• Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Predinova Muca Copatarica

    Muco Copatarico in prijatelje, paket slovenskih animiranih filmov, ki kroži po kinih in v katerem so Gospod Filodendron in jablana (Grega Mastnak, 2016), Hribci – Zajtrk (Marjan Manček, 1993), Koyaa – Vesele vilice (Kolja Saksida, 2019), Egon Klobuk (Igor Šinkovec, 2011) in Maček Muri – Tekma (Jernej Žmitek, 2020), pilotira povsem nova Muca Copatarica, ki jo je po pravljici Ele Peroci in ilustracijah Ančke Gošnik Godec nežno, eterično, elegantno spredel Rok Predin, toda Muca Copatarica, ki pospravlja, popravlja in obnavlja razmetane ali odvržene otroške copate, ne postane Pehta, temveč natanko to, kar je že od nekdaj bila – zagovornica recikliranja in trajnostnega razvoja. Predin v njej najde to, kar jo za nazaj ustvari kot našo živo sodobnico.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Rebel Ridge

    Ramba, ki ga je leta 1982 povsem brez razloga maltretiral, šikaniral in teroriziral podeželski šerif, v filmu Rebel Ridge, ki je nastajal dlje kot piramide, nadomešča temnopolti, predirno karizmatični, čudovito stoični, brezmejno potrpežljivi Terry Richmond (Aaron Pierre), nekdanji marinec, ki skuša iz ječe – s plačilom varščine – spraviti svojega bratranca, toda luizianski šerif Sandy Burnne (Don Johnson) in njegova pomočnika – zagrenjeni, zakompleksani, skorumpirani, fašistoidni patrioti z rasističnim spinom – mu ta trip tako nesramno in brutalno pokvarijo, da jim napove dolgo psihološko vojno, mojstrovino suncujevske taktike, kontraintuitivnosti, aktivizma in suspenza. Rebel Ridge je kul, šekspirjanski in noir, skoraj vestern, Richmond, ki svojega denarja ne more in ne more dobiti nazaj, pa malce spominja na Walkerja (Lee Marvin), ki denarja ni in ni mogel dobiti nazaj v Boormanovi klasiki Point Blank. (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Divja robotka

    Na samotni otok nasede kontejner z robotko ROZZUM 7314, alias Roz, ki je sprogramirana za služenje. Izpolni vse naloge. »Samo recite,« pozove bobre, ki jo le začudeno gledajo, a od tega začudenja do nestrpnosti in sovražnosti je le korak. Živali tega otoka – lisice, rakuni, grizliji, oposumi, gosi ipd. – v njej vidijo le tujko, parazitko, nebodijetreba. »Pošast!« Ne sprejmejo je. Razlog več, da si želi domov – kot E. T., WALL-E ali Tom Hanks v Brodolomu. Toda njena ustrežljivost, njena dobrodušnost je tako nalezljiva kot sočutnost in solidarnost živalske skupnosti – način, kako tale elegantni, vizualno briljantni, duhoviti, ghiblijevski animirani film gradi skupnost, otoško utopijo (mrak, nevarnosti, splav), pa je tako nalezljiv kot način, kako senzibilizira in opolnomočuje mašino, ki se upre programiranosti in kapitalizmu, tehnološki korporaciji, svoji »materi«, da bi sama postala mati, ki svojega »otroka« – no, posvojenca, malega gosaka – nauči tisto, kar je bistveno: kako plavati in leteti – kako migrirati.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Mejdan: Med vodo in ognjem 

    Tale odisejada Malega (Viktor Savić), srbskega Rockyja mešanih borilnih veščin, »stroja za denar«, ki ga pot navzgor pelje tudi skozi mariborski ring, se sicer pofočka na vse klišeje športnih filmov (mrtvi prijatelj, moralno superiorni trener, spolzki menedžer, mračni posredniki, mafijci ob ringu, fatalna ženska, videi treningov ipd.), a je žanrsko tako naivna, da se komaj premika – tudi med borbami.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Sestre v savni

