-
Hočete videti film, ki dela vse, da se mu ne bi mogli upreti?
Imate radi lucidne, inteligentne, kinetične filme? Hočete videti tak film? Film, ki dela vse, da bi v njem uživali? Film, za katerega nočete, da vam ga kdo vnaprej pokvari? Film, pred katerega morate stopiti goli in bosi, brez vpogleda v napovednike in promocijske materiale? Hočete videti film, ki je totalno in kompletno na vaši strani? Film, ki vas hoče zapeljati? Film, ki se hoče igrati? Film, ki ni le rutinski in šablonski? Film, ki šablono – če nanjo že ravno naleti (in le kako v tem nasičenem, preigranem svetu ne bi!) – pošlje k vragu in ki to stori zdaj sarkastično, zdaj satirično, zdaj groteskno, toda v vseh primerih neusmiljeno? Hočete videti film, ki brezmejno uživa v svoji delikatni napetosti, svojem grozljivem naponu, svojem znanstveno-fantastičnem pritisku, svoji trilerski tenziji? Film, ki dela vse, da se mu ne bi mogli upreti? Film, ki je poln preobratov, komplikacij, skrivnosti in žmohta zeitgeista? Film, ki uživa v svoji zlobi, svojem suspenzu – in svojem espriju? Potem vam ne bom preveč pripovedoval in razkrival, ampak bom rekel le: perfekten fant (Jack Quaid Star) v supermarketu (kje pa?) sreča perfektno punco (Sophie Thatcher), tako da med njima naglo klikne, in ko sta že par, se s prijateljicami in prijatelji odpravita na bajni vikend, kjer na 101 način izkusita, zakaj je veliki francoski psihoanalitik Jacques Lacan rekel, da »spolno razmerje ne obstaja«.
-
»Moj životopis hočete, veš da res ne vem, kaj in kako začeti. Kako mi je misel študirati prišla? Ko sem bila 16 let stara, sem šla z atom na Dunaj in tam sem obiskala […] Belveder. Želja slikati se učiti, umetnica postati se me je z vso strastjo polotila, kakor je navada mojega temperamenta žali bog i potem kakor veš sem začela v domačem mesticu slikati i risati kakor sem vedila i znala.« S temi besedami je naša največja slikarka Ivana Kobilca (1861–1926) v pismu sestri Mariji pojasnila svojo odločitev za slikarski poklic. Ivane Kobilce sicer kot ženske niso pripustili na slikarske akademije, zato je študirala in kopirala stare mojstre v dunajskih galerijah, zlasti v Umetnostnozgodovinskem muzeju, nato pa je odšla po priložnosti in navdih v München, kjer se je vpisala na Šolo uporabnih umetnosti in nekoliko pozneje na zasebno šolo Aloisa Erdtelta.
-
08/02—31/12
-
TV komentar / Kako so prodali našega človeka
Piska teh vrstic sicer ne gleda pogosto košarke, ve pa nekaj o političnih in korpo strategijah, o ekonomiji in psihologiji, odnosih z javnostjo, taktikah, strateškem komuniciranju, novinarstvu in tudi o športnem novinarstvu, ki je en tak hibrid med propagando in informiranjem, bolj animacija gledalcev in poslušalcev kot novinarstvo. A jih nič ne obsojamo, športnih novinark in novinarjev: tudi šport kot dejavnost namreč najprej spada v razvedrilo, zato se gleda, športni novinarji so predvsem poganjalci tega cirkusa. Zato se v tem poslu tudi vsi tikajo – ker so pač na isti strani. In seveda je šport predvsem velik posel po vsem svetu, malo manj pa v majhnih državah, ki jih pač ekonomija obsega zatolče tudi na tem področju.
