• Gregor Kocijančič

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Plošča

    Car Seat Headrest: The Scholars

    Po pandemičnem spodrsljaju Making a Door Less Open (2020), s katerim se je lo-fi čarovnik Will Toledo, eden od nespornih protagonistov ameriške indie rock scene, odločno oddaljil od svojih korenin in se preizkusil v pestri, a zmedeni mešanici žanrov, pri kateri so taktirko prevzeli synthi, gre lahko pri njem vse le še navzgor. In res – točno pet let kasneje je dostavil velikopotezni projekt The Scholars, ki je že njegov trinajsti dolgometražni album (in peti, ki ga je posnel skupaj z bendom). Z njim dokaj uspešno popravi vtis, a izdelek vrhuncem Toledovega opusa vseeno ne seže niti do kolen.

  • Bernard Nežmah

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Knjiga

    Iztok Geister: Soočenje z naravo

    Bard narave, član legendarne umetniške skupine OHO s konca šestdesetih let, je danes kot esejist najprodornejši opazovalec narave. Ne kot pisec hvalospevov lepot prirode, ampak kot premišljevalec o človekovem odnosu do nje. Njegov topos je divjina, njegova kritika pa namenjena človeškemu polaščanju divjosti, ki se kaže denimo v akcijah pogozdovanja gozdov po požarih. Ta aroganca pač predpostavlja, da priroda ni sposobna samoobnavljanja, saj je vendar človek tisti, ki ve, kaj je zanjo najbolje. Geister v knjigi to demantira z vrsto zgledov, ki kažejo, kako so se živali in rastline sposobne prilagoditi spremembam okolja. Da bi to uvidel, pa moraš divjino najprej proučevati. Avtor resda ni poklicni biolog, je namreč mislec, ki znanja ne akumulira, da bi ga predajal klasificirano urejenega, ampak da bi radovedno sledil logiki divjega. Antropolog Claude Lévy-Strauss jo je v Divji misli povzdignil v temo znanstvenega raziskovanja in jo statusno izenačil s kulturo, Geister pa jo približa sleherniku. Divjina ima zmogljivost, da se preoblikuje, kot na primer brezov pedic v Angliji, ki je bil sredi 19. stoletja belo obarvan s tankimi črnimi črtami, potem pa se je do konca stoletja preoblikoval v črnega. Barva je varovalo pred plenilci, toda ko je industrijsko onesnaževanje počrnilo breze, je našel boljši ščit v črnini. In ko so vladni ukrepi spet spremenili okolje, je stoletje kasneje črni pedic znova postal redkost.

  • Matej Bogataj

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Knjiga

    Ottessa Moshfegh: Moje leto počitka in sprostitve

    Ameriška pripovednica Ottessa Moshfegh (1981), prepoznana kot glas nove generacije in senzibilnosti, postavlja svojo protagonistko, po vseh merilih privilegirano mlado, izobraženo in gmotno preskrbljeno, v čas, ko se odreče svetu. V čas tik pred zrušenjem Dvojčkov. Zaposlena in s podplačanim, ne vedno glede kompetenc in nalog razvidnim delom v galeriji sodobne umetnosti v New Yorku, kjer razstavljajo (tudi) nagačene hišne ljubljence in živali vobče, se med odmori in sicer odmika v omaro, v zapik, kjer v spanju najde mir pred stresnim in hitrim tempom življenja in dela v prestolnici sodobne umetnosti.

