-
-
Lovro Zafred / Igralec, ki se na odru in pred kamero preizkuša v najrazličnejših vlogah
Je sedanji prejemnik Severjeve nagrade za igralske stvaritve v poklicnih gledališčih, ustanovljene v spomin na legendarnega filmskega in gledališkega igralca Staneta Severja. Žirija ga je v utemeljitvi označila kot enega najprodornejših igralcev mlajše generacije, kot ustvarjalca »izjemne energije, senzibilnosti in emocionalne eruptivnosti«, ki »v različne gledališke poetike vstopa neobremenjeno, odprto, s strastjo do oblikovanja igralske materije in veliko mero raziskovalnega duha«. Nagrado Sklada Staneta Severja je prejel za vloge v uprizoritvah zadnjih dveh sezon na odru svojega matičnega Slovenskega ljudskega gledališča Celje, kjer se je zaposlil kmalu po zaključenem magistrskem študiju dramske igre na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo: v Tolstojevi drami Oblast teme v režiji Maše Pelko, v avtorskem projektu po motivih življenja in dela Karla Destovnika - Kajuha Juriš režiserke Žive Bizovičar, v predstavi Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije Tiborja Hrsa Pandurja, ki jo je na oder postavila Livija Pandur, ter 3JA!, avtorskem projektu Matije Solceta.
-
24. 1. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
22. 1. 2025 | Kultura
»Ljudje, ki se jemljejo preveč resno, so ljudje brez dostojanstva«
"Žalostinke so slovo od razsvetljenskega sveta in se norčujejo iz sveta, v katerem smo se znašli in ki ga bolj kot ne obvladuje vraževerje. Tako gre razumeti tudi naslov pesmi, ki je hkrati dobeseden in ironičen."
-
22. 1. 2025 | Kultura
Sundance / Prvi veliki dogodek filmske industrije po požarih v Los Angelesu
V ameriški zvezni državi Utah se v četrtek začenja 41. izdaja filmskega festivala Sundance. Festival, ki slavi neodvisno pripovedovanje filmskih zgodb, bo do 2. februarja potekal tako v Park Cityju kot v Salt Lake Cityju. Sundance bo prvi veliki dogodek ameriške filmske industrije po uničujočih požarih v Los Angelesu.
-
21. 1. 2025 | Kultura
V Kinu Šiška bo v četrtek, 23. januarja, ob 19. uri projekcija dokumentarnega filma Čas nasproti naju, v katerem režiserka Simona Jerala z vnaprejšnjo nostalgijo tekom enajstih let snema svojega očeta Milana in skuša ujeti njegove modrosti, njun medsebojni humor, prijateljstvo, preden izpuhti. Po projekciji bo potekal pogovor z Veroniko Zakonjšek, filmsko kritičarko in predstavnico Društva slovenskih filmskih publicistov FIPRESCI, ter Simono Jerala, režiserko dokumentarnih filmov in filmsko kritičarko.
-
21. 1. 2025 | Kultura
»Videoigre so največji približek doživetja tujih sanj«
"Ustvarjam v nenavadnem mediju, ki se ves čas spoprijema z močnim nasprotovanjem in trenji, ceni pa ga zgolj peščica čudakov. Obenem je izjemno minljiv. Igro ponavadi ustvarjam približno pet let, vendar bo morda živela le tri. Konzerviranje računalniške umetnosti je resničen problem, ves čas izgubljamo digitalno zgodovino. Poskusi ohranjanja so večinoma neuspešni, saj bi bilo treba obenem ohranjati stroje in operacijske sisteme. Digitalna kultura se neustavljivo razjeda in razkraja. Ustvarjanje v digitalnem mediju spominja na gradnjo peščenega gradu. Leta in leta gradim kompleksne virtualne potopitvene svetove in prostore, polne zvokov, slik in premikanj, nato pa nekega dne preprosto prenehajo delovati in so izgubljeni. Že preprosta posodobitev operacijskega sistema lahko onesposobi vse moje igre. Ogromno časa in dela je treba, da jih naredim ponovno dostopne."
