-
Ingver in Gverilke / Bend, ki ustvarja angažirano »ljudsko glasbo« za 21. stoletje
»Iste ptice skup lete,« v uverturi svojega nedavno izdanega prvenca Pekoče v milini (ZARŠ) pojejo članice vokalnega tria Ingver in Gverilke – pevke, glasbenice, ulične gledališčnice, cirkusantke, ljubiteljice sočnega brecljevskega jezika (denimo skovanke ’skupnjevanje’), podpornice alternativnih oblik povezovanja, predvsem pa tesne prijateljice. »25 let sem čakala, da smo se našle,« pravi Mojca Marija Frida, ki se je s kolegicama Enjo Rojenico in Evo Boke Ziblje povezala v združenju za cirkuško pedagogiko Cirkokrog. V sklopu cirkuške izmenjave so leta 2019 pod nekim hrastom v vasi Truške v slovenski Istri prvič skupaj tudi zapele. In spoznale, da za samoizražanje potrebujejo le svoj glas in ponekod kakšno spremljavo, najpogosteje iz najdenih instrumentov, kot je harmonika iz smetnjaka.
-
14. 2. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
11. 2. 2025 | Kultura
»Tudi ob letošnji Prešernovi nagradi SDS ni zamudila priložnosti, da se osramoti«
"Tudi ob letošnji Prešernovi nagradi SDS ni zamudila priložnosti, da se osramoti: napoved referenduma proti zakonu, ki bi nagrajencem – premnogi so samozaposleni in s podpovprečnimi dohodki ali klavrnimi pokojninami – prinesel večjo finančno varnost vsaj po upokojitvi, je abotna manipulacija z najnižjimi strastmi sovražnikov vsega, kar je nepodredljivo. Ti isti poslanci SDS so brez vsake skrbi za javni proračun nedavno požegnali povišanje svojih plač. Brez vsakega zgražanja o tem, koliko nas bo to stalo."
-
11. 2. 2025 | Kultura
Berlinale / Tokrat manj politike
V Berlinu se v četrtek začenja letošnji 75. mednarodni filmski festival. Želja prvega večjega evropskega filmskega festivala ob začetku leta je, da bo tokrat več filmskega glamurja in manj politike, a bo to zaradi aktualnega dogajanja težka naloga. Že lani je festival zasenčila vojna na območju Gaze.
-
11. 2. 2025 | Kultura
Od 12. do 15. febrarja bo na različnih prizoriščih v Ljubljani potekal 11. festival glasbenih odkritij MENT, ki skupaj s konferenco omogoča predstavitev glasbenih izvajalcev iz vse Evrope pred mednarodnimi glasbenimi profesionalci in občinstvom. Festival deluje kot platforma, kjer se vsako leto srečujejo glasbeniki, različni strokovnjaki in ljubitelji glasbe. Letošnji program prinaša nastope 83 skupin, solo izvajalk, producentov in didžejk, ki zaznamujejo dogajanje na evropski glasbeni sceni – od aktualnih predstavnikov domače ter regijske glasbene ustvarjalnosti in nekaterih najbolj zanimivih imen iz vse Evrope – do britanskih legend.
-
10. 2. 2025 | Kultura
Pomen priseljenske književnosti v Sloveniji
V Cankarjevem domu (CD) bodo danes ob 19.30 v okviru cikla pogovorov o priseljenski književnosti Kdo neki tam piše gostili Svetlano Slapšak, Lidijo Dimkovsko in Miomiro Šegina. Priseljene avtorice bodo na srečanju spregovorile o pomenu priseljenske književnosti, razmerah ustvarjanja v Sloveniji in o svoji udeležbi na literarnih festivalih.