    V dokuju Sestre v savni, ki izgleda kot dopolnilo Babičinega seksualnega življenja (via Urška Djukić), si Estonke vseh starosti v leseni savni – gole, zelo razpoložene, čudovito sproščene, anonimne – pripovedujejo in delijo zgodbe o tem, kako nasilno je življenje med moškimi: kako nenehno pritiskajo nanje, kako jih zlorabljajo, kako jih navdajajo s sramom (pred svojim telesom ipd.), kako jih silijo v rojevanje, kako rojevajo mrtve otroke, kako jim ženskost predstavljajo kot bolezen (in devištvo kot ultimativno valuto!), kako jih skušajo »vzburiti« s pozami iz porničev, kako jim svobode – recimo pravice do izbire – ne dopuščajo in kako nenehno živijo na robu posilstva. Ena izmed njih je že bila posiljena.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Štiri hčere

    Včasih se mačka tako ustraši za svoje mladiče, da jih požre, pravi Olfa Hamrouni, Tunizijka, protagonistka metafilma, ki ga snemajo o njej in njenih štirih hčerah. Mlajši, Eja in Tejsir, še živita z njo, starejši, Rahma in Gofran, pa sta izginili. Požrl ju je volk, pravi Olfa. Volk je Islamska država. Ker sta »drugje«, ju igrata igralki, Nour Karoui in Ichraq Matar, Eja in Tejsir igrata sebe, tudi Olfa igra sebe, le v prizorih, ki so tako mučni, da jih ne bi mogla sama odigrati, jo igra tunizijska zvezdnica Hend Sabri, vse moške – Olfinega moža, njenega ljubimca in policista – pa igra isti igralec, Majd Mastoura, kar poudari enodimenzionalnost in monotonost patriarhata. In največja varuhinja patriarhata je prav Olfa, katere mati je bila hiperzaščitniška in hiperzatiralska – pred zunanjim svetom jo je zaščitila tako, da jo je brutalno zatrla.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Film

    Norost v dvoje je kritika fenov Jokerja

    Inšpektor Callahan (Clint Eastwood), alias Dirty Harry, je v Dirty Harryju (1971) neusmiljeno obračunaval s kriminalci – za njihove pravice se ni menil. Ubijal je tako brezčutno in tako nihilistično kot psihopatski »Škorpijon«, ki na slepo pobija ljudi. Kritiki so Callahana ostro napadli in ga razglasili za fašista, film pa za glorifikacijo fašistoidnega nasilja. Kmalu je prišlo nadaljevanje, Past za inšpektorja Callahana (1973), ki je delovala kot kritika Dirty Harryja: Callahan je pobil policiste, ki so vigilantsko pobijali kriminalce, do katerih zakon ne more ali pa je do njih popustljiv. Ergo: Dirty Harry pobije policiste, ki počnejo to, kar je v Dirty Harryju počel sam. Past za inšpektorja Callahana je bil perverzna, skoraj brechtovska kritika Dirty Harryja.

  • Izak Košir

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Do 30/11

  • Stanka Prodnik

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Če ne Gregorič, kdo potem?

    Del javnosti je premlad, drugi del pa malce pozablja – kar je v poplavi vseh obveznosti in informacij, ki jih imamo ljudje, popolnoma normalno. A kdo je še Miroslav Gregorič, danes poslanec Svobode, ki opozarja, da gremo na slab način v projekt nove jedrske elektrarne? Za začetek: diplomiral je na energetski smeri Fakultete za strojništvo Univerze v Ljubljani, magistriral pa na ameriški Oregon State University na temo prenosa toplote in snovi. Nato je kot raziskovalec delal na Institutu Jožef Stefan (IJS) na področju jedrske varnosti ter zatem vodil slovensko upravo za jedrsko varnost – kar dvanajst let. Od 1998 je bil dve leti predsednik sveta guvernerjev Mednarodne agencije za atomsko energijo (MAAE). Leta 2002 je v Iraku postal vodja misije Združenih narodov, ki je tam iskala orožje za množično uničenje, do leta 2011 pa je vodil pisarno za jedrsko varovanje na mednarodni agenciji za atomsko energijo. Z drugimi besedami: poleg Danila Türka je Miroslav Gregorič človek, ki je bil v zadnjih 30 letih zaradi svojega znanja najvišje uvrščen v mednarodnih institucijah – in tja ni prišel na predlog Slovenije, ampak so ga te institucije oziroma njihove vodilne ekipe izbrale zaradi strokovnosti. V državnem zboru imamo poslanca, ki bi moral biti moralna in politična avtoriteta, priznana pri vseh političnih listah. Še več: v državnem zboru imamo človeka, ki je na področju jedrske energije in varnosti taka avtoriteta, da bi morali vsi postopki obstati, če bi izrazil že minimalen dvom. Ampak ne – seveda v Sloveniji ne gre tako.