-
19. 1. 2025 | Kultura
»Potrebo po pisanju občutiš kot nekakšen pritisk«
"Za branje povsem zagotovo vem, da je to lahko oblika terapije, za pisanje pa nisem prepričana. Potrebo po pisanju občutiš kot nekakšen pritisk, da se izraziš, da oblikuješ neko zgodbo, idejo, like. Če bi bila to oblika terapije, ali bi to potem pomenilo, da kot človek potrebuješ terapijo in da zato postaneš pisatelj? Moram reči, da mi tak način razmišljanja ni blizu. Deluje preveč preprosto."
-
18. 1. 2025 | Kultura
V Kinodvoru bo od 22. januarja na ogled film Brutalist v režiji Bradyja Corbeta. Gre za epsko zgodbo o madžarskem arhitektu, ki po drugi svetovni vojni uresniči ameriške sanje, nato pa se v njih izgubi.
-
17. 1. 2025 | Kultura
»Za svoje pravice se nisem bala boriti, tudi z ostrim jezikom, če je bilo treba«
"Osnova kakršnegakoli odnosa je zame spoštovanje. Mimo oznake mlada/zrela/stara ustvarjalka je name mnogo bolj frustracijsko vplival odnos, ki je bil nespoštljiv. Raznoraznih šikaniranj sem se poskušala otresti z delom, to so prepoznali različni ljudje in me v tem podprli. Za to sem jim hvaležna in verjamem, da je to ena od poti. Moram pa priznati, da se za svoje pravice nisem bala boriti, tudi z ostrim jezikom, če je bilo treba. Verjamem pa, da ta bitka v prihodnosti ne bo več tako individualizirana, temveč se poraja novo okolje, ki bo te okvire preraslo."
-
17. 1. 2025 | Kultura
Znameniti ameriški režiser David Lynch je umrl v 79. letu starosti, je danes sporočila njegova družina. Vsestranski ustvarjalec, specializiran za nadrealistične misteriozne filme v slogu filma noir, je ustvaril vrsto vplivnih in kritiško priznanih umetniških del. Med širšim občinstvom se je najbolj proslavil s televizijsko serijo Twin Peaks.
-
Čeprav Perverts (predvsem zaradi razvlečenih uvertur) traja kar uro in pol, ameriška kantavtorica Ethel Cain vztraja, da gre za malo ploščo (EP). Verjetno zato, ker je plošča na njeni ustvarjalni poti precej radikalen slogovni zasuk, ki naj bi bil v kontekstu celotnega opusa zgolj krajši obvoz. Avtorica si je namreč ime zgradila predvsem z otožnimi indie pop baladami, ki so navdih prav toliko črpale iz goth rocka kot iz americane – je kakor nekakšna Lana Del Rey s planeta Bizarro – Perverts pa je izrazito doomerski, temačen, teatralen in ambientalen izdelek, ki ni le sila melanholičen, temveč tu in tam celo rahlo srhljiv, pa tudi besedila se večidel berejo kot sinopsisi kakšnih obskurnih arthouse grozljivk.
-
Avstrijski pionir kitarsko generirane in procesirane ambientale in nojza Fennesz se je nove plošče lotil z disciplino in delovno etiko. Produciral je od zgodnjega jutra do večera s kratkim vmesnim premorom, začel pa je iz ničle, brez konceptualnega izhodišča, in končal šele, ko je bila plošča nared. Ni delal na obroke, le pridno je sestavljal – košček za koščkom. Mosaic je skupek dolgih ambientalnih posnetkov oziroma povsem zračnih zvočnih krajin, pri katerih je temeljni postopek raztezanje lebdečih in počasi razvijajočih se tonov in harmonij z občasnimi, a nevsiljivimi intervencijami kitarskega strunanja in predenja distorzije. Stopnjevanje je prisotno, a je potrpežljivo in subtilno. Glasba za meditacijo.