-
Odrasli, ki v usta vtikajo štrikec kapuce, morda niso najbolj nevpadljivi, dasiravno slogan »Vejpajte karkoli. Vejpajte kadarkoli.« napeljuje na uporabo pripomočka za uparjanje substanc, ki so ponekod še vedno nelegalne. Na prvi pogled običajna jopa s kapuco znamke Vaprwear omogoča priročno vejpanje, saj je črn ali rdeč štrikec v resnici cevka, napeljana v rob kapuce – mimogrede, lepa slovenska beseda zanjo je oglavnica – ter vodi do vejpa. Ta je priložen, zadeva pa naj bi bila kompatibilna z nekaterimi znamkami vaporizatorjev in večino e-cigaret. Ker uživanje marihuane človeka užeja, ponujajo še nahrbtnik, s katerim skrbimo za zadevanje in za hidracijo; iz cevke, ki gre skozi eno naramnico, lahko srkamo žlahtne hlape iz vaporizatorja, takisto umeščenega v naramnico, iz cevke v drugi, ki je povezana z rezervoarjem v nahrbtniku, pa vodo, ki jo je seveda mogoče nadomestiti s poljubno tekočino, tudi z alkoholom. Fino je, če ostanemo dovolj prisebni, da vemo, kaj pride skozi katero cevko, sicer pa je za lažje prepoznavanje tista s tekočino obarvana modro.
-
-
Julij Zornik / Oblikovalec zvoka, ki je z izostrenim umetniškim čutom obogatil več kot 260 filmov
Ta petek bo prejel nagrado Prešernovega sklada, najvišje priznanje za umetniško ustvarjanje pri nas. Ni namreč le eden najbolj zasedenih in plodovitih filmskih ustvarjalcev, temveč se ponaša tudi z »izostrenim umetniškim čutom«, ki »z mnogoterimi zvočnimi elementi podpre in obogati sporočilnost in učinek filmskih del«. V svoji bogati karieri je za oblikovanje zvoka prejel že deset nagrad vesna, najvišjih domačih filmskih nagrad, v zadnjih nekaj letih denimo za celovečerne filme Opazovanje (2023), slovensko manjšinsko koprodukcijo Morena (2021), ki je v Cannesu prejela prestižno nagrado zlata kamera za najboljši prvenec, in Zgodbe iz kostanjevih gozdov (2019), ki so premiero doživele na mednarodnem filmskem festivalu v Torontu. Potem so tu še Razredni sovražnik, Moja Vesna, Pero, Cent’anni in mnogi drugi filmi, že več kot 260 jih je. Poskrbel je tudi za zvok, ki je pomembno vlogo odigral v kratkem animirano-dokumentarnem filmu Urške Djukić in Émilie Pigeard Babičino seksualno življenje (2021), med drugim ovenčanem s cezarjem in Evropsko filmsko nagrado.
-
7. 2. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
6. 2. 2025 | Kultura
Če bi bilo več kulture, bi bilo manj problemov
"Ves čas poudarjam, da je kultura sestavni del naroda, tudi človeštva. Pa tu ne gre zgolj za kiparstvo, ampak kulturo nasploh. Kultura je tista, ki drži pokonci bistvo, ki oplemeniti družbo. Če bi bilo več kulture, bi bilo manj problemov, marsikaj bi lažje reševali. Danes pa je vse ravno nasprotno. Mislim, da bi bilo treba nekaj korenito spremeniti. Na žalost prinese samo kakšna katastrofa spet tisto človeško na dan, spodbudi ljudi k temu, da se spet združijo, da si pomagajo, da se slišijo."
-
6. 2. 2025 | Kultura
Strip o treh mušketirjih na gledališkem odru
V Slovenskem mladinskem gledališču (SMG) bodo 7. februarja ob 17.00 premierno uprizorili otroško predstavo Dogodivščine Zvitorepca, Trdonje in Lakotnika: Trije mušketirji po zgodbi pionirja slovenskega stripa Mikija Mustra. Letos namreč obeležujemo stoletnico njegovega rojstva. Sporočilo zgodbe legendarnih stripovskih likov je prijateljstvo, tovarištvo in pogum.
-
5. 2. 2025 | Kultura
Koliko denarja v Sloveniji porabimo za kulturne prireditve?
Statistični urad RS (SURS) je pred bližajočim se slovenskim kulturnim praznikom objavil nekaj podatkov za leto 2022. V tem letu je kultura k slovenskemu bruto domačemu proizvodu (BDP) prispevala 2,8 odstotka. Vsaj ene kulturne prireditve se je udeležila tretjina vprašanih, najbolj priljubljeni so bili koncerti.
-
5. 2. 2025 | Kultura
Zmagal strip o sliki, ki so jo zasegli nacisti
Na prestižnem mednarodnem festivalu stripa v Angoulemeju na jugozahodu Francije je minuli konec tedna prejel nagrado strip o sliki, ki so jo zasegli nacisti. Njegov avtor je Luz, nekdanji karikaturist pri pariškem satiričnem tedniku Charlie Hebdo, ki je bil leta 2015 tarča islamističnega napada.
