteklost. Plošča, ki jo je produciral kanadski kantavtor Mac DeMarco, je kot časovni stroj. Če bi izšla pred petdesetimi leti, bi jo obravnavali kakor mainstream pop, ker pa je njen retronostalgični slog danes precej zapostavljen, je del robne indie alternative.
-
Gregor Kocijančič | foto: Uroš Abram
26. 4. 2019 | Mladina 17 | Kultura | Portret
Že v rani mladosti je vedela, da bo igralka. Pred sprejemnimi izpiti za študij igre na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo je v podzavesti čutila, da bo sprejeta v prvem krogu, zato je na akademijo vstopila brez rezervnega načrta za študij. Hitro se je izkazalo, da plana B resnično ni potrebovala. Naj gre za gledališke odre, celovečerne filme, spletne ali televizijske serije, Živa Selan je ena najvidnejših igralk mlajše generacije, ki je lansko poletje zablestela na Slovenskem filmskem festivalu in požela priznanje filmske srenje v obliki zlatega kipca vesna. Za seboj ima že dva celovečerca, dve sezoni priljubljene humoristične serije V dvoje in uspešno leto igranja na odru Slovenskega ljudskega gledališča v Celju – pa čeprav šteje šele triindvajset let.
-
19. 4. 2019 | Mladina 16 | Kultura | Plošča
Nikoli ne veš, kaj lahko pričakuješ od britanskega glasbenika Stephena Wilkinsona, ki pod imenom Bibio že štirinajsto leto navdušuje z eklektičnimi izdajami. Jasno je zgolj, da bo glasba spokojna in zasanjana. Bibio z vsako ploščo predstavi nekakšen slogovni zasuk, pri tem pa niha med samosvojo elektronsko produkcijo, načiliranimi hiphop beati, akustičnim folk kantavtorstvom in mirnodušnim indie popom. Na zadnji plošči Ribbons se sklicuje predvsem na svoja hipijevska indie in folktronica dela, iz katerih žari očiten vpliv psihedelije šestdesetih let. A v ta zvok vpelje tudi značilnosti svojih drugih plošč in pravzaprav se zdi, kot bi želel na novem albumu le povzeti pestri opus.
-
19. 4. 2019 | Mladina 16 | Kultura | Plošča
Na domačem polju futuristične klubske elektronike je klubsko dogajanje zaradi peščice didžejskih kolektivov, ki niso zazrti v preteklost, razmeroma pestro, v lokalni avtorski produkciji pa na tej sceni prevladuje diskografska suša. K sreči ni vse tako črno, k temu pa je največ pripomogel producentski dvojec Warrego Valles. Njegovi članici, Nina Hudej in Nina Kodrič, lokalno sceno napredno misleče klubske elektronike – poleg prirejanja rejvov, privabljanja neodkritih imen iz evropskega podtalja ter pogostega nastopanja z eklektičnimi didžejskimi seti – marljivo pestrita z avtorsko produkcijo, ki v dodelanosti eksponentno narašča.
-
19. 4. 2019 | Mladina 16 | Kultura
Postapokaliptična turbofolk distopija
Umetniška skupina Freštreš (torej ’fresh trash’ ali sveže smeti) te dni v Ljubljani predstavlja bizarno vizijo postapokaliptične Slovenije, v kateri po jedrski katastrofi zavlada totalitarni režim, ki kontaminiranim preživelim servira kruha in iger v obliki narodnozabavne glasbe, turbofolka in gasilskih veselic. Drevi, v petek, 19. aprila, na opuščeni bencinski črpalki na Tivolski cesti, kjer pod pokroviteljstvom novomeškega festivala Fotopub občasno potekajo razstave in različni umetniški dogodki, Freštreš odpira instalacijo, imenovano DekontamiNACIJA. Njegove (navadno performativne) razstave, ki potekajo zgolj enkrat na leto, vsakič pospremi izid umetniške revije. Tokratna številka, ki se osredotoča na jedrsko apokalipso in na avtorje (k sreči že nekoliko pozabljene) uspešnice Brizgalna brizga, nosi naslov Atomik.
