MLADINA Trgovina

Petja Grafenauer

  • Petja Grafenauer

    20. 7. 2018  |  Mladina 29  |  Kultura  Za naročnike

    Zadeti z gifi

    Leta 2012 je Oxfordov slovar za besedo leta proglasil GIF. GIF je kratica za Graphics Interchange Format, datotečni format, izumljen leta 1987, ki omogoča, da ustvarimo in vizualiziramo kratko zaporedje gibljivih podob v spletnem brskalniku. Novo v zadnjih letih pa je, da se je ta, že zastarela tehnologija vrnila z velikim pompom, ko so jo poleg memejev in emodžijev začeli uporabljati vsi, ki ob besedah pri komuniciranju radi uporabljajo tudi podobe. Seveda najpogosteje na družbenih omrežjih. Več

  • Petja Grafenauer

    13. 7. 2018  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Portret  Za naročnike

    Neža Knez, umetnica in nekdanja športnica

    Najprej je bil šport. Kamničanka Neža Knez, letnik 1990, rojena torej leto pred osamosvojitvijo, je igrala tenis. Ko ga je morala opustiti zaradi poškodbe, je pri šestnajstih sedla na kolo in nato vse do 21. leta veljala za vrhunsko kolesarko. Štiri leta je vozila kolo v svetovnem pokalu, zadnja leta je bila celo med prvimi desetimi na svetu. Potem je profesionalno kolesarstvo obesila na klin zaradi študija kiparstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani ter pod mentorstvom tamkajšnjih profesorjev vstopila v svet umetnosti. Pri tem je bila zelo uspešna – tako dobra umetnica je, da ji je letošnjo pomlad pripadla nagrada skupine OHO, v tem trenutku verjetno najbolj zaželena nagrada za mlade umetnike v Sloveniji. Prejela jo je za umetniško delo Deus ex machina, z njo pa je dobila še dvomesečno umetniško rezidenco v New Yorku in samostojno razstavo v organizaciji Galerije in centra P74 v Ljubljani. Več

  • Petja Grafenauer

    6. 7. 2018  |  Mladina 27  |  Kultura

    Kakovostnih sedem

    Ljubljanska Mestna galerija je pripravila skupinsko razstavo PRRRRRRR, na kateri sedem sodobnih slovenskih umetnic predstavlja izseke svojih praks. Gre za odgovor kustosinje Mateje Podlesnik na polemike ob razstavi Better doggy style than no style, ki jo je v isti galeriji kurirala leta 2016. Takrat je predstavila dela šestih vidnih sodobnih avtorjev iz iste generacije (Viktor Bernik, Žiga Kariž, Gorazd Krnc, Arjan Pregl, Sašo Vrabič, Miha Štrukelj), a razstava je (nepričakovano) odprla vprašanje, ali ni izbira samih moških umetnikov morda navidezno nekorektna in šovinistična. Kritiki so kot sporne omenjali tudi Kariževe in Preglove akte. Zato so tokrat vabila dobile le avtorice. Tudi takšne, ki ustvarjajo akte. Več

  • Petja Grafenauer  |  foto: Uroš Abram

    1. 6. 2018  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Portret

    Nina Slejko Blom & Conny Blom, umetnika

    Vizualna umetnica Nina Slejko Blom (1982) je že med šolanjem na ljubljanski likovni akademiji začela »popravljati« najdene slike drugih avtorjev. Za vrhunec projekta je odkupila sliko petelina Franceta Slane, med Slovenci priljubljenega, a ne posebej kakovostnega slikarja, in jo prekrila z belimi nanosi barve. S tem je podala svojo prvo javno umetniško izjavo o povezavi med popularnostjo in kakovostjo v svetu umetnosti. Leta 2005 je na Akademiji za umetnost v Götteborgu, kamor je odpotovala na podiplomski študij, spoznala švedskega umetnika Connyja Bloma (1974) in postala sta par. Več

  • Petja Grafenauer

    25. 5. 2018  |  Mladina 21  |  Kultura

    Obujena ljubezen

    Piera Ravnikar je zadnja leta vodila vizualni program Kina Šiška, pred nekaj meseci pa je v bližini Cankarjevega doma odprla zasebno galerijo, kjer razstavljajo uveljavljeni in vzhajajoči umetniki. Prav zdaj je tam na ogled razstava Ljubezenska zgodba, na kateri se srečamo s podobami Zvezde in Odeona, junakov, ki sta slovensko likovno umetnost zaznamovala že v devetdesetih letih. Takrat ju je izrisala znana umetnica Petra Varl in znašla sta se vsepovsod, na papirju, stenah, pod spretnimi rokami njene mame pa leta 1996 tudi na gobelinih. Prav ti so zdaj spet na ogled, le da so nekoliko drugačni kot ob nastanku. Triindvajst let kasneje je nanje interveniral slikar Ron Preinfalk. Več