  • Dora Trček

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura

    Prijateljstvo, ki preživi smrt

    V FX-ovi novi nadaljevanki Dying for Sex (Umreti za seks), ki si jo je od aprila mogoče ogledati na pretočni platformi Hulu, protagonistka Molly (igra jo Michelle Williams) nekega navidez povsem običajnega dne s svojim odtujenim možem obišče partnersko terapijo. Težava je (tudi) v tem, da, odkar je bila Molly diagnosticirana z rakom na dojki, ne seksata. Najbrž zato, ker sta se njuni vlogi moža in žene sčasoma preobrazili v vlogi negovalca in pacientke, morda zato, ker ga je »njena plešasta glava preveč spominjala na njegovega očeta«. In ker ga njene prsi preveč spominjajo na mastektomijo, ki ga nenehno opominja, da jo lahko izgubi. Ampak zdaj je zdrava, ni mu več treba skrbeti zanjo, v čem je problem? Vse, kar si želi, je, da bi se je dotaknil, si jo poželel. Terapijo prekine klic, izkaže se, da gre za Mollyjinega zdravnika. Ta ji sporoči usodno novico: najnovejša biopsija je pokazala, da se je rak po dveh letih vrnil. Ne samo to – Molly ima v resnici metastatski rak dojke, ki se je razširil na kosti, možgane in jetra. Diagnoza torej pomeni neizbežno smrt.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Diplodok

    Diplodoku, dinozavrčku, ki hlepi po dogodivščinah in ki si želi, »da bi bil sam«, brez očeta in mame, se zgodi to, kar se v komediji Sam doma zgodi malemu Macaulayu Culkinu – ostane sam. Njegovi starši izginejo. Le da ne odpotujejo, kot Culkinovi, ampak jih avtor stripa, v katerem nastopa Diplodok, izbriše. Zradira. Diplodok pa v zadnjem trenutku zbeži v multivesolje, kjer sreča čarovnike, profesorje in začarane miške, ki skušajo ugotoviti, kdo ali kaj povzroča te katastrofalne beline, te srhljive praznine, te strašne izbrise, tem bolj, ker vsi ti animirani liki spoznajo, da jim grozi kolektivni izbris – konec sveta. Diplodok, čudovita, lucidna kombinacija igranega in animiranega filma, je metafikcija in pol – liki ne spoznajo le, da so narisani, ampak tudi, da je izbris, ki jim grozi, človeškega izvora. Tako kot so človeškega izvora podnebne spremembe, ki z izbrisom grozijo človeštvu. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Thunderbolti*

    Marvelovo filmsko vesolje je dobilo nov superjunaški paket, le da likvidatorka Yelena Belova (Florence Pugh), sestra Črne vdove, John Walker (Wyatt Russell), alias Ameriški agent, in Ava Starr (Hannah John-Kamen), alias Duh – odpadki superjunaškega metavesolja – ne veljajo le za antijunake, marveč tudi za nejunake. Minorni so, odpisani in zavoženi, popolni luzerji, B-vengers brez renomeja, zavedajo se svoje anonimnosti, vedo, da je z njimi nekaj narobe – zakaj mislite, da je zraven njih zvezdica? Ker potrebujejo priložnost za junaštvo in odrešitev, jih trumpovska, pučistična, diktatorska direktorica Cie (Julia Louis-Dreyfus), ki hoče zabrisati sledi za svojo vpletenostjo v genetski inženiring (in ki je tudi sama odpadek Marvelovega supervesolja, nadaljevanja Črnega panterja), pošlje na tajno misijo, za katero pa se izkaže, da je past, ki jo po zaslugi Buckyja Banesa (Sebastian Stan), alias Zimskega vojaka, zdaj kongresnika, in Rdečega varuha (David Harbour), zdaj šoferja, preživijo, tako da so pripravljeni na »finalni« spopad z diaboličnim, nepremagljivim, neuničljivim, vsemogočnim Bobom (Lewis Pullman), produktom genetske travme.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Živali ne govorijo – besede bi vse pokvarile

    Spomnite se Biblije: Bog je bil tako jezen na ljudi, ki so, kot bi rekel Predinov Praslovan, zajebali vse, kar se je zajebat dalo, da jih je zalil s povodnijo. Pri življenju je pustil le Noetovo družino – in živali. Valovanje, briljantna stvaritev latvijskega animatorja Gintsa Zilbalodisa, ki ni le mojstrovina, temveč definicija animiranega filma, je videti kot nadaljevanje Biblije – tu je Bog očitno že tako razkačen, da pri življenju ne pusti niti Noetove družine. Ne, pri življenju ne pusti niti vzorca človeštva.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Pokopališča so velik biznis