-
12. 4. 2019 | Mladina 15 | Družba
Distopična prihodnost, v kateri računalniki nadomestijo človeško delovno silo v ustvarjalni sferi, je izjemno daleč, morda tudi nemogoča. A v zadnjem času na področju razvoja umetne inteligence, ki na temeljih mehanskega učenja ustvarja izvirne glasbene kompozicije, prihaja do premikov.
-
12. 4. 2019 | Mladina 15 | Kultura | Plošča
Marvin Gaye je po izdaji prelomne mojstrovine What’s Going On, ki je za vselej spremenila svet soula in redefinirala založbo Motown, zaprepadeno izjavil, da »ko si na vrhu, greš lahko samo še navzdol«. Vseeno je ustvarjal naprej in leta 1972 posnel še eno družbenokritično ploščo z naslovnim političnim singlom You’re the Man, s katerim je izražal ogorčenost nad Nixonom. Čeprav je na albumu veliko fascinantnih skladb, je ob poslušanju hitro jasno, da predhodniku ne seže niti do kolen. Tega sta se zavedala oba, Gaye in založba Motown, in plošča je izšla šele zdaj, skoraj petdeset let po tem, ko je bila ustvarjena. Postumna izdaja, ki se ponaša z opisom Gayev »izgubljeni album«, pa je v svoji sporočilnosti izjemno relevantna še danes.
-
12. 4. 2019 | Mladina 15 | Kultura | Plošča
V novoletni izdaji Mladine smo Senido Hajdarpašić na glasbenih straneh pregleda leta omenili kot glasbenico, ki je Ljubljano prvič po punku iz osemdesetih let spremenila v epicenter balkanske glasbe. Lani je s solističnim projektom Senidah (sicer je pevka zasedbe Muff) zgolj s tremi skladbami preštela več spletnih pretokov in ogledov videospotov, kot je seštevek vseh predvajanj skladb drugih slovenskih izvajalcev, izdanih leta 2018. Po uspešnem obdobju postopnega kapljanja hit singlov je zdaj pod pokroviteljstvom beograjske platforme Basstivity Digital – »največje balkanske založbe za urbano glasbo in hiphop«, ki je najbolj pripomogla k preboju Senidine prelomne uspešnice Slađana – izdala dolgometražni prvenec Bez tebe.
-
Gregor Kocijančič | foto: Aljaž Košir
12. 4. 2019 | Mladina 15 | Kultura | Dogodki
Eterična milina ob kremni juhi
Tine Vrabič, programski vodja Kluba K4 ter producent in didžej, ki deluje pod psevdonimom Nitz, je po letih prirejanja ambientalnih dogodkov odkril popoln recept za serviranje meditativne elektronike: v intimnem vzdušju, med rastlinami in s krožnikom kremne juhe. Izkušnje je nabiral z organizacijo letnih dogodkov Chill&Grill, ki se na različnih podeželskih lokacijah z vsako izvedbo čedalje bolj oddaljujejo od rejva in se osredotočajo predvsem na spokojno posedanje na travi ob poslušanju eteričnih zvočnih eksperimentov. A očitno se Nitz zaveda, da je prepuščanje mehkim zvokom ambientalne elektronike v mirnem okolju stvar, ki se mora dogajati pogosteje kot zgolj enkrat na leto. Zato prireja AmbientSoup, serijo edinstvenih glasbenih dogodkov, ki jih gosti v izjemno domačnem in fotogeničnem fundusu rekvizitov Cepelin. Organizatorji na poslušalnice sprejmejo največ štirideset obiskovalcev, ob poslušanju toplega dronanja pa jih še dodatno pogrejejo z juho. Prejšnji četrtek je na osmem AmbientSoupu v novi, ambientalni podobi presenetil kamniški rap trojec Matter.