-
10. 2. 2025 | Kultura
Skrivnost skrivnosti / Avtor Da Vincijeve šifre z novo knjigo
Ameriški pisatelj Dan Brown bo 9. septembra 22 let po knjižnem fenomenu Da Vincijeva šifra in osem let po zadnjem naslovu Origin izdal šesto knjigo o profesorju simbologije Robertu Langdonu The Secret of Secrets, poročajo tuje tiskovne agencije. Profesor v romanu raziskuje skriven projekt, ki lahko spodbije vsa dosedanja spoznanja o človeškem umu.
-
8. 2. 2025 | Kultura
V Kinodvoru bo 12. februarja ob 20.00 premiera filma Emilia Pérez režiserja Jacquesa Audiarda. Gre za intenzivno mešanico muzikala in telenovele, ki je navdušila žirijo v Cannesu in z dvema nagradama postala celo največkrat nagrajeni film 77. izvedbe festivala.
-
7. 2. 2025 | Kultura
Kulturni praznik / Vodnik po brezplačnih dogodkih
Katere dogodke si boste lahko na kulturni praznik ogledali brezplačno, preverite spodaj.
-
Bliža se podelitev oskarjev, kar je vselej plodno obdobje za razne hollywoodske kontroverznosti, in kot kaže, tudi letošnja bera nominirancev ni odporna proti tovrstnim pretresom.
-
Naj vas flegmatično ravninski slog, v katerem MIKE nametava verze, ne zmede ali napoti na napačne sklepe. Čeprav raper z bazo v Brooklynu na površju zveni lenobno sčiliran, premleva eksistencialne teme nekoga, ki se je v življenju ogromno premikal po različnih mestih in celinah. Tako vzporednice z njegovim kolegom in prijateljem Earlom Swaetshirtom niso popolnoma iz trte izvite. Showbiz! je še ena v seriji njegovih plat s podlagami, ki niso nič več kot osnovno in preprosto zankani gruvi (muzike osemdesetih let), in z dostavo rim, preprostih in neposrednih v posredovanju prostodušnega premlevanja o pripadnosti, pomenu skupnosti, notranjih strahovih … Zbrana nepretencioznost.
-
Chris Eckman: The Land We Knew the Best
V frišnem eseju o Lynchu in Slovencih je kolega Štefančič pisal o vzporednicah med twinpeaksovsko Americano in triglavsko Sloveniano. Naturalizirani ameriški kantavtor, producent in šef založbe Glitterbeat je bil še konkretnejši. V naši geografiji – studencih, ribnikih, holmih, grapah, gorskih slemenih in vršacih, po katerih redno pohajkuje – je našel navdih za spokojno različico podalpske americane, slomericane, ki kljub ponekod značilno melanholičnemu razpoloženju pričara idilično razglednico življenja v objemu naše flore in favne. Skladbe, prežete z iskrivimi instrumentali in vokali domačih glasbenikov, so nepričakovano vedre, v njegovih croonerskih verzih pa je nekaj kreslinovsko ljudskega.
-
Kathryn Mohr: The Waiting Room
Narava prvenca ameriške kantavtorice Kathryn Mohr je edinstvena, skorajda zunajzemeljska. Delno je to mogoče pojasniti s tem, da je ploščo posnela med obiskom umetniške rezidence v zapuščeni tovarni na neki odročni islandski obali sredi ničesar. To je pretanjena in srce parajoča lo-fi mojstrovina, v kateri terenski posnetki igrajo enako pomembno vlogo kot glasbeničin krhki glas, ključno pa je tudi njeno zamolklo brenkanje po kitarah, ki abstraktnim skladbam daje oprijemljivejše ogrodje. Če bi avtorica pesmi opremila z bobni, bi se lahko kosale s kakšnimi dream pop klasikami iz devetdesetih let, k sreči pa jih je ohranila v surovi, ambientalni obliki, kar tem ležernim žalostinkam omogoči, da zares zadihajo, nas posrkajo vase in hipnotizirajo.