-
the innocence mission: midwinter swimmers
Glas gonilne sile ameriškega indie tria Karen Peris od nekdaj zveni angelsko krhko, kot da bi se lahko kadarkoli zlomil in izpuhtel v eter. A podobno kot pri Mazzy Star tudi dekliška barva njenega glasu zmore v vsakdanjih podobah, predstavljenih v preprostem jeziku, izraziti široko paleto čustev v trikotniku hrepenenje-upanje-žalost. To velja tudi za že trinajsti album, ki bo fenom britanskega folka in kalifornijskega ter francoskega psych popa šestdesetih let zvenel precej familiarno, kot kak star znanec, četudi je kombinacija nosilnih glasbenih motivov zadovoljivo sveža. Plošča prinaša spokojen komorni folkovski izraz s prefinjenimi aranžmaji za nežne duše, ki iščejo katarzo v razneženem kantavtorstvu.
-
Ajs Nigrutin: TI SI AJS NIGRUTIN
V kotičkih nekdanje skupne federacije so se nekoč zganjale resne, živahne in povsem sodobne raperske prakse. Pionirji so bili Hrvati, ki so čisto pravo sceno postavili že v devetdesetih letih, sledili so Srbi. Bad Copy so tisti zajebantje, ki so na prelomu tisočletja precej pripomogli k temu, da je Beogradu le uspelo dohiteti Zagreb in postati ena od dveh hiphoperskih prestolnic prostora ex-YU.
-
Njegov nauk je radikalen: hodi bos, živi v bivališču brez elektrike, straniščne školjke in vodovoda, a s solarnimi paneli in z zbiranjem deževnice, zelenjavni vrt gnoji z lastnim urinom in blatom, zobne ščetke naredi iz poganjkov mladih dreves, tok bivanja uravnava po naravnem koledarju etc.
-
Peter Handke: Moj dan v drugi deželi
Tokratna novela Petra Handkeja (1942), nobelovca – sicer kontroverznega, saj se je mimo literarnih dosežkov v zadnjih desetletjih proslavil z relativiziranjem genocida v Srebrenici in podpiranjem Slobodana Miloševića – s severne strani meje, ki je pisal tudi o materi Slovenki in njenemu »rodu« posvetil dobršen kos svoje književnosti (ne le s Ponovitvijo ali napol dramskim besedilom Še vedno vihar), zraven pa prevajal zamejske koroške literate, se – spet – ukvarja s prehodom. Kot že kakšna njegova prejšnja novela, recimo Trenutek pravega počutja. S trenutkom polnosti in pravega počutja, ki ga doživi sadjar, obseden z demoni, ob srečanju s skrivnostnim možakom, skritim v skupini drugih, kar vse malo spominja na hojo po vodi in nasvete ribičem ob nekem drugem jezeru v nekem davnem času.
-
Kakšen utrip ima telo skupnosti?
»Kako razumeti telo, ki se na vse pretege trudi preseči svoje okvirje in se porozno spaja z okolico? Kako izkoristiti zadušljivo saturirano okolje v prid utripajočega telesa? Kako preživeti svet presežka?« Tako se v težko pričakovani prihajajoči predstavi POČEMUČKA: 150 BPM sprašujejo Klemen Kovačič, Aljoša Lovrić Krapež, Filip Mramor in Domen Novak – četverica, ki sestavlja mlad in prodoren gledališki kolektiv Počemučka. »Glasbeno-gledališko predavanje s srčnim utripom«, ki v srčiko uprizoritve postavlja motiv kože, bo v produkciji ljubljanskega Gledališča Glej in novomeškega Anton Podbevšek Teatra premierno zaživel 25. januarja v Stari mestni elektrarni v Ljubljani (ki jo upravlja Bunker, ta pa se je ekipi pridružil kot koproducent s prostorom) in 7. februarja še na odru Anton Podbevšek Teatra.