    David Cronenberg, ki je pred nekaj leti izgubil ženo, se je vrnil – con gusto. Morbidnost, obsedenost, mutacije, paraziti, strah pred stikom in okužbo, nasilnost seksa, seksualizacija tehnologije, nadležnost človeškega mesa, razpadanje telesa – to so njegove teme. In vedno se jim je posvetil tako, kot se kanibal posveti dojenčku. Spomnite se le Sterea, Zločinov prihodnosti, Srha, Besnila, Zalege, Skenerjev, Mrtve cone, Videodroma, Muhe, Smrtonosnih dvojčkov, Golega kosila, M. Butterfly, Trka, Eksistence, Pajka in Kozmopolisa. Ne, v Cronenbergovih očeh ljudje niso božja bitja. Ali pa je Bog bitje brez estetskega čuta – če samo pomislite na staranje, razpadanje, bolezni. Cronenberg vse to – staranje, razpadanje, bolezni – vsaj estetizira. Stvarnik »novega mesa«. Bog z estetskim čutom. »Zobje ti gnijejo zaradi žalosti,« dahne dentist kanadskemu podjetniku Karshu (Vincent Cassel). Zobje zaznavajo čustva – in reagirajo. In zobje se ne motijo – Karsh, samozvani »nekonfesionalni ateist«, še vedno žaluje.

  • Izak Košir

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Do 01/06

  • Stanka Prodnik

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  TV

    Ste bogati? Direktor? Vodja tujega podjetja? Na RTV Slovenija vas razumejo. 

    Človek včasih res ne ve, kaj bi si mislil. Naj za začetek stopimo kar dobro v medpraznični čas, moramo se namreč ustaviti v oddaji Dnevnik, ki je bila na TV Slovenija predvajana že 25. aprila. Govor je o prispevku novinarke Tadeje Anžlovar, ob katerem je celotna naša družina jokala – hlipanje pa se je slišalo iz celotne naše soseske, saj se je vsem po vrsti dobesedno trgalo srce. Odmevov sploh nismo gledali tisti dan, ker smo še vedno jokali, tako pretreseni ob grozljivi zgodbi, ki nam jo je predstavila ta pogumna ženska – Tadeja Anžlovar!

  • Saša Eržen

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Hudo

    Okrogli šotor

    Drevesni glamping najdemo v turistični ponudbi tudi pri nas, od hišic na drevesu do platojev in postelj, ki prosto visijo z drevesnih krošenj in jih obdaja le mreža proti mrčesu. Za ceno enoletnega pavšala v avtokampu pa lahko pri francoskem podjetju iz Aix en Provence nabavimo okrogli šotor, imenovan cocoon tree, kokon, ki ga je treba vpeti med tri ali štiri drevesa, kot nekakšno gnezdo. Ker ima trimetrski premer, morajo biti drevesa, na katera ga pripnemo oziroma obesimo, med sabo oddaljena vsaj pet metrov, pa seveda čvrsta in vzdržljiva. Tri osebe ga lahko sestavijo v treh urah, vanj položijo tla iz vezanih lesenih plošč in nanje blazino, ki pomeni kraljevsko ležišče, široko 2,4 metra. Sferični šotor ima tri odprtine: dve za okni in eno za vhod, do katerega se je mogoče vzpeti po leseni lestvi ali mreži iz vrvi. Aluminijasta konstrukcija je izdelana v Nemčiji, kovinski konektorji v Franciji, membrana pa na Portugalskem – po želji je lahko tudi prosojna ali delno prosojna, na primer na zgornji tretjini. Če v bližini ni dreves, lahko zadevo postavimo na štiri noge.

  • foto: Igor Škafar

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Ulica

    Tilen

  • Dora Trček  |  foto: Matjaž Rušt

    9. 5. 2025  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Portret

    Tina Perić / Pisateljica in prevajalka, ki je literarni prvenec posvetila izbrisanim

    Zdi se nenavadno, a otepa se naziva pisateljica, češ da še zdaleč nima dovolj kilometrine zanj. Pa vendar – njen knjižni prvenec Ćrtice, ki je lani izšel pri založbi Goga, je bil nedavno uvrščen v deseterico nominirancev za nagrado kresnik za najboljši slovenski roman. Še prej je na Slovenskem knjižnem sejmu prejel plaketo za najboljši literarni prvenec leta. Žirija ga je opisala kot knjigo, »ki nagovarja vse generacije, od mladih, ki bi jo morali brati za maturo, do starejših, ki iščejo globlje razumevanje zgodovinskih in osebnih zgodb«, in kot delo, ki ima »moč, da lahko postane kultna umetnina za bralce s področja celotne bivše Juge in širše«. Roman namreč tematizira enega najtemnejših madežev slovenske zgodovine, izbris, ki se je pripetil tudi v njeni družini in zaznamoval še tisoče drugih.