  • Saša Eržen

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Hudo

    Prha za dva

    Prhanje v tandemu lahko zagotovi popestritev spolnosti ali prihranek časa, če se partnerja zjutraj sočasno odpravljata na delo, zvečer pa k počitku. Da sta oba od tuširancev enakopravno izpostavljena padajoči vodi, poskrbi tandem shower, tandemska prha, ki si jo je izmislil oblikovalsko-poslovni tandem iz Seattla. Sestavljata ga Brett Skaloud in Jeff Feiereisen, ustanovitelja podjetja Boona. Nosilec, ki se zatakne med stene kabine za prhanje, je nastavljiv, pri čemer ne priporočajo montaže na steklene stene, kupci pa morajo zadevo montirati sami, kar naj jim ne bi vzelo več kot dobrih deset minut. Zadeva je narejena tako, da ustvari dovolj vodnega tlaka za dve sočasni prhi, nastavljivi pa so tudi trije različni načini pršenja vode, ki so jih poimenovali maksimalni pritisk, dežne kaplje in švedska masaža. Ena ali druga prha se zlahka izklopi in vklopi kar med tuširanjem. Dvotuš je izdelan iz nerjavnega jekla v treh barvah: kromirani, črni in retro različici v modro-rožnati kombinaciji. Zadovoljstva ne zagotavlja le parom, ampak tudi tistim, ki se sicer prhajo sami in želijo, da jih voda obliva z obeh strani.

  • foto: Igor Škafar

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Ulica

    Larissa

  • Dora Trček  |  foto: Asiana Jurca Avci

    11. 10. 2024  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Portret

    Edina Muftić / Intermedijska umetnica, ki v medij videoigre skuša vpeljati kritično razmišljanje

    V svojem projektu Botanica: Metagenomic Mapping, ki je bil spomladi predstavljen v ljubljanski galeriji Ravnikar, poleti pa še na skupinski razstavi Spremembe v omrežju v Galeriji sodobne umetnosti v Celju, je ustvarila videoigro, postavljeno v spreminjajoče se arktično okolje, ki se generira na podlagi podatkov iz Nasine obsežne študije okoljskih sprememb ABoVE. Igralec se znajde v vlogi terrapoda, prvega od novoodkritih organizmov, ki se je pojavil s taljenjem permafrosta, pri raziskovanju zaledenele pokrajine pa v interakciji z drugimi abstraktnimi organskimi formami sodeluje pri stvarjenju novega življenja in sveta. S projektom se je skušala izogniti predstavitvi distopične vizije okoljske prihodnosti ter občutku pridiganja in obsojanja, za katerega se ji zdi, da pri gledalcu pogosto dosežeta ravno nasproten učinek. Namesto tega je ustvarila meditativno potopitveno izkušnjo, ki nima pravil, končne rešitve ali cilja, v gledalcu-igralcu pa skuša vzbuditi večjo empatijo do okoljskih sprememb.

  • Damjana Kolar

    11. 10. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam za vikend? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • DK, STA

    10. 10. 2024  |  Kultura

    Impotentna ljubezen

    SNG Drama Ljubljana bo na novi lokaciji na Litostrojski cesti, v sobota 12. oktobra ob 20.00 odprla še veliki oder. Z italijanskim režiserjem Paolom Magellijem so pripravili klasiko socialističnega realizma Otroci sonca Maksima Gorkega. Gledališče jo je doslej uprizorilo le enkrat, v njej pa so našli vzporednice tudi z današnjim časom.

  • 10. 10. 2024  |  Kultura

    »Svet je poln ljudi, ki so izgubili glasove«

    "Mislim, da je svet poln ljudi, ki so izgubili glasove, jih posodili nekomu drugemu, prevzeli glas nekoga drugega. Mislim, da je svet poln ljudi, ki govorijo z glasom, ki ni njihov, ker se bojijo uporabiti svojega."