  • Petja Grafenauer  |  foto: Uroš Abram

    25. 5. 2018  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Portret

    Viktor Bernik, vizualni umetnik

    Rojen je bil na materinski dan leta 1971 v tedaj socialistični Ljubljani, kjer je odraščal v družini priznanega umetnostnega zgodovinarja Staneta Bernika. Ta je v slovensko umetnostno zgodovino in kulturo od šestdesetih let pionirsko uvajal nove vidike in zvrsti, zlasti raziskave oblikovanja, fotografije in moderne arhitekture. Vendar pa se sin ni ogrel za umetniško ustvarjalnost očetove generacije, s katero je bil vsakodnevno v stiku, temveč je iskal umetnost, ki bi bila vpeta v življenje. Tako je našel roman. Odraščal je ob branju Sartra, Bukowskega, Gida in Baudelaira. Več

  • Petja Grafenauer

    18. 5. 2018  |  Mladina 20  |  Kultura

    Večno sodoben in svež: Jean-Michel Basquiat

    Poslovil se je veliko prezgodaj, leta 1988, pri komaj 27 letih, pa vendar je obveljal za enega najzanimivejših vizualnih umetnikov 20. stoletja. Čedni mladenič z razmršeno pričesko pa ni bil le vizualni umetnik, bil je vsestranski ustvarjalec in na tedaj izjemno brbotajoči newyorški sceni je na prehodu iz sedemdesetih let prejšnjega stoletja v osemdeseta leta nase opozoril tudi kot pesnik, didžej in glasbenik. A kot likovni umetnik je še posebno izstopal. Zato, ker je s svojimi pionirskimi in za marsikoga kontroverznimi slikami v umetnost prenesel ulično grafitarstvo, pa tudi druge elemente, ki so se prej zdeli nezdružljivi. In zato, ker je vrata »visoke« umetnosti, ki je bila do tedaj večinoma rezervirana za belce, odprl temnopoltim umetnikom. Zdaj, tri desetletja po smrti, pa je spet aktualen. To potrjuje že velika retrospektivna razstava njegovih del, ki so jo jeseni predstavili v Londonu, zdaj pa jo gosti Schirn Kunsthalle v nemškem Frankfurtu. Več

  • Petja Grafenauer  |  foto: Uroš Abram

    2. 2. 2018  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Portret

    Small but dangers, umetniški tandem

    Small but dangers sta Mateja Rojc in Simon Hudolin - Salči. Oba sta kreativna že od otroških nog, a sprva ni kazalo, da ju bo zaneslo v umetniške vode. Ona prihaja iz Cerknega in šolala se je za gostinko, on pa je v Škofji Loki gulil klopi strojne šole. Pa vendar ju je pot nato vodila na Visoko šolo za risanje in slikanje, kjer sta se spoznala in postala par, takoj po diplomi pa sta začela sodelovati tudi kot umetnika. Prvo skupno razstavo sta v mladinskem klubu CMAK v Cerknem postavila leta 2004 in od takrat sta Small but dangers, na kratko Sbd. Ime ne pomeni nič, je pa parafraza izraza »majhen, a silen« (»sitan, ali dinamitan«). Več

  • Petja Grafenauer  |  foto: Uroš Abram

    13. 10. 2017  |  Mladina 41  |  Kultura  |  Portret

    Ana Sluga, slikarka

    Odraščala je v podeželski ustvarjalni družini na Notranjskem. Mama je bila akademska slikarka in vse življenje svobodnjakinja in njena hči se spomni, kako cenjeni so bili umetniki v času njenega otroštva, v osemdesetih. Velika podjetja so skrbela za kulturo svojih rajonov, pri njih je bila to Kovinoplastika Lož, ki je redno odkupovala mamine umetnine za darila in svojo nastajajočo zbirko. Tega niso počela zaradi marketinga ali davčnih olajšav, temveč v skrbi za kulturo lokalnega prostora. Danes te miselnosti žal ni več. Pa je vseeno tudi sama postala slikarka. Več

  • Petja Grafenauer  |  foto: Uroš Abram

    25. 8. 2017  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Portret

    Jernej Forbici, slikar in direktor umetniškega festivala

    Njegov oče, po izobrazbi sociolog, je najraje mizaril in oblikoval unikatno pohištvo. Pogosto so bili njegovi naročniki umetniki in plačevali so mu s slikami, tako je umetnine tudi zbiral. Doma v Strnišču pri Kidričevem so jih torej obiskovali umetniki. Zato ne preseneča, da je eden od sinov iz družine Forbici na koncu tudi sam izbral umetniški poklic. Več