  • Damjana Kolar

    9. 5. 2025  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • DK

    7. 5. 2025  |  Kultura

    »Gledala sem, kako trava raste«

    V Zgodovinskem atriju Mestne hiše bodo danes ob 18. uri odprli razstavo fotografinje Katje Goljat z naslovom Gledala sem, kako trava raste. Gre za multisenzorični projekt, ki v ospredje postavlja zdravilne rastline in raznoliko skupnost slovenskih zeliščarjev in nabiralcev.

  • STA

    6. 5. 2025  |  Kultura

    Film Gregorja Božiča kandidat za evropsko filmsko nagrado

    Kratki film Navadna hruška Gregorja Božiča je na pravkar končanem festivalu kratkega filma v nemškem Oberhausnu prejel nagrado mednarodnega združenja filmskih kritikov Fipresci ter nagrado, s katero je postal kandidat za evropsko filmsko nagrado za kratki film.

  • DK, STA

    5. 5. 2025  |  Kultura

    Pregled sodobnoplesne ustvarjalnosti zadnjih let bo vseboval deset predstav

    V Ljubljani bo od 6. do 10. maja potekal 12. bienale sodobne plesne umetnosti v Sloveniji - Gibanica. Pregled sodobnoplesne ustvarjalnosti zadnjih let bo vseboval deset predstav, med katerima sta tudi zmagovalni predstavi prejšnjega bienala. Festivalu bo sledila regionalna platforma Moving Balkans, ki bo povezala Ljubljano, Reko in Zagreb.

  • STA

    5. 5. 2025  |  Kultura

    Tomaž Šalamun nominiran za prestižno kanadsko nagrado za poezijo

    V ožji izbor nominiranih del za kanadsko prestižno Griffinovo nagrado za poezijo je strokovna žirija uvrstila prevod izbranih del slovenskega pesnika in prevajalca Tomaža Šalamuna Poljubi oči miru, ki so v angleškem prevodu Briana Henryja izšla pod naslovom Kiss the Eyes of Peace. Po mnenju žirije Šalamunovo delo vrača vero v slavo in moč poezije.

  • STA

    5. 5. 2025  |  Kultura

    Sigfried Uiberreither, Hitlerjeva podaljšana roka, je bil na slovenskem Štajerskem odgovoren za nasilno germanizacijo

    Avstrijki zgodovinar Stefan Karner se podpisuje pod prvo celovito biografijo šefa civilne uprave takratne Spodnje Štajerske, nacističnega gauleiterja Sigfrieda Uiberreitherja. Monografija z naslovom Gauleiter Uiberreither. Zwei Leben je nedavno izšla pri avstrijski univerzitetni založbi Leykam.

  • STA

    5. 5. 2025  |  Kultura

    »Čeprav sem fizično večino časa v tujini, doživljam Slovenijo kot svoje izhodišče in notranji kompas«

    Jernej Barbič je eden vodilnih strokovnjakov na področju računalniške grafike in simulacij. V torek je postal prvi Slovenec, ki je kadarkoli v zgodovini prejel oskarja za znanstvene in tehnične dosežke na področju filma. Ta dosežek mu pomeni ogromno, saj je že od mladih nog sanjal o tem, da bi s svojim delom pustil sled v svetu.