-
The Weekndu (s pravim imenom Abel Makkonen Tesfaye) ni lahko in je neke vrste mučenik sodobne pop krajine. Njegova besedila so vse bolj mračnjaško usodna, v zadnjem času namiguje tudi na konec glasbene poti – in glej, šesti album Hurry Up Tomorrow naj bi bil res njegov zadnji. Ključni trenutek je doživel leta 2022, ko je sredi koncerta izgubil glas, odgovornost za to pa pripisal stresu in pritisku, ki si ga povzroča sam. K dogodku se pogosto vrača, tudi tokrat, v besedilih, ki preprosto še najbolj izražajo … utrujenost.
-
Skupaj s prijateljema na ledenikih, v soteskah in grapah ni srečal žive duše, pač kdaj kavke, s katerimi so podelili hlebec sira. Dobrih 80 dni v prav toliko poglavjih v ustaljenem ritmu peklenske borbe, ki se vsak večer prekine s sladkobo gorskih zavetišč, vsakega drugačnega; vstopiti je kdaj težje kot v raj, nekoč so porabili dve uri, da so s cepini odstranili led z vrat koče, drugič so stopili dobesedno v paradiž, ko so prišli v gorski hospic samostanskih bratov sv. Bernarda. A v praznih zavetiščih često čudo – ob zmrznjenih odejah še knjižnice, sestavljene iz knjig, ki so jih pustili drugi alpinisti. In kaj je tam najidealnejše čtivo pri nekaj stopinjah Celzija? Kajpak pesniške antologije, kratek verz, ob katerem se ustaviš po celodnevnem prečenju gorovij. In najabsurdnejši užitek na gorskem zraku? – Cigara Toscano Extra Vecchio, ki ugasne šele, ko kadilec umre … Bogu za hrbtom, pod štiritisočaki, izvedo za pandemijo kovida. Jih je dosegel pri minus 10? V prvem valu, ko se zaprejo meje in ko po prelazih patruljirajo vestni karabinjerji, bi kot mož divjine vztrajal, a večinski glas ekipe prekine projekt. Naslednjo zimo ga rigoroznim italijanskim ukrepom navkljub izpeljejo, kar na stenah nad prepadi niti ni bilo težko, bolj dramatični so bili plazovi.
-
Nataša Kramberger: Po vsej sili živ
V romanu Primerljivi hektarji iz leta 2017 Nataša Kramberger (1983), letošnja prejemnica nagrade Prešernovega sklada, popisuje birokratske zaplete, ki jih doživlja, ko se kot prevzemnica kmetije odloči za ekološko pridelavo. Tegobam ob stikih s poklicnimi pospeševalci kmetijske produktivnosti se pridružijo vsevedni sosedje, prepričani, da brez špricanja vse počez in glomazne kmetijske mehanizacije iz vsega skupaj ne bo nič. Ko se avtorica nato malce obupano, malce posmehljivo pretika med temi reakcijami, dvomom pritrjuje narava. Podnebne spremembe in vremenski ekstremi se zgrinjajo od vsepovsod – in v nagrajenih esejih Po vsej sili živ ni prav nič drugače. Roman je prevzel formo setvenega koledarja, eseji pa kmalu ugotovijo, da koledarji ne držijo več, da so stare modrosti v spremenjenih razmerah nekoristne, da se je treba prebiti do modrosti v potu svojega obraza. In se učiti na napakah.
-
Jetnike v nacističnem koncentracijskem taborišču nenehno muči, ponižuje in razčlovečuje sadistični kapo, zato ga hočejo likvidirati, a ne vedo, kako – preveč so sestradani, preveč izmučeni in prešibki, da bi ga lahko zaklali. Potem se pa domislijo: vso hrano, ki jo dobivajo, bodo skrivaj dajali enemu izmed njih, dokler se ne bo tako okrepil, da bo lahko ubil kapoja. Tako se odvrti Rejenec, ki ga je leta 1970 posnel hrvaški auteur Vatroslav Mimica, toda revolucija vedno preseže pričakovanja. Nikoli je ne moreš načrtovati. Vedno jo spodnese boj za preživetje. In seveda – boj za oblast.