-
12. 4. 2019 | Mladina 15 | Kultura
Ruske oblasti so konec lanskega leta začele z agresivno cenzuro glasbenih izvajalcev, ki jih FSB – Federalna varnostna služba Rusije, nekdanji KGB – obravnava kot ekstremistične. Po ukazih iz Kremlja nekaterim glasbenikom s prepovedjo njihovih del omejujejo umetniško svobodo govora, jih brez pravne podlage prisilno zadržujejo v zaporih ali na policijskih postajah ter prepovedujejo njihove množično obiskane koncerte. Po konservativni logiki roke zakona ruski glasbeniki hitro padejo v kategorijo ekstremizma: avtorji, ki jih zatira vladna policija, v svoji sporočilnosti bodisi kritično obravnavajo Putinov režim, korupcijo v političnih krogih ali policijsko okrutnost, repajo o drogah, alkoholu, depresiji in revščini ali pa se posvečajo LGBTQ aktivizmu. Pozabite na Pussy Riot, zasedbo aktivistk, ki so slavo zgradile prav s provokacijo ruske vlade: zdaj so na tapeti hiphop izvajalci, ki z drznimi žanrsko izmuzljivimi deli in ostrimi družbenokritičnimi besedili predstavljajo novi val ruskega podzemlja. Poleg Huskyja in Frendzona je eden temeljnih predstavnikov preganjanega glasbenega podzemlja v Rusiji Ic3peak, elektronsko-eksperimentalni hiphop dvojec: v ljubljanskem Kinu Šiška nas bo v ponedeljek, 15. aprila, v živo počastil z intenzivnim nastopom, ki ga sam opisuje kot »avdiovizualni teror«.
-
Gregor Kocijančič | foto: Borut Krajnc
5. 4. 2019 | Mladina 14 | Družba
»Črno vulkansko skalovje na Havajih. Zatemnjena bencinska postaja v Italiji. Strehe v Maroku. Kaj imajo skupnega ti kraji?« na hrbtu svoje nove knjige sprašuje William Blomstedt, ameriški pisatelj in popotnik, ki živi, ustvarja in čebelari v Sloveniji. Odgovor se glasi: »Čebele,« hkrati pa so to kraji, kjer je Blomstedt v zadnjih desetih letih delal kot sezonski čebelar. A to je zgolj peščica lokacij, kjer je delal štiriintridesetletni svetovljan, ki je ob svojih strokovnih podvigih prepotoval tako rekoč ves svet in se po koncu desetletne pustolovščine ustalil v Sloveniji, kjer se je tudi oženil. Blomstedt je v naše kraje prvič prišel leta 2010, ko je kot dobitnik prestižne Fulbrightove štipendije preučeval zadnje stoletje razvoja čebelarstva na Slovenskem. Nedavno je pod okriljem ameriške založbe Wicwas Press izdal knjigo Foraging Afar: Zgodbe iz desetletja čebelarjenja po svetu, v kateri opisuje svoje dogodivščine v izjemno duhovitem in doživetem slogu prek portretov ljudi, ki jih je spoznal na svoji dolgi poti, prek poglobljenih popotniških vtisov, predvsem pa s pomočjo zabavnih in pogosto nekoliko bizarnih anekdot.
-
5. 4. 2019 | Mladina 14 | Kultura | Plošča
Flume je avstralski producent, ki je futuristične wonky beate že v najstniških letih uspešno predstavil v komercialnejšem, skoraj stadionskem kontekstu. Slavo je nato zakoličil z bleščečimi remiksi za pop zvezdnike, kot sta denimo Lorde in Disclosure, po triletnem zatišju pa je zdaj presenetil z novim mikstejpom, s katerim se občutno oddalji od pompoznega zvoka, ki je v marsikaterem pogledu mejil na EDM. V sedemnajstih drznih skladbah ponovno izkaže izjemne produkcijske veščine, a tokrat je popolnoma neobremenjen s težnjo po komercialnem preboju: novi mikstejp je žanrsko neopredeljiva zbirka težkokategornih beatov in napredno misleče elektronike, eksperimentalne tendence pa dokazuje tudi z naborom sodelujočih, kot sta denimo SOPHIE in JPEGMAFIA.