  • Uredništvo

    4. 5. 2025  |  Kultura

    »To je referendum po nareku kapitalizma, ki potrebuje neumnega in neobčutljivega delavca«

    "Ta referendum je dejansko usmerjen proti slovenski umetnosti. Ljudje se bodo odločali o tem, ali kot narod potrebujemo umetnost ter umetnike ali pa nam zadostuje le ceneno veseljačenje. Umetnost je državotvorna. Vedno je bila, še posebno pa pri tako majhnem, vendar z umetniki obdarjenem narodu. Če bodo zavedeni in nahujskani ljudje glasovali proti temu zakonu, bodo glasovali proti življenju slovenskega naroda, kajti umetnost je njegova vitalna in intelektualna energija. Referendum je hkrati usmerjen tudi proti slovenskemu jeziku in proti upornemu ter razmišljujočemu duhu ljudstva, ki ga plemenitita zgolj umetnost in ustvarjalnost, nikakor pa ne komercialna zabava."

  • STA

    1. 5. 2025  |  Kultura

    Kdo je letošnji dobitnik evropske filmske nagrade občinstva lux?

    Valovanje latvijskega režiserja Gintsa Zilbalodisa je letošnji dobitnik evropske filmske nagrade občinstva lux. Film v latvijsko-francosko-belgijski koprodukciji obravnava osrednje teme Evropskega parlamenta: podnebne spremembe, migracije, razseljevanje in odpornost, so sporočili iz slovenskega pisarne Evropskega parlamenta.

  • Damjana Kolar

    1. 5. 2025  |  Kultura

    Film tedna / Stroj za prikazovanje duhov, ljudi po njihovi smrti

    V Kinodvoru bo 7. maja ob 20.30 premiera filma Mrtvaški prt. Filmsko refleksijo človekovega odnosa do mrtvih, je režiser David Cronenberg posnel po tem, ko je izgubil svojo ženo.

  • STA

    30. 4. 2025  |  Kultura

    Prvi slovenski oskar v zgodovini podeljevanja nagrad

    Ameriška filmska akademija je v torek zvečer podelila 14 oskarjev za znanstvene in tehnične dosežke na področju filma. Med 37 dobitniki je tudi Slovenec Jernej Barbič, ki živi in dela v Los Angelesu. Kot je izpostavil Barbič, je to prvi slovenski oskar v zgodovini podeljevanja nagrad.

  • Dora Trček

    30. 4. 2025  |  Mladina 18  |  Kultura

    Dom kot privilegij

    »Mladi smo / čakali, da / nepremičnine / padejo. /Prej se bodo premaknile / in shodile, / kot pa padle. / Eni so plesali, / drugi smo jokali, / tretjim je čas / mineval v / plačevanju / najetih garsonjer, / jaz sem delala / hude kombuče. / … / Kako naj tržim / svoje možgane, / da bom preživela. / Vem, da nič ne vem / in da vse znam.« To je pesem z naslovom Cene iz pesniške zbirke Žilažili, ki jo je lani v samozaložbi izdala pronicljiva pesnica, igralka in performerka Anja Novak - Anjuta. Z njenimi verzi se danes lahko poistoveti marsikdo. Pesem pa je tudi eden izmed dokazov, da so bremena bivanjske krize pri nas v zadnjih nekaj letih prodrla že v vse pore umetnosti – od poezije do proze in gledališča.

  • Jaša Bužinel

    30. 4. 2025  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Plošča

    Eiko Ishibashi: Antigone

    Japonska skladateljica se je zadnja leta večinoma gibala v filmskih krogih. Filmofili jo poznate po soundtrackih za filme Ryusukeja Hamaguchija (denimo Zlo ne obstaja, 2023), drugi po sodelovanju z ameriškim muzičarjem in partnerjem Jimom O’Rourkom. Antigone, njen povratniški solo album, prežemajo prefinjene akordne progresije in razkošni aranžmaji množice glasbil, odmev jazzovsko ukrojenega City popa, easy listeninga Burta Bacharacha in benda Stereolab. Njen skoraj prosojni, omamno eterični glas lahkotno lebdi nad domiselno niansiranimi instrumentali, ki tu in tam dobijo psihedelične obrobe (The Model!). Evokativen avantpop za zrela ušesa, pri katerem čarobnost melodij spodkopavajo mitološke apokaliptične slutnje.