-
Nekoč v Posočju / Ema Kugler je odprla vrata pekla
Nekoč so v Posočju in v grapah Idrijce živeli staroverci, ki so potem izginili. Lahko da so še med nami, lahko pa da so mutirali v drevesa – recimo v hraste, ki so jih častili kot sveta drevesa. V filmu Nekoč v Posočju, posnetem po Medveščkovem magnum opusu Iz nevidne strani neba (2007), namreč vsa tista drevesa, ki jih Ema Kugler in njena DP-ja, Lev Predan Kowarski in Dejan Ulaga, ujamejo v idrijskem hribovju, izgledajo kot posmrtne mutacije ljudi, ki so živeli dobro in pošteno, tako da niso mutirali v črve – posmrtno življenje črva je čakalo koristolovce. Starovercem, ki sta jih v 14. stoletju pokončala križ in meč, bi se sodobni neoliberalni fašizem gabil (ne, ne bi ga imeli za nekaj »naravnega«), kakor bi se jim gabilo vse, kar podžiga nasilje (bili so proti fizičnemu kaznovanju otrok, tu pa se vse začne, ne), sovraštvo (verjeli so v moč mediacije, zato sprti osebi nista smeli iz hiše, dokler nista dosegli poravnave), atomizacijo (verjeli so v skupnost, mantro, da družba ne obstaja, bi vrgli črvom), občutek krivde (fraze »kriv si« niso nikoli uporabljali) in podnebne spremembe (človeka niso imeli za krono stvarstva, vzdrževali so red v naravi, z njo so živeli in ji šepetali, gozd je bil zanje edino svetišče).
-
Gunnar (Þröstur Leó Gunnarsson), islandski kmet, ki živi sam in samcat, bogu za hrbtom, tih in brez prijateljev, ne izgleda le kot najosamljenejši človek na Islandiji, temveč kot najosamljenejši človek na svetu. Drugi imajo doma avtomate za kavo – on bi moral imeti avtomat za antidepresive. In ko se ravno utaplja v oceanu svoje osamljenosti (ali pa v zimi svojega nezadovoljstva, če hočete), ga obišče odvetnik, ki mu pove, da bo država dolino, v kateri je njegova velika kmetija, zalila, tako da se bo moral preseliti, v zameno pa bo dobil obsceno količino denarja (milijone), kar je ponudba, ki je ne zavrne. A šele ko se preseli v hladni, sivi, apatični Reykjavík (kjer najame hišo), postane zares osamljen – zdaj šele občuti pravo, strupeno, morilsko osamljenost. Tem bolj, ker je analogen – in ker je povsem očitno z drugega planeta. Pico jé s krompirjem, steklenice vneto reciklira, tiste milijone pusti v begunskem centru, nikamor se mu ne mudi, obenem pa postane edino upanje 10-letnega Arija (Hermann Samúelsson), raznašalca časopisov, otroka ločenih staršev, hektičnih in kompliciranih, digitalnih in nevrotičnih. Včasih igrata šah, včasih gledata TV. V glavnem pa skupaj molčita.
-
Hočete videti film, ki dela vse, da se mu ne bi mogli upreti?