-
Roparsko gnezdo se je pred nekaj leti končalo tako kot nekoč Francoska zveza: briljantni, dobro zakonspirirani, presenetljivi mastermind losangeleške roparske tolpe – natakar Donnie Wilson (O’Shea Jackson Jr., alias OMG) – plen na koncu spoka v Panamo, sam pa zbeži v Evropo.
-
Spomnite se Ljubezenske zgodbe: ko je Jenny (Ali MacGraw) končno srečna, dobi redko bolezen in umre. Ali pa se spomnite Cvetja v jeseni: ko je Meta (Milena Zupančič) končno srečna, umre. In ja, njen srčni zastoj deluje kot oblika redke bolezni. Natanko to pa se tudi zgodi v romanci Živiva v času: ko je Almut (Florence Pugh), velika, nagrajena, michelinska chefinja, nekdanja umetnostna drsalka, končno srečna, ko torej končno trči ob Tobiasa (Andrew Garfield), moškega svojih sanj, in doživi vse največje romantične klišeje (s temi ni nič narobe, saj romantiko in ljubezen skupaj držijo prav klišeji, stereotipi, konvencije, rituali ipd.), dobi redko bolezen.
-
Tajkuni, ki so prepričani, da bodo zamenjali Boga
Ko se Mumbaj prebudi, se prebudi kapitalizem – prižgejo ga milijoni, ki jih je strah to imenovati dom. Med njimi so tudi Parvati (Chhaya Kadam), Prabha (Kani Kusruti) in Anu (Divya Prabha), medicinske sestre v eni izmed bolnišnic. V Mumbaju je brezmejna gneča, zdi se, kot da tam živijo vsi ljudje tega sveta, toda Parvati, Prabha in Anu – nevidne proletarke, rešiteljice socialne države – so samske. Prva je vdova, mož druge je takoj po aranžirani poroki stegnil v Nemčijo (in izginil brez sledu), tretja pa dejta, a z muslimanom (Hridhu Haroon), tako da mora to – v deželi, ki jo je avtokratski, fašistoidni premier Narendra Modi nacionalistično razslojil in preuredil – prikrivati. Mesto ti pomaga pozabiti na ljubezen, slišimo. Tu čas mineva hitreje – navadiš se na minljivost. In tisto, kar ostane od ljubezni, požre svetloba telefona.
-
18/01 ob 20. uri
-
Najprej moramo povedati, da smo ob gledanju intervjuja s predsednico Natašo Pirc Musar v nečem uživali: namreč v ravni pogovora, ravni uporabljenega jezika, bontonu in vedenju obeh, predsednice in novinarke TV Slovenija Tanje Gobec. Utrujeni smo od domačijskega, krampastega vedenja slovenskih politikov (in novinarjev), ki mislijo, da je nekaj pristnega v tem, da se vedejo, kot da so pravkar prišli s partije tenisa ali pa iz hleva (kar je popolnoma enako, da ne bo dvoma). Nataši Pirc Musar moramo prav čestitati, ker je doumela, kaj je tisto, kar je Milana Kučana, Janeza Drnovška in ne nazadnje tudi Boruta Pahorja delalo državniške: da se znajo obnašati, da poznajo pravila bontona in da govorijo izbrano, pozorno do jezika. Saj se zdi irelevantno, a to državnika loči od nas, raje. Morda sicer niso taki (Pahor je ob izklopljenih kamerah hitro prostaški), je pa to vedenje učinkovito. A je že tako, da se v družbah, kjer se držijo pravil vedenja, dejansko tudi lažje pogovarjajo, ker s tem vsebina prevlada nad formo, naj se sliši še tako absurdno. Forma pomaga, da vsebina pride v ospredje.