  • Borja Borka

    30. 4. 2025  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Plošča

    SAULT: 10

    Čeprav je že nekaj časa jasno, da sta srce in motor londonskega projekta SAULT vokalistka Cleo Sol in producent Inflo, projekt vztraja pri pozi skrivnostne anonimnosti. Zadnja prelomnica se je zgodila pred dobrim letom, ko se je skrivnostni kolektiv s pompozno pretencioznim nastopom prvič in edinkrat pojavil v živo. Njegov novi projekt je spet mogočno kolektiven izdelek, ki pa ne prinaša nič zares osvežujočega oziroma nabor slogov kvečjemu oži. 10 je namreč krasno sproduciran venček popevk povsem mehkega novega soula, ki je tu plesen, tam baladen, a povsod popolnoma zmeren in predvidljiv. Gospelovska komunalnost ostaja prepričljiv štih ekipe, ki ji počasi zmanjkuje zamisli.

  • Gregor Kocijančič

    30. 4. 2025  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Plošča

    D4vd: WITHERED

    Strta srca so že od nekdaj eden glavnih navdihov pri skladanju balad, a mladi ameriški kantavtor D4vd je v tem tako konsistenten, da bi bil, če bi imel srečo v ljubezni, verjetno ob posel. Z žalostinko Romantic Homicide, ki jo je posnel kar z mobilnim telefonom, je pridobil naklonjenost milijonskega občinstva – zgodba spominja na vzpon Steva Lacyja –, zdaj pa pod pokroviteljstvom založbe velikanke predstavlja prvenec, na katerem se brez izjeme oklepa preverjene formule prelomnega singla. Zadevo bi zlahka odpisali kot zbirko vaniljevih jeremijad – kot nekakšen Cigarettes After Sex za tiktokovsko generacijo –, a plošča pod to bež fasado skriva ogromno substance in kar nekaj srce parajočih trenutkov, s katerimi avtor suvereno dokaže, da ni zgolj muha enodnevnica.

  • Borja Borka

    30. 4. 2025  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Plošča

    Black Country, New Road: Forever Howlong

    Ena največjih zagat v življenju vsakega benda je, kaj narediti, ko druščino zapusti glavni pevec in pisec besedil. Da skupino Black Country, New Road zapušča frontman, pevec in kitarist Isaac Wood, smo izvedeli tik pred izidom zadnjega, izjemno izdelanega in kar strašljivo skladnega albuma Ants from Up There (2022). Ekipa se je odzvala ekspresno – ohranila je ime, koncerte in turneje, ki naj bi bili namenjeni promociji plate, je sicer prav tako obdržala, a za ta namen takoj začela pisati nove skladbe. Stari repertoar brez glavnega protagonista preprosto ni več prišel v poštev. Sledili sta dve res nevsakdanji potezi: najprej je skupina BCNR na množici nastopov ignorirala izjemno uspešen aktualni projekt in igrala izključno nov material, ki v nobeni obliki sploh še ni bil izdan, potem pa izdala live ploščo, ki ni živa različica starejšega materiala, ampak je sploh čisto svoja in nova.

  • Bernard Nežmah

    30. 4. 2025  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Knjiga

    Timothy Snyder: Krvava prostranstva 

    Dolgo je vladal absolutni akademski tabu, ki je za bogokletne štel študije enačenja nacizma in komunizma, sploh te, ki ne bi jasno poudarile, da je bil nacizem neprimerljivo večje zlo. Snyder v knjigi zgolj niza dejstva in ta so na obeh straneh podobna, sploh s končnim rezultatom 14 milijonov pobitih, h katerim ne šteje vojakov, padlih na frontnih črtah. Med njimi milijonski gladomor v Ukrajini, smrtna lakota, ki je pokopala več kot milijon sovjetskih vojnih ujetnikov, še več pobitih Judov v koncentracijskih taboriščih in podobno število hladnokrvno pobitih na okupiranih območjih Ukrajine in Belorusije, potem Poljakov, ki so bili žrtve nemških, sovjetskih in ukrajinskih krvnikov, še več Nemcev, ki jih je pogubila Rdeča armada med pohodom na Berlin etc.