Imate radi lucidne, inteligentne, kinetične filme? Hočete videti tak film? Film, ki dela vse, da bi v njem uživali? Film, za katerega nočete, da vam ga kdo vnaprej pokvari? Film, pred katerega morate stopiti goli in bosi, brez vpogleda v napovednike in promocijske materiale? Hočete videti film, ki je totalno in kompletno na vaši strani? Film, ki vas hoče zapeljati? Film, ki se hoče igrati? Film, ki ni le rutinski in šablonski? Film, ki šablono – če nanjo že ravno naleti (in le kako v tem nasičenem, preigranem svetu ne bi!) – pošlje k vragu in ki to stori zdaj sarkastično, zdaj satirično, zdaj groteskno, toda v vseh primerih neusmiljeno? Hočete videti film, ki brezmejno uživa v svoji delikatni napetosti, svojem grozljivem naponu, svojem znanstveno-fantastičnem pritisku, svoji trilerski tenziji? Film, ki dela vse, da se mu ne bi mogli upreti? Film, ki je poln preobratov, komplikacij, skrivnosti in žmohta zeitgeista? Film, ki uživa v svoji zlobi, svojem suspenzu – in svojem espriju? Potem vam ne bom preveč pripovedoval in razkrival, ampak bom rekel le: perfekten fant (Jack Quaid Star) v supermarketu (kje pa?) sreča perfektno punco (Sophie Thatcher), tako da med njima naglo klikne, in ko sta že par, se s prijateljicami in prijatelji odpravita na bajni vikend, kjer na 101 način izkusita, zakaj je veliki francoski psihoanalitik Jacques Lacan rekel, da »spolno razmerje ne obstaja«.
-
»Moj životopis hočete, veš da res ne vem, kaj in kako začeti. Kako mi je misel študirati prišla? Ko sem bila 16 let stara, sem šla z atom na Dunaj in tam sem obiskala […] Belveder. Želja slikati se učiti, umetnica postati se me je z vso strastjo polotila, kakor je navada mojega temperamenta žali bog i potem kakor veš sem začela v domačem mesticu slikati i risati kakor sem vedila i znala.« S temi besedami je naša največja slikarka Ivana Kobilca (1861–1926) v pismu sestri Mariji pojasnila svojo odločitev za slikarski poklic. Ivane Kobilce sicer kot ženske niso pripustili na slikarske akademije, zato je študirala in kopirala stare mojstre v dunajskih galerijah, zlasti v Umetnostnozgodovinskem muzeju, nato pa je odšla po priložnosti in navdih v München, kjer se je vpisala na Šolo uporabnih umetnosti in nekoliko pozneje na zasebno šolo Aloisa Erdtelta.
-
08/02—31/12
-
TV komentar / Kako so prodali našega človeka
Piska teh vrstic sicer ne gleda pogosto košarke, ve pa nekaj o političnih in korpo strategijah, o ekonomiji in psihologiji, odnosih z javnostjo, taktikah, strateškem komuniciranju, novinarstvu in tudi o športnem novinarstvu, ki je en tak hibrid med propagando in informiranjem, bolj animacija gledalcev in poslušalcev kot novinarstvo. A jih nič ne obsojamo, športnih novinark in novinarjev: tudi šport kot dejavnost namreč najprej spada v razvedrilo, zato se gleda, športni novinarji so predvsem poganjalci tega cirkusa. Zato se v tem poslu tudi vsi tikajo – ker so pač na isti strani. In seveda je šport predvsem velik posel po vsem svetu, malo manj pa v majhnih državah, ki jih pač ekonomija obsega zatolče tudi na tem področju.
-
Odrasli, ki v usta vtikajo štrikec kapuce, morda niso najbolj nevpadljivi, dasiravno slogan »Vejpajte karkoli. Vejpajte kadarkoli.« napeljuje na uporabo pripomočka za uparjanje substanc, ki so ponekod še vedno nelegalne. Na prvi pogled običajna jopa s kapuco znamke Vaprwear omogoča priročno vejpanje, saj je črn ali rdeč štrikec v resnici cevka, napeljana v rob kapuce – mimogrede, lepa slovenska beseda zanjo je oglavnica – ter vodi do vejpa. Ta je priložen, zadeva pa naj bi bila kompatibilna z nekaterimi znamkami vaporizatorjev in večino e-cigaret. Ker uživanje marihuane človeka užeja, ponujajo še nahrbtnik, s katerim skrbimo za zadevanje in za hidracijo; iz cevke, ki gre skozi eno naramnico, lahko srkamo žlahtne hlape iz vaporizatorja, takisto umeščenega v naramnico, iz cevke v drugi, ki je povezana z rezervoarjem v nahrbtniku, pa vodo, ki jo je seveda mogoče nadomestiti s poljubno tekočino, tudi z alkoholom. Fino je, če ostanemo dovolj prisebni, da vemo, kaj pride skozi katero cevko, sicer pa je za lažje prepoznavanje tista s tekočino obarvana modro.
-
-
Julij Zornik / Oblikovalec zvoka, ki je z izostrenim umetniškim čutom obogatil več kot 260 filmov
Ta petek bo prejel nagrado Prešernovega sklada, najvišje priznanje za umetniško ustvarjanje pri nas. Ni namreč le eden najbolj zasedenih in plodovitih filmskih ustvarjalcev, temveč se ponaša tudi z »izostrenim umetniškim čutom«, ki »z mnogoterimi zvočnimi elementi podpre in obogati sporočilnost in učinek filmskih del«. V svoji bogati karieri je za oblikovanje zvoka prejel že deset nagrad vesna, najvišjih domačih filmskih nagrad, v zadnjih nekaj letih denimo za celovečerne filme Opazovanje (2023), slovensko manjšinsko koprodukcijo Morena (2021), ki je v Cannesu prejela prestižno nagrado zlata kamera za najboljši prvenec, in Zgodbe iz kostanjevih gozdov (2019), ki so premiero doživele na mednarodnem filmskem festivalu v Torontu. Potem so tu še Razredni sovražnik, Moja Vesna, Pero, Cent’anni in mnogi drugi filmi, že več kot 260 jih je. Poskrbel je tudi za zvok, ki je pomembno vlogo odigral v kratkem animirano-dokumentarnem filmu Urške Djukić in Émilie Pigeard Babičino seksualno življenje (2021), med drugim ovenčanem s cezarjem in Evropsko filmsko nagrado.
-
7. 2. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
6. 2. 2025 | Kultura
Če bi bilo več kulture, bi bilo manj problemov
"Ves čas poudarjam, da je kultura sestavni del naroda, tudi človeštva. Pa tu ne gre zgolj za kiparstvo, ampak kulturo nasploh. Kultura je tista, ki drži pokonci bistvo, ki oplemeniti družbo. Če bi bilo več kulture, bi bilo manj problemov, marsikaj bi lažje reševali. Danes pa je vse ravno nasprotno. Mislim, da bi bilo treba nekaj korenito spremeniti. Na žalost prinese samo kakšna katastrofa spet tisto človeško na dan, spodbudi ljudi k temu, da se spet združijo, da si pomagajo, da se slišijo."
-
6. 2. 2025 | Kultura
Strip o treh mušketirjih na gledališkem odru
V Slovenskem mladinskem gledališču (SMG) bodo 7. februarja ob 17.00 premierno uprizorili otroško predstavo Dogodivščine Zvitorepca, Trdonje in Lakotnika: Trije mušketirji po zgodbi pionirja slovenskega stripa Mikija Mustra. Letos namreč obeležujemo stoletnico njegovega rojstva. Sporočilo zgodbe legendarnih stripovskih likov je prijateljstvo, tovarištvo in pogum.
-
5. 2. 2025 | Kultura
Koliko denarja v Sloveniji porabimo za kulturne prireditve?
Statistični urad RS (SURS) je pred bližajočim se slovenskim kulturnim praznikom objavil nekaj podatkov za leto 2022. V tem letu je kultura k slovenskemu bruto domačemu proizvodu (BDP) prispevala 2,8 odstotka. Vsaj ene kulturne prireditve se je udeležila tretjina vprašanih, najbolj priljubljeni so bili koncerti.