-
5. 2. 2025 | Kultura
Protesti proti zmanjševanju proračuna za kulturo
Francoska vlada namerava znižati financiranje gledališke, filmske in javne radiodifuzne industrije, zato gledališki igralci obiskovalce pozivajo, da ob koncu predstav vstanejo v znak protesta proti zmanjševanju proračuna za kulturo. Oblikovali so tudi peticijo, ki jo je podpisalo 40.000 posameznikov, poroča francoska tiskovna agencija AFP.
-
4. 2. 2025 | Kultura
V galeriji Vžigalica bodo drevi odprli razstavo fotografinje, fotoreporterke in videodokumentaristke Mance Juvan z naslovom Dolina. Dokumentarno-umetniška razstava raziskuje vpliv industrializacije in industrijskega onesnaževanja v srednji Soški dolini v širšem kontekstu vsakdanjega življenja in lepote narave.
-
4. 2. 2025 | Kultura
Organizatorji EPK 2025 so za partnerja izbrali enega največjih onesnaževalcev v Evropi
Osrednja sindikata v kulturi, Zasuk in Glosa, sta se pridružila pozivu slovenskih in italijanskih okoljevarstvenikov in organizatorje Evropske prestolnice kulture (EPK) 2025 v Novi Gorici in Gorici pozvala k prekinitvi sodelovanja z družbo Alpacem, ki upravlja cementarno v Anhovem. Ta korak pričakujejo še pred sobotnim slovesnim odprtjem EPK.
-
4. 2. 2025 | Kultura
Putinova Intervizija kot konkurenca Evroviziji
Ruski predsednik Vladimir Putin želi, da bi kot konkurenco tekmovanju za pesem Evrovizije Rusija organizirala mednarodno glasbeno tekmovanje. V ponedeljek objavljen odlok predvideva glasbeno tekmovanje Intervizija, ki bi "za nadaljnji razvoj mednarodnega sodelovanja v kulturi in humanitarnosti" letos potekalo v Moskvi in Moskovski regiji.
-
4. 2. 2025 | Kultura
Odprli največji Banksyjev muzej v Evropi
V Madridu so odprli muzej, posvečen britanskemu ubranemu umetniku Banksyju, čigar identiteta še vedno ostaja skrivnost. V njem je na ogled 170 reprodukcij njegovih del v naravni velikosti. Med njimi so tudi njegovi najbolj znani murali oziroma freske.
-
3. 2. 2025 | Kultura
V Mali galeriji Cankarjevega doma v Ljubljani bo od 5. februarja do 21. aprila na ogled razstava fotografij z naslovom Bel dim, rjav odblesk, ki jih je Nik Erik Neubauer posnel med svojim enomesečnim bivanjem v New Yorku. V značilnem surovem in neposrednem duhu ulične fotografije se je osredotočil predvsem na prikaz vsakdanjega življenja v mestu, zaznamovanem z velikimi družbenimi in kulturnimi razlikami, na blišč in bedo metropole, v kateri lahko lagodno živijo le premožni.
-
3. 2. 2025 | Kultura
Glasbene nagrade grammy / Kdo je slavil na 67. podelitvi?
Beyonce, ki je na 67. podelitev glasbenih nagrad grammy prišla z 11 nominacijami, je prejela najbolj prestižno nagrado za album leta (Cowboy Carter) ter grammyja za najboljši country album in z Miley Cyrus še za najboljši country nastop dueta ali skupine (II Most Wanted).
-
1. 2. 2025 | Kultura
V Kinodvoru bo od 6. februarja na ogled film Samota. Islandska režiserka Ninna Pálmadóttir v nežnem in sočutnem prvencu raziskuje nejasno, a včasih ključno razliko med samoto in osamljenostjo.
-
31. 1. 2025 | Kultura
Vpogled v bogat opus enega najvidnejših arhitektov našega časa
V Centru Rog bo od 31. januarja do 15. marca 2025 na ogled pregledna razstava Boris Podrecca: Delto reke spremeniti v morje, ki ponuja vpogled v bogat opus enega najvidnejših arhitektov našega časa. Nastala je v koprodukciji Muzeja in galerij mesta Ljubljane in Centra Rog ter v soorganizaciji z Umetnostnozgodovinskim inštitutom Franceta Steleta ZRC SAZU.