  • DK

    9. 10. 2024  |  Kultura

    Odsotnost doma 

    Na Velikem odru Mestnega gledališča ljubljanskega (MGL) bo, 10. oktobra ob 20.00 premiera krstne uprizoritve drame Radost avtorja in režiserja Nejca Gazvode, ki se osredotoča na negotov vsakdan današnjega časa ter v ospredje postavlja odsotnost doma na več ravneh. Uprizoritev je nastala v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj.

  • STA

    9. 10. 2024  |  Kultura

    Retrospektiva Karpa Godine v Amsterdamu

    V kinu Kriterion v Amsterdamu se bodo poklonili filmski ustvarjalnosti Karpa Godine. V okviru retrospektive, ki bo v petek in soboto, bodo prikazali več celovečercev, med drugim Splav Meduze, Umetni raj in Rdeči Boogie ali Kaj ti je deklica, ter kratkih filmov. Na ogled bo tudi dokumentarec Karpopotnik Matjaža Ivanišina.

  • STA

    9. 10. 2024  |  Kultura

    Ženska moč v stripu

    V Ljubljani  bo od 9. do 13. oktobra potekal 11. mednarodni festival stripa Tinta. Letošnja edicija, ki bo potekala na osmih prizoriščih, v ospredje postavlja moč ženskih avtorskih glasov na področju stripa. Gostila bo tri mednarodno priznane avtorice - Nino Bunjevac, Anno Haifisch in Noemie Marsily. V sklopu festivala bodo podelili nagrade zlatirepec.

  • Uredništvo

    8. 10. 2024  |  Kultura

    Superherojke v boju proti seksizmu in diskriminaciji

    V Cankarjevem domu bo, 10. oktobra ob 20.00 premiera gledališke predstave Sukeban Varje Hrvatin, ki je nastala v koprodukciji s festivalom Mesto žensk. V predstavi (ime izhaja iz japonskega poimenovanja prestopnic in ženskih uličnih tolp kot posledica in feminističen odgovor na nezmožnost vključevanja žensk v moške ulične tolpe), bo Varja Hrvatin v fantazijsko-performativni uprizoritvi skozi format interaktivne igre problematizirala reprezentacijo žensk v spletnem okolju ter izrisovala svet superherojk v boju proti seksizmu in diskriminaciji.

  • STA

    8. 10. 2024  |  Kultura

    Čezmejni filmski festival Poklon viziji

    S filmom Odrešitev za začetnike režiserke Sonje Prosenc se bo danes začel čezmejni goriški festival Poklon viziji. Ob 25-letnici nagrade Darko Bratina, ki jo na njem podeljujejo, po besedah organizatorjev odpirajo prostor za refleksijo o filmu kot sili, ki odpira skrite plasti resničnosti. Posebno pozornost so namenili filmom o perečih temah.

  • Uredništvo

    7. 10. 2024  |  Kultura

    Kaj junaštvo prinese s seboj in kaj za njim ostane

    V Mini teatru bo, 11. oktobra ob 20.00 premiera predstave Balada o trobenti in oblaku po noveli Cirila Kosmača in v režiji Žige Hrena, ki je nastala v koprodukciji z Univerzo v Ljubljani - Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo. Kosmačevo besedilo je bilo v Sloveniji nazadnje uprizorjeno leta 1977, leta 1961 pa je bil posnet tudi film v režiji Franceta Štiglica.

  • Uredništvo

    7. 10. 2024  |  Kultura

    »Literaturo so dolgo pisali moški z moškega zornega kota«

    "Svojih zgodb zavestno ne izbiram, odzivam se na tiste, ki me nagovarjajo. Od nekod mi stopijo v glavo, se v njej začnejo sukati, vrteti in vrtati in me ne pustijo, dokler jih ne zapišem. Z žensko problematiko se zavestno – v političnem smislu – ne ukvarjam, zame to ni vnaprej zastavljena misija: preprosto zgodi se, sledi mojim zanimanjem, navdihu, radovednosti. Neko spontano, neizsiljeno bližino čutim z življenjskimi zgodbami žensk, ki so morale zase pljuvati kri. Zato med njihovimi gubami iščem, izkopavam spominske ključe, ki bi nas kot skupnost prepričali, da je enakopravnost izborjena, nič kaj samoumevna pravica. Literatura je v tem procesu osamosvajanja, čez vse žanrske razlike, s prenašanjem in pričevanjem, s poglabljanjem, navdihovanjem, s čuvanjem in iskanjem poti in prehodov, odigrala ključno vlogo."