-
Oblikovalski studio iz Stockholma je postavil prvi službeni rollercoaster, ki je pri nas v neposrečenem prevodu znan kot vlakec smrti, na svetu. Razkrili so ga ob nedavnem preimenovanju studia iz PJADAD v The Great Exhibition, Velika razstava, z njim pa so želeli dokazati predanost nekonvencionalnim zamislim in verjetno narediti vtis na naročnike, med katerimi je tudi Ikea. V čast predelu človeških možganov, ki je med drugim odgovoren za ustvarjalnost, so vlakec poimenovali The Frontal Lobe, čelni reženj. Skupna dolžina živo rdečih tračnic, ki se vijejo skozi prostore, je 60 metrov, proga se dvigne na dobre tri metre višine, zanjo pa so porabili štiri tone in pol jekla. Vagonček, v katerem lahko sedi ena oseba, je oblikovan kot visoko sijajen srebrn valj, poleg zaposlenih in naročnikov se lahko z njim peljejo tudi obiskovalci. Studio ima na svoji spletni strani trgovino, ki še ne deluje, bo pa v njej poleg bombažnih majic in gasilnega aparata v obliki glave Bertolda Brechta za četrt milijona evrov mogoče kupiti celo pisarniški vlakec smrti.
-
-
Živa Bizovičar / Gledališka režiserka, ki jo zanima pogled z različnih zornih kotov
Živa Bizovičar (1998) je gledališka režiserka, ki je kljub mladosti nase opozorila že z vrsto odmevnih uprizoritev ter domače gledališko prizorišče obogatila z izvirnim, svežim in avtentičnim gledališkim jezikom ter kompleksno avtorsko senzibilnostjo. Že v času študija gledališke režije na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) je za režijo Zajčeve Jagebabe prejela študentsko Prešernovo nagrado. Njen prvi projekt na profesionalnem odru, avtorska predstava Žene v testu, ki jo je režirala v ljubljanski Drami v sklopu projekta Čakajoč Supermana, pa je prejel Šeligovo nagrado na Tednu slovenske drame, nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije ter Borštnikovo nagrado za celosten pristop k obdelavi gradiva. Temu je na odru SLG Celje sledil Juriš, avtorski projekt po motivih življenja in dela pesnikov Karla Destovnika Kajuha in Franceta Balantiča, ki ji je – oziroma jima je, saj sta nagrado dobila skupaj z dramaturgom Nikom Žnidaršičem – lani prinesel še Borštnikovo nagrado za avtorski koncept in dramatizacijo.
-
17. 1. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
15. 1. 2025 | Kultura
Ali ima človek pravico, da se odloča o lastni smrti?
Na odru Male Drame bo v petek, 17. januarja, ob 20. uri premiera prve slovenske uprizoritve drame Bog znanega berlinskega odvetnika in pisatelja Ferdinanda von Schiracha. Predstavo, ki obravnava aktualno etično dilemo - vprašanje zdravniške pomoči pri umiranju, je režiral Peter Petkovšek.
-
15. 1. 2025 | Kultura
Na Velikem odru Mestnega gledališča ljubljanskega bo v četrtek, 16. januarja, ob 20. uri krstna uprizoritev drame Zakaj sva se ločila filmske režiserke, scenaristke, dramatičarke in dramaturginje Katarine Morano ter gledališkega režiserja in soavtorja scenarijev Žige Divjaka. Z uprizoritvijo najnovejšega besedila bosta pred nami razgrnila in raziskovala najintimnejši zemljevid partnerskega odnosa dveh sodobnih ljudi.V predstavi bosta nastopila Jana Zupančič in Matej Puc.
-
14. 1. 2025 | Kultura
V prvem preddverju Cankarjevega doma bodo danes ob 20. uri odprli razstavo Dušan Jovanović - kulturni terorist, ki bo predstavila življenje in delo gledališkega ustvarjalca, ki je pomembno zaznamoval 20. stoletje. Razstavo sta pripravila Slovenski gledališki inštitut in Cankarjev dom.