-
Vokalna poptronika, ki izhaja iz naredi sam praks spalnične produkcije in ki generično pop pesmopisje nadomešča z bolj »kantavtorskimi« strategijami, po uspehih Kelly Lee Owens, Yaeji in sorodnih izvajalk dobiva še eno pomembno protagonistko. Druga plošča prodorne kolumbijske pevke/producentke zadene všečno ravnovesje med hedonizmom in introspekcijo, poživljajočimi in melanholičnimi stadionskimi petardami, hitro zapomnljivimi refreni in naprednejšimi produkcijskimi postopki. Žar njene iskrive muzike spominja na prominentne melodije in seksi vokale, značilne za pred- in porecesijska leta, ko smo plesali na indietronico, electroclash in sorodne plesne muzike. Karizmatična in spevna avtorska elektronika brez pretenzij.
-
Izid nove kratkometražne plošče svojeglavca iz Hackneyja je bil značilen in predvidljiv v svoji nepredvidljivosti – album se je nenapovedano pojavil izključno na YouTubu. Pet ali šest posnetkov, drug za drugim v enem kosu in brez naslovov. lucre je (ponovno) ne do konca sproducirana »demo« lepljenka sanjavega folk rocka, vendar s ključno novostjo, zaradi katere vse skupaj zveni popolnoma drugače. Za vokale ne poskrbi Blunt sam, niti jih ne prispeva ena od njegovih dosedanjih sodelavk, ampak danski pevec Elias Rønnenfelt. Njegov slog, barva glasu in interpretacija zahtevajo nekaj krogov privajanja, težko pa se je znebiti občutka, da bi raje poslušali glavno zvezdo ali preprosto instrumentalne posnetke.
-
Central Cee: Can’t Rush Greatness
Čeprav je Can’t Rush Greatness šele prva dolgometražna plošča britanskega pop rap zvezdnika Centrala Ceeja, se je njegov monotoni slog repanja izpel že davno pred njenim izidom. Da je avtor tako imenovani one trick pony, je v zadnjih letih dokazal s pozornost zbujajočimi singli, s katerimi se je v mainstreamu vzpostavil kot glavni ambasador britanskega drilla, na mlačnem prvencu pa jih je zgolj zbral na kup ter preostanek plošče zakrpal z večidel odvečnim in vselej sila repetitivnim polnilom. Tega je sicer nekoliko obogatil z gostujočimi verzi moštva britanskih in ameriških rap velikanov, a tem ne uspe zakamuflirati enoličnosti Ceejevih flowov, odsotnosti prave substance v njegovih besedilih in utrujajoče generičnosti beatov, ki začnejo zveneti postano že pred iztekom prve tretjine plošče.
-
Imamo prvi letošnji album, ki ne skriva želje po tem, da bi postal naslednji Brat, fenomen, ki presega okvire popularne kulture, monopolizira spletne diskurze, z agresivnimi piarovskimi postopki gradi kult in med feni spodbuja toksično obsesijo. Po albumih, ki so jih izdale Beyoncé, Dua Lipa in Charli XCX, je to še ena pop izdaja, utemeljena na dediščini plesne glasbe. Tretja plošča britanske avantpop pevke, plesalke in igralke, ki se je proslavila z minimalističnimi, ekstremno čutnimi komadi, prepredenimi z omamnimi šepetajočimi vokali, izpolnjuje vsa merila za pop blockbuster – erotična zunajzemeljska persona, privlačen koncept, enigmatično ime in impresivna zvočna podoba (poleg glavnega producenta Korelessa jo podpisujejo številni drugi sodelavci). Gre za svojstven hommage Madonnini klasiki Ray of Light (1998) in Björkini mojstrovini Homogenic (1997), baročno vizijo pop elektronike, ki velikopotezno jemlje od techna, trancea, klubske glasbe in onstran.
-
Ker so ti napisali tudi knjigo, dve ali celo več, bi delu lahko rekli knjižne recenzije v formi intervjuja. Torej široka zbirka intelektualnih in izkustvenih spoznanj. Od psihopatologije mafije, ki kraljuje z likom mafijskega očeta: vedno odsoten, vselej prisoten, zatorej arhetip nepremagljivega očeta, pa do komunikacijske ekologije, ki med drugim proučuje vpliv spola samostalnika na človekovo dojemanje sveta, saj prav predmetu določeni spol vpliva na to, iz katere perspektive gledamo nanj.