  • Damjana Kolar

    5. 10. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Sestre v savni

    Od 8. oktobra bo v Kinodvoru na ogled film Sestre v savni. V intimnem dokumentarnem prvencu Anne Hints in varnem mraku tradicionalne dimne savne ženske delijo svoje najgloblje skrivnosti in najbolj osebne izkušnje. Film je prejel evropsko filmsko nagrado za najboljši dokumentarec.

  • Vanja Pirc

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura

    Bodo izkazali spoštovanje Svetlani Makarovič?

    Te dni je mandat začel nov upravni odbor Prešernovega sklada, katerega ključna naloga je, da vsako leto objavi javni poziv k podaji predlogov za podelitev najvišjih nagrad za umetniško ustvarjanje in o nagrajencih nazadnje tudi odloči. Ta organ je enkrat bolj konservativen, drugič bolj progresiven, odvisno od političnih barv vlade, ki ga imenuje. Le nekajkrat doslej pa je postregel z zares vprašljivimi, ideološko obarvanimi odločitvami. Leta 2014 je upravni odbor pod vodstvom Janeza Bogataja, denimo, nagrado Prešernovega sklada namenil Jožetu Možini in njegovemu dokuju o Pedru Opeki. Leta 2000 pa je izsilil nagrado za življenjsko delo za patra Marka Rupnika. Druga nagrajenka za življenjsko delo Svetlana Makarovič se je nagradi takrat protestno odpovedala. Ko pa jo je dve desetletji kasneje želela dobiti, ji upravni odbor plakete ni hotel izročiti. Celo trmaril je in s tem izkazal nespoštovanje do umetnice.

  • Vanja Pirc  |  foto: Borut Krajnc

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura

    »K nikomur ne sodim in nisem nikomur nič dolžan. Odgovarjam kvečjemu civilni družbi.«

    Jure Novak je bil zadnja tri leta direktor Prešernovega gledališča Kranj, pred tem je med drugim deloval kot umetniški vodja Gledališča Glej, sicer pa je gledališki režiser, performer, glasbenik, pesnik, na začetku poklicne poti je v Mladini objavljal reportaže, bil je računalniški programer. Cankarjev dom je januarja lani gostil njegovo odlično sprejeto predstavo Pasja procesija, ki jo je zasnoval na zgodnejših pesmih Svetlane Makarovič, v njej pa je otrokom pojasnil, kdo so begunci in zakaj prihajajo v Evropo. S 15. oktobrom bo Jure Novak v Cankarjev dom, našo največjo kulturno-kongresno ustanovo po površini in po številu in zasedenosti dvoran, pa tudi po zahtevnosti in pestrosti izvedenih programov, vstopil kot novi generalni direktor. Položaj prevzema v času, ko je ustanova pod drobnogledom kriminalistov in drugih nadzornih organov.

  • Borja Borka 

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    Nubya Garcia: Odyssey

    Premiki hude popularizacije londonskega jazzovskega novega vala v zadnjem desetletju so pričakovani. Turneje se širijo, podpisujejo se pogodbe z velikimi založbami. Pri saksofonistki Nubyi Garcii in v primerjavi z albumom preboja Source izpred štirih let pomenijo ohranjanje obrazcev karibskih popularnih muzik, a v močno okrnjeni in subtilnejši obliki, ambiciozno raztezanje zvočnega arzenala (vključevanje godal z veliko žlico), »resnejše« aranžiranje, predvsem pa splošno zorenje sloga, kar neizogibno pomeni konkreten premik h konvenciji. Odisejada je kompaktno popotovanje, ki ga občasno razvleče prav piš mehkobnega igranja Nubye Garcie.