-
29. 3. 2019 | Mladina 13 | Kultura
Na prvi spomladanski dan, ki je hkrati tudi svetovni dan lutk, so na Odru pod zvezdami v Lutkovnem gledališču Ljubljana premierno predstavili veličastno uprizoritev Posvetitve pomladi – lutkovno-baletne predstave, ustvarjene na temeljih prelomne glasbene kompozicije Igorja Stravinskega z istim imenom, enega najvplivnejših plesnih in glasbenih del dvajsetega stoletja. Eklektična predstava v režiji Matjaža Fariča združuje lutke oziroma animacijo objektov, prvine baleta in izraznega plesa, ki ga izvajajo tako lutke kot igralci, hipnotične videoprojekcije ter čudovito igro s svetlobo. Vse našteto pa izjemno dobro poveže vrhunska dramaturgija pod taktirko Nike Švab in Staše Prag, ki pri svojem delu izkazujeta izjemen posluh za rdečo nit predstave, avantgardno kompozicijo Posvetitev pomladi. To prelomno glasbeno delo, »revolucionarno delo revolucionarnega časa«, ki je pred dobrimi stotimi leti s svojimi radikalnimi idejami za vselej spremenilo svet klasične glasbe, je v svoji intenzivni blaznosti tako nasilno, kaotično in šokantno, da že brez vizualne komponente vzbuja široko paleto močnih in tesnobnih občutkov. Farič pa je z vrhunsko koordinacijo pestrega dogajanja na odru in premišljenim izborom sodelujočih – resničnih mojstrov na svojih področjih, poskrbel za pravo pašo za oči, ki v prizanesljivih petinštiridesetih minutah laska prav vsakemu disonančnemu akordu in ritmičnemu rafalu te moderne klasike.
-
29. 3. 2019 | Mladina 13 | Kultura | Plošča
These New Puritans: Inside the Rose
Zasedba These New Puritans z vsako ploščo naredi radikalen zasuk v svojem neopredeljivem slogu. Hkrati nenehno spreminja tudi postavo, ki se zbira okrog krovnih članov, dvojčkov Jacka in Georgea Barnetta. Njuno nenavadno spajanje navidezno nezdružljivih žanrov marsikdo primerja s prelomnimi deli vizionarskih pionirjev iz skupine Talk Talk, a vzporednice z njimi so bolj kot v značilnostih glasbe prisotne v eklektičnosti ustvarjanja. Novi album združuje udarno naravo bendove druge plošče Hidden, ki je elektronski post punk združila z japonskimi tolkali, in njene prelomne naslednice Filed of Reeds, s katero sta brata Barnett predstavila edinstveno zmes popa in neoklasične glasbe.
-
Gregor Kocijančič | foto: Uroš Abram
29. 3. 2019 | Mladina 13 | Kultura | Portret
Miha Erič, glasbenik in likovni umetnik
Že v njegovih osnovnošolskih letih je bilo jasno, da bo Miha Erič umetnik. Ko so njegovi sošolci med odmori igrali nogomet, je on ostajal v učilnici in ustvarjal skulpture iz vsega, kar mu je prišlo pod roke. Ko so se njegovi vrstniki ob koncih tedna sproščali v kinokompleksu Kolosej, je Miha na bolšjem sejmu kupoval starine, ki jih zbira že od malih nog. Ko so otroci iz Dragomera, kjer je odraščal, poslušali turbofolk in Tanjo Žagar ter hodili na gasilske veselice, si je Miha – medtem ko je prebiral zgodovinske knjige – vrtel plošče iz bogate očetove zbirke; od krautrocka do Bacha. Fascinacija nad preteklostjo ga je izoblikovala kot glasbenika in kot likovnika: grafike ustvarja s tradicionalnimi tehnikami, kot glasbenik pa se udejstvuje predvsem v starošolskih žanrih, kot so blues, bluegrass, folk in country.
-
22. 3. 2019 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
The Cinematic Orchestra: To Believe
Britanski kolektiv The Cinematic Orchestra po dvajsetih letih delovanja še vedno zveni prav tako, kot bi sklepali iz njegovega imena: orkestralno in cinematično. Po več kot desetletju zatišja se vrača s ploščo, ki se precej oddalji od nu-jazz elektronike, s katero je zgradil svoje ime. Jazzovske prvine so pravzaprav prisotne zgolj v ritmih, melodije pa zdaj zaznamujejo predvsem klavirske jeremijade in melodramatična godala. Brez gostujočih pevcev, kot so na primer stari znanec zasedbe Roots Manuva, folk kantavtor Grey Reverend in Moses Sumney, ki nastopi z značilnim falzetom, bi plošča zvenela kot filmska glasba za kakšno ceneno TV-dramo, posneto po resnični tragični zgodbi.
-
22. 3. 2019 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
M. C. Schmidt in Drew Daniel, ekscentrična producenta iz Baltimora, sta skupni projekt Matmos poimenovala po jezeru zlobne sluzi iz znanstvenofantastične klasike Barbarella (1968). Tudi njuna edinstvena elektronska glasba nemalokrat zveni kot jezero zlobne sluzi, še večkrat pa kot znanstvena fantastika. Zvoke črpata iz izjemno nenavadnih virov, ki na prvi pogled nikakor nimajo potenciala za uglasbitev, a z domiselnimi produkcijskimi postopki jima je pred leti tudi iz hrupa, ki ga med centrifugiranjem proizvaja pralni stroj, uspelo ustvariti dih jemajoče in presenetljivo poslušljivo glasbeno delo. Dvojec posnetke organskih zvokov preobrazi v sintetične simfonije, zvočni spekter pa navadno omeji s strogo določenim virom semplov: v takšnih omejitvah nazadnje najde ustvarjalno svobodo. Tokrat sta glasbenika semplala zvoke plastike in tako raziskovala odnos sveta do materiala, »ki je temeljna sila okoljskega opustošenja«, kot sta dejala ob izidu plošče.
-
Gregor Kocijančič | foto: Miha Fras
22. 3. 2019 | Mladina 12 | Kultura | Dogodki
»Melodične zamaknjenosti itd.«
»Morda ne razumem, ker nisem umetniška duša, vendar dvomim, da je med vašimi sosedi kaj dosti umetniških duš, ki radi poslušajo vaše koncerte. Sploh opolnoči ali včasih še dlje, ko namesto spanca poslušamo vaše psihedelične pasaže, melodične zamaknjenosti itd. Morda bi bili ti koncerti bolj cenjeni v kakšnem Parizu, Londonu in podobnih prestolnicah, morda celo v gozdovih, kjer bi pasaže dopolnjevalo oglašanje čričkov in tuljenje volkov. V center Kranja pa ponoči takšno ropotanje ne sodi,« je pred leti na Facebookovi strani Layerjeve hiše v Kranju zapisal zgrožen sosed. Kako ogorčen je moral biti šele pretekli ponedeljek, ko je v stolpu Škrlovec nastopil ameriški avantgardni glasbenik Xiu Xiu, ki slovenska prizorišča v raznoterih postavah svoje zasedbe že skoraj petnajst let vedno znova šokira s svojimi brezkompromisnimi nastopi.
-
15. 3. 2019 | Mladina 11 | Kultura | Plošča
Foals: Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1
Foals, britanski pop rockerji, so ustvarjalno pot začeli s priljudno interpretacijo math rocka in jo nadaljevali s stadionskimi indie epopejami, v katerih se očitno počutijo domače. Tudi nova, peta plošča stavi na učinkovito zmes veličastnih aranžmajev, pompoznih vzponov in spevnih refrenov, s katerimi frontman Yannis Philippakis čuteče izraža goreče skrbi zaradi distopične prihodnosti planeta. Zasedbine glasbene zamisli so izjemno ambiciozne, a se pri večini skladb precej kmalu izpojejo in plošča, ki je pravzaprav prvi del dvojnega albuma, kljub vsej razkošnosti hitro postane nekoliko monotona. Bo drugi del, ki izide jeseni, popravil okus?
-
15. 3. 2019 | Mladina 11 | Kultura
V torek so v ljubljanski galeriji Vžigalica odprli razstavo, ki slavi kultno igričarsko mojstrovino Line Rider. To je pred trinajstimi leti zasnoval interdisciplinarni multimedijski umetnik, virtuozni programer, vidžej in nekdanji grafitar Boštjan Čadež, znan kot Fšk. Line Rider je pravzaprav plod projekta, ki ga je Čadež v tretjem letniku študija ustvaril pri predmetu ilustracija na ljubljanski ALUO, kjer je študiral industrijsko oblikovanje. Nič hudega sluteč je minimalistično igro objavil na portalu DeviantArt, spletni skupnosti vizualnih umetnikov, igra pa je nato zaživela svoje življenje: popolnoma brez namere svojih avtorjev je tako rekoč čez noč postala svetovni spletni fenomen, ki pri nas doslej še zdaleč nima tekmeca.
-
8. 3. 2019 | Mladina 10 | Kultura | Plošča
Edinstveni londonski raperki Little Simz ni več mar, koga užali, to glasno poudari že v uvodni skladbi tretje plošče Grey Area, ki je brez dvoma njeno najboljše delo doslej. Udarni flow in brezkompromisne rime dostavi v raznovrstnih instrumentalnih kontekstih, pa naj gre za čvrste starošolske hiphop beate, za cinematične soul kompozicije ali celo za diskoidni štikeljc, ki pop potencial izkoristi s spevnim refrenom londonske R & B-pevke Cleo Sol. Little Simz komplementarne dialoge vzpostavlja tudi s številnimi drugimi gostujočimi glasbeniki, recimo z reggae napevom jamajškega pevca Chronixxa, čudaško baladnim prispevkom zasedbe Little Dragon ali izlivanjem srca kantavtorja Michaela Kiwanuke.
-
Gregor Kocijančič | foto: Sebastijan Iskra
8. 3. 2019 | Mladina 10 | Kultura | Dogodki
Ker Ljubljančani pustno rajanje jemljemo precej resno, je v petek pred pustno soboto v klubih prevladalo rahlo zatišje, a v Božidarju – katakombah pod Mladinskim gledališčem – smo bili kljub temu lahko priče enemu boljših koncertov, ki jih je bilo zadnje čase mogoče slišati v prestolnici. Čeprav nas je obiskala precej robna zasedba, ki pri nas nima zajetne baze oboževalcev, je bilo pričakovati, da bomo slišali nekaj izjemnega, saj je bilo pod organizacijo dogodka podpisano društvo Kataman. To po skoraj petnajstih letih uvažanja vrhunskih glasbenikov velja za znamenje preverjene kakovosti – tudi zato, ker je Kataman v naše kraje večkrat pripeljal izjemno opevana imena s scene veliko prej, preden so postala svetovno znana. Ker pa se je kot koproducent dogodka tokrat podpisal še kolektiv Stiropor, ki prav tako slovi po dobrem nosu za vzpenjajoča se imena iz glasbenega podtalja, so bila pričakovanja še toliko večja. Popolnoma upravičeno.
-
8. 3. 2019 | Mladina 10 | Kultura
Njegova glasba bo živela večno
Mark Hollis, frontman zasedbe Talk Talk, bo za vedno ostal enigma. Kako lahko samouku, ki je svojo glasbeno pot v punkovski maniri začel brez pravega glasbenega znanja, uspe iz čiste sle po muziciranju ustvariti eno najizvirnejših, najbolj prelomnih in brezčasnih glasb, vse do danes ostaja uganka. Prav tako ni jasno, kako je lahko na vrhuncu svoje slave zbral pogum, da se je iz pop zvezdnika zavestno prelevil v eksperimentalnega glasbenika ter s Talk Talk ustvaril Spirit of Eden in Laughing Stock, prelomni plošči, na kateri mainstream še zdaleč ni bil pripravljen. Ne bo nas nehalo begati tudi vprašanje, zakaj je na vrhuncu svoje ustvarjalne poti za vselej prenehal ustvarjati in se umaknil iz javnosti. Vzgibi in razlogi za Hollisove nenavadne in drzne odločitve bodo ostali misterij, kot so skrivnostna tudi njegova najboljša glasbena dela. Hollis nas je prejšnji teden pri štiriinšestdesetih letih zaradi bolezni za vedno zapustil. Vse od izida svoje zadnje plošče leta 1998 ni želel govoriti o svojem delu, a pravzaprav je vse, kar nam je želel povedati, že povedal s svojo glasbo: »Upam, da me bodo na koncu razumeli zaradi glasbe, ki sem jo izdal, zaradi pomenov in občutkov, ki jih ta glasba vsebuje. Nima smisla, da me o njih sprašujete. Glasba govori sama zase,« je dejal pred umikom iz javnosti (v intervjuju iz devetdesetih let).