-
Neil Gaiman: Ocean na koncu poti
Angleški pripovednik Neil Gaiman (1960) – o njem se v zadnjem času govori in piše v negativnem kontekstu, več žensk ga je obtožilo spolnih zlorab in nasilja, založniki ter ustvarjalci televizijskih serij pa mu zato odpovedujejo pogodbe – je scenarist in pisec fantastične proze, vendar tudi raziskovalec in zbiratelj svetotvornih zgodb. Na podlagi sicer razpršenih (ostankov) virov je spisal recimo mitologijo severnoameriških staroselcev in nordijsko mitologijo. Ocean na koncu poti, lani preveden v slovenščino, je zgodba o odraslem, ki je v otroštvu veliko bral, recimo Zgodbe iz Narnije, in ki v silni grozi priklicuje Lewisovo Alico in se mu ob vrnitvi na mesto čudežnega vrne spomin na otroško epizodo. Zataval je k sosedovim, k trem generacijam žensk, izurjenih v ravnanju z onstranskim, in z namenom odrešitve so ga popeljale na čudežno potovanje. Navznoter.
-
MENT / Festivalski plonklistek
Leto je naokoli in za vogalom je ponovna izvedba festivala Ment, enega največjih glasbenih spektaklov v prestolnici, ki nam bo že 11. leto zapored omogočil, da z eno samo vstopnico štiri večere (in tri noči) romamo od prizorišča do prizorišča, saj bo na 13 odrih nastopilo dobrih 80 izvajalcev, za katere (zelo verjetno) še niste nikoli slišali. Gre namreč za »festival, ki ne stavi na moč velikih ’headlinerjev’ in takoj prepoznavnih imen«, temveč v naše kraje uvozi vzpenjajoče se ustvarjalce iz evropskega glasbenega podtalja, ki še čakajo na preboj.
-
Ste kdaj pomislili, v kakšen kaos in vrtinec čustev bi bili potisnjeni, če bi bili primorani zaradi naravne katastrofe, ki bi bila posledica podnebnih sprememb, za vedno zapustiti svoj dom, poleg vas pa še vsi vaši sosedje, prijatelji, sodržavljani? Kako bi se počutili, če vašega mesta in države sredi Evrope nenadoma ne bi bilo več, ker bi ju, denimo, poplavilo? Ne le da bi izgubili vse, postali bi povsem odvisni od neizprosnega birokratskega kolesja, ki bi vam novi dom kje stotine kilometrov stran naklonilo ali pa tudi ne. Prav nič več ne bi bilo samoumevno, niti to ne, da morajo družine ostati skupaj – morda bi v neki državi zatočišče ponudili le otroku, nadobudnemu nogometašu, ne pa tudi njegovi mami samohranilki, v kateri ne bi videli »dodane vrednosti«. In tudi, če bi vam uspelo oditi, je vprašanje, ali bi imeli vse potrebne papirje in ali bi vam uspelo dobiti dovoljenje za delo. Nenadoma bi bili hvaležni že za delo na črno, na katero v svojem prejšnjem življenju niste niti pomislili, ker vam ni bilo treba. Ker je bilo to delo za ljudi z družbenega roba. A zdaj ste podnebni begunec in to delo je morda vaša edina možnost za preživetje.
-
Medvedek Paddington, džungelski medvedek, Forrest Gump iz Peruja, je idealni priseljenec – tako je luštkan, da bi ga posvojil vsak ksenofob. Tako prijetno zmeden je in tako vljudno neroden, da nikomur niti na kraj pameti ne pade, da bi ga izgnal. To, da zna angleško, je zanj le plus. Prvi Medvedek Paddington je bil posnet leta 2014 – pred brexitom. Medvedek Paddington 2 pa je bil posnet po brexitu, zato ne preseneča, da medvedek, posvojenec londonske družine Brown, ki se tako lepo poda popoldanskemu čaju, pristane v ječi, kamor ga strpajo po zaslugi propadlega igralca, patološkega brexitskega kameleona. Ja, medvedek je žrtev brexita.