  • Jaša Bužinel

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    SOPHIE: SOPHIE

    Nenadomestljiva ikona progresivne elektronike je imela pred usodno nesrečo leta 2021 na trdih diskih že skoraj končan nov album. Ob pomoči brata Bennyja Longa je ta zdaj dobil končno obliko, približno skladno z nedosegljivimi ambicijami vizionarske sestre, katere duh vsekakor preveva šestnajsterico komadov. A manjka jim meso, njeno sladostrastje in avantgardni drajv, saj so produkcije skoraj UI-jevsko »sploščene«, brez tipičnega humorja in prijemov »zvočnega kiparstva«, kjer je zvok material za unikatno obdelavo. Vtisa ne popravijo niti številne gostje, kot sta Nina Kraviz in Hannah Diamond. Nepričakovano suhoparna postumna izdaja, ki se še zdaleč ne približa »šoku prihodnosti« ustvarjalkine radikalne pretekle diskografije.

  • Gregor Kocijančič

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    Porches: Shirt

    Čeprav je Shirt že šesta dolgometražna plošča ameriškega kantavtorja Aarona Maina, gre za njegovo prvo delo, ki je deležno pozornosti malce širših množic, k čemur vsekakor pripomore tudi to, da ga je na enem od vrhuncev nove, nedavno izdane plošče angažiral Toro y Moi. A v prvi vrsti je album zbudil zanimanje zato, ker je Porches iznašel novo, precej učinkovito formulo: večinoma je opustil zasanjani zvok spalničnega (synth)popa in se posvetil skladanju (zanj neznačilno) trdih in surovih kitarskih rifov, ki njegov rezki glas in emoidno izlivanje srca predstavijo v popolnoma novi luči. Maine tokrat v nostalgični maniri obuja spomine na melanholijo odraščanja na ameriški periferiji, pri čemer si pomaga z zares ekscesno količino autotuna, zato album po svoje prav toliko dolguje midwest emo klasikom kot T-Painu.

  • Borja Borka

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Plošča

    Jamie xx: In Waves

    Zasedba the xx se je na vrhuncu slave umaknila v nekakšno stanje ustvarjalne hibernacije, njen najbolj izpostavljeni član pa ni zapravljal časa in je postal resna faca na didžejski in splošno elektronski sceni. Oziroma drugače povedano, Jamieja xx lahko umestimo v mali nišni krog (britanskih) producentov in glasbenikov, ki so se, potem ko so se že uveljavili kot (nekoliko piflarska) imena iz različnih kontekstov, usmerili v produciranje eksplicitne, preproste, funkcionalne plesne elektronike in spotoma postali zvezdniški didžeji. Tako se prilega v trikotnik s Floating Pointsom in Four Tetom, zunaj britanskega miljeja pa lahko dodamo še Daphnija oziroma Caribouja.

  • Bernard Nežmah

    4. 10. 2024  |  Mladina 40  |  Kultura  |  Knjiga

    Igor Grdina: Med oklepom in ornatom 

    Zgodovinar Grdina se je tu posvetil stoletnim spopadom med cesarji in papeži, zaradi katerih se nobeno veliko cesarstvo ni moglo uveljaviti. Značilnost stare celine je bila tako večsrediščnost, a ne zaradi modrosti neabsolutističnih oblasti, temveč iz nemoči, da bi kdorkoli – bodisi papež, bodisi cesar, bodisi kateri od kraljev – prevladal. Vzemimo pot v Canosso, ki se je ohranila kot gesta cesarja Henrika IV., ki se je pred papežem Gregorjem VII. pokesal; nekaj let prej ga je namreč odstavil. Velika papeževa zmaga? Nikakor, razmeroma šibek vladar, ki so se mu upirali knezi in kralji, je s kesom in umikom izobčenja pridobil nazaj versko legitimacijo. Poraženec je bil močni papež, ki je bil zaveznik cesarjevih nasprotnikov, a kot verski vladar je moral sprejeti cesarjevo kesanje, zavrnitev bi pač pomenila, da sprejema posvetno logiko premoči in uničevanja nasprotnika v trenutku, ko ta nastopa samo kot vernik. Čez nekaj let ga je Henrik IV. v drugo odstavil, Gregor VII. ga je najprej ponovno ekskomuniciral, a potem dokončno premagan končal